Trimma e-tec!

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Jag kör original drevning 21/45. Testade 23/45 men med variator grejjerna jag hadde då så gick allt åt skogen. gick kanske lite bättre på leden men med lite sämre gassvar. men i snön gick det inte alls.

Jag kör Team tied variatorkitt men är nog inte nödvändigt att köpa det om du inte vill ha det värsta men dyraste =)

Vi håller på med en kompis summit xm å testar att köra 441 ramper i primären å en hårdare fjäder. Billigare än så kommer man inte undan å får ett helt annat register. Men jag vet inte om det fungerar som det ska pga den klipper lite nu å då men sedan började den varna för rave ports sensor så inte säkert det änns hadde med variatorerna att göra.

Om du drevar ner kan jag garantera att den inte varvar mindre i alla fall =)
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Sv: Re: Trimma e-tec!

Vore intressant att höra, ryckten på dootalk tidigare i vinter gjorde gällande att boyesen hade stora problem med bladen och v-force har det varit väldigt tyst om?
Min slutsats är iaf att dom inte leverar nog för att bli storsäljare?
Förut har man hört mycket om v-force i alla fall. Men tycker dom blir lite bort glömda i skuggan av boysens alu insug så många väljer dom för insugena å inte för vilka som presterar bäst.
 

njavve

Aktiv medlem
18 mar 2013
66
0
6
norr
Kör 21-45 på min bd 3900. Har åxå testat 21-49 och visst känns den rappare men mycket mindre driv i skotern. Tycker den kommer upp ur snön bättre åxå med 21-45.
 

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Jag kör original drevning 21/45. Testade 23/45 men med variator grejjerna jag hadde då så gick allt åt skogen. gick kanske lite bättre på leden men med lite sämre gassvar. men i snön gick det inte alls.

Jag kör Team tied variatorkitt men är nog inte nödvändigt att köpa det om du inte vill ha det värsta men dyraste =)

Vi håller på med en kompis summit xm å testar att köra 441 ramper i primären å en hårdare fjäder. Billigare än så kommer man inte undan å får ett helt annat register. Men jag vet inte om det fungerar som det ska pga den klipper lite nu å då men sedan började den varna för rave ports sensor så inte säkert det änns hadde med variatorerna att göra.



Om du drevar ner kan jag garantera att den inte varvar mindre i alla fall =)
441 rampen är da shit på freeride.. Körde som jag nämnt tidigare 300mil på två remmar, team tied 70/57 kam 140/240 fjäder.. Körde lite olika fjädrar i primären, men tror de flesta hade gillat 150-350...
Men på xm bland träden funka d ite alls...
Fick inte alls samma mata med teams rek. Set up.. Som att åka moppe med de raka kammarna... 21/45 drevning
Körde 413 sista 10milen, klart bättre än 441 bland träden...
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
413 är bra mycket snällare både i början och slutet än 441, lika på mitten.
så mellan träden förstår jag att 413 är bra mycket trevligare.
har 441 på min freeride 160/350 eller 200/350 beroende på vad jag ska göra.
brutal med 200/350, ger 3900 i tillslag, mattan och gasen sitter verkligen i hop
230/300 och 48gr startvinkel i sekundär
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Sv: Re: Trimma e-tec!

Visst jag kör kanske inte tajtaste snårskogen men i bitvis rejält brant å mycket snö. Och jag skulle aldrig i värden byta ut 441 mot 413. går så sjukt mycket bättre med 441. Så förstår inte hur du kan tycka det är som att åka moppe med dom?
Jag tycker det är tvärt om med 413 dom är som att åka moppe. Bara varvar men kommer ändå ingen vart.

Jag kör också team men kör 64-54 helix.

Min svarar bättre i hela registret men den största skillnaden är i början upp till ca 40km/h.
Och när det börjar bli brant å mycket snö så kliver den upp i varv å hela tiden ligger i ett högre varvtalsområde så den svara direkt hur tungt det än går. Absolut ingen moppe känsla.

satt i 441 i en kompis summit med Std sekundär och han gillade dom mycket bättre också
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Har sätt vissa sätter i RS Motor kuddar. Någon som har erfarenheter om det blir mindre rem slitage(även om jag inte direkt har problem med det)
Å hur mycket mer vibrationer det blir?

Är det isåfall bara att handla alla bara efter reservdelkatalogen? nån som gjort det som kanske vet vad dom går lös på?
 

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Sv: Re: Trimma e-tec!

Brygg. Jag skrev att jag inte fick samma mata med teams egna rekommendationer till XM dvs. Raka kammar...
Du kör nästan samma setup som jag gjorde och då går dom hur hårt som helst....
Men spm sr 800 skriver så är 413 att föredra bland träden..
 

jockmus

Välkänd medlem
6 dec 2012
290
1
16
Kiruna
Av/på körning funkar inte alls med 413 tycker jag, den prickar aldrig samma varv. Med std setup iaf. Enligt variatorgurus här och var så är den omöjlig att få till riktigt bra. Kanske det går att tweaka till den för enbart skogskörning som du gör krillekravall med dina setups, men jag tror att väldigt få egentligen vill ha det så. Själv vill jag att det ska funka i gränsen också, på myrarna på väg till dom fina skogsbackarna osv. I skogen funkar det kit jag har utmärkt (dj) men kanske inte om man kör 100% skog. Jag märker då inget!

