Idag har jag rivit resten av växellådan och kunde konstatera att kedjan hade fått sig en smäll, se bild nedan. En länkskiva hade gått av så jag antar att jag måste köpa en ny kedja.
Har kunnat konstatera att jag har 70 länkar på kedjan men hur räknar man bredden? Det finns 11, 13, eller 15 skivor, men räknas dom yttersta skivorna med där? Då borde jag alltså ha 13 skivor, eller?
13 är det!
Tänkte också passa på att fråga hur man ser om spännaren är dålig? Tog lös den och kände på rullen och den glappar ju lite på lagret men hur mycket är acceptabelt? Lagret lät dock inte dåligt när man snurrar på rullen.... Borde man byta ändå bara för att vara säker?
personligen skulle jag modda till manuell sträckning (och har det på mina skotrar med back)
automat sträckaren har en tendens att sträcka för aktivt/snabbt när man tex får bra fäste på mattan (flyglandning i full fart, bakrulle åka mm.) kedjan sträcks då max och då sträcker sträckaren på för mycket. (personligt botten rekord med aut. sträck är 165 mil med orginal kedja) "adapt", bult, tätnings bricka och mutter = bara att kolla vad som sitter på en maskin utan back resten av sträckaren, rulle mm. brukar hålla länge (om man har olja i lådan)
Jag tog lös nedre dreven och inspekterade de tre fjäderpluncharna som sitter på inre drevet, såg inte så farligt ut men alla var lite nötta på en kant. Men om jag inte haft problem med backen förut så borde jag väl inte behöva byta dessa?
Ska kolla imorgon vad dessa kostar , är det billigt så kan man ju göra det ändå.
pluncharna ansvarar för drift frammåt PUNKT. nötningen du ser beror på att man "växlar frammåt" och inte tar sej tid att låta pluncharna gå in hela vägen utan trycker fullt för snabbt -jag låter skotern "försiktigt" röra sej frammåt och släpper gasen tvärt så åker dom in "fullt" och sen är det "bara" att tukta....
det kostade 3 plunchar och stora backdrevet för en kompis att inte göra så