Bucklat spi-pipan har jag också gjort så orginalpipan åker på året ut iaf, ska bli att se om den fortfarande orkar 23g än eller om man måste gå ner till 20,5 som på -11an med samma variatorgrejer
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Ne nu måste vi liva upp tråden igen!

Någon som testat någon av alla Y-rör som säljs åt alla håll å låvar någon hk ökning?
Då framförallt SPI Då jag har deras pipa så antar jag man bör köra deras y-rör också om man ska hå något.
Spi säger 2-3hk

Eller SPI förbränningsrum för 125 dollar styck. Utlåvar 5hk. och förhoppningsvis lite gassvar?

Eller RKTek 860cc kitt komplett för 1850dollar!!!
180 HK Med standard avgasystem.
SPI Har 860 men deras billigaste kitt koster 2800dollar.

Då är detta usa priser utan tull men rkt 860 omräknat med tull blir ca 16000kr + frakt

I spi kittet tror jag deras fuel kontroller ingår medans rkt måste man mappa om om man kör på höjder under 1800m/öh. över det ska ingen om mappning behövas.
 

husqvarnan100

Aktiv medlem
1 apr 2011
54
2
1
Kan bara uttala mig om RKtek 860 till powertek motorn och enligt mig så presterar dom inte direkt, dom bromsningar jag sett i sverige har gett mindre hk än original...

har dock ingen uppfattning vad dom gjort med åt motorn osv, vet dock att en ytlig bekant testade olika pipor osv men fick ut runt original effekt hos mulle som max
 

leroy

Välkänd medlem
1 jan 2000
447
12
18
Har inte häller sett några ökningar med varken drop in 840 eller 860 från rkt,trygstads grejer funkar bra hans toppar är nog bäst på marknaden.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Men stämmer värkligen alla bromsningar?
Min pipa gav ju munus 10 hk och om ett 860 kitt som har mer cc, omportat, högkompstoppar mm inte änns leverera original effekt i bänken så blir jag lite fundersam?

Om man kollar youtube så finns det någon film där dom kör rkt vs std och rkt spöar original skotern med hästlängder så hur skulle man då i en bromsbänk få ut mindre hk än original?
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Men stämmer värkligen alla bromsningar?
Min pipa gav ju munus 10 hk och om ett 860 kitt som har mer cc, omportat, högkompstoppar mm inte änns leverera original effekt i bänken så blir jag lite fundersam?

Om man kollar youtube så finns det någon film där dom kör rkt vs std och rkt spöar original skotern med hästlängder så hur skulle man då i en bromsbänk få ut mindre hk än original?
"Man ska inte tro på allt man ser på tv"

Visst kan det vara så att RKT ger mer effekt, men att lita på ett youtubeklipp är bland det mest osäkra man kan göra.
Otroligt lätt att vinkla saker till vad man vill...

Likaså att lita på bänkningspapper från en tillverkare av trim...
Ska man tro på ett bänkningsresultat ska det vara av oberoende part som inte har intressen i produkten.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.477
384
83
Malå/Adak
En bromsning där man inte varit med och sett hur den gjorts är i det närmaste värdelös. Samma operatör med samma motor och i samma bänk kan åstadkomma enorma skillnader i resultat bara beroende på hur bromsningen utförs.
 

husqvarnan100

Aktiv medlem
1 apr 2011
54
2
1
Givetvis blir det olika resultat beroende var,när och hur dynokörningen sker.
Men det som inte går att komma ifrån är att en välbyggd 860 cc motor med högre kompförhållande och vassare porttider ska prestera bra mycket mer än en std rotax 800, inte lämna 130 - 140 hk med kasst register trots 0.65 - 0.70 bsfc och kallt vevhus.

Det jag vill komma till är att det inte bara är att slänga i några grejer och tro det ska funka, allt handlar om harmoni och få grejerna att prestera tillsammans. Det spelar ju ingen roll om du har värsta big bore kitet för 25 k om pipan är helt fel till motorn eller om du har ett squish på 3 mm.

Sen är det väl välkänt att original avgassystem till rotax 800 är oerhört bra avstämt och levererar både kall som varm. Jag har testat lite olika på powertek 800 och original är klart bäst med std motor, om man istället börjar flytta porttider och vassare topp ja då är ju inte original pipan optimal.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Sv: Re: Trimma e-tec!

Tycker det är så konstigt bara att vi i sverige alltid får så pass mycket lägre siffror än usa bromsningarna. Låst en test raport som dynotech eler vad dom heter gjorde för att gämföra den nya uppdateringen som komm i våras å dom fick ju ut ca 15 hk mer än jag fick med min helt standard.

Och trim företagen specar dom också till 155-160 std och det leder ju till att deras trimm inte ger lika stor skillnad. så då anntar jag dom värkligen har bromsat det för annars biter dom sej själva i svansen.

Som spi skriver att dom bromsar 155 hk helt standard mendans min gav 139hk men jag har ändå problem att hålla varven nere så den övervarvar. så inte kan jag ha 15hk mindre. Måste vara bromsningarna som skilljer sej åt. Som du skriver att det kan bli stor skillnad hur man gör när man bromsar. Kanske våra bänkar i sverige som är rätt eller så är det vi som gör fel.
 

leroy

Välkänd medlem
1 jan 2000
447
12
18
Ja dynotech bromsningar är bara jämförbart med andra dynotech bromsningar,bromsade 2009 en 860 till 173hp att en std 800 etec skulle ha 164hp är ytterst märkligt skillnaden är som mellan 600 o 800 när man kör dom.