Triple Touring 600 -98 - Backväxel krångel

svängen

Välkänd medlem
3 mar 2009
228
0
16
Skellefteå
Hoj. Sträckaren är bara att skruva ut precis som en vanlig bult. Ta ett jävla tag omkring den och vrid som om du var hulken. Funkar inte detta så får du ta en tång eller skiftnyckel till hjälp. Har för mig att själva delen som kommer ut ur sträckaren inte är gängad så den skall bara vara att trycka in. Om den inte går att trycka in så måste du skruva in den sedan låsa fast den med den lilla skruven. Längd och gänga har jag ingen koll på men gissar på att orginalskruven inte är så dyr hos din lokala handlare annars så kan man alltid gänga i mm och köpa en bult hos järnhandlarn. Kommer inte ihåg allt som man lärde sig som mekare för 15 år sen men lite finns kvar.
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Titta på fotot på länken nedan !!! ...

http://www.joker-racing.se/Div Info/

Tag en passande insex nyckel , kommer tyvär inte håg storleken , men det går att få in en och skruva in justeringen maximalt , sen låsa den med den lilla skruven som sitter på spännaren .
Hur jäkla enkelt som helst ..

Eller but ut mot Bult ! .
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
2 frågor till:
Är det nr #33 som är klackarna som kopplar ihop dreven? och hur många ska man ha?
och #22 är klacken som jag behöver byta ut?
Tänkte att jag köper nytt, och byter dom där klackarna när jag ändå har rivit så här långt
Nej. # 33 är muttern till #34. Det är #36 "Slip Pin" som kan bli skadade men då ska dom vara mycket dåliga och maskinen går inte köra framåt. Det som lätt kan hända är att om lagren på drivaxeln blir dåligt så blir #37 skadad. Mot den sitter fjädrar #35 som ska trycka ut #36.
Kan inte riktigt få ihop varför du ska byta dom. När dom har absolut inget att göra med att din backväxel inte fungerar. Dom används endast vid framväxel. Så jag kan inte tänka mig någon anledning alls av det du skrivit som gör att det finns anledning att byta dessa.

#22 är mothållet ja. Men även den finns ingen anledning att köpa innan du vet säkert att den är boven. Finns det några skador på den ? Är den inte skadad eller mycket sliten. Förutsatt ingen satt dit fel delar.
Om du provar att lägga något mellan hus och mothåll fungerar det då ?
Tillexempel lägg dit en bricka fäst med tejp / buntband. Skruva ihop och prova att backa. OBS detta är bara för att testa inget som ska vara kvar.
 

Ason

Välkänd medlem
30 dec 2012
225
0
16
Ja då har jag skruvat ihop allt igen,
Tog bort mothållet, det var nött efter kedjan,
for till en bekant och lade på en svetts på den delen som ligger mot chassi och slipade ner det tills det blev ca 1-1,5mm glipa.

Nu äntligen fattade jag hur det var tänkt med kedjespänningen,
det var bara att ta skift nyckel för att gänga ut den och så skruvade jag in hela justeringen och satte tillbaks,
när jag släppte på lås skruven så gängade den ut sej så det blev ca 1cm spel på kedjespänningen.
Kändes ganska mycket tycker jag.

men som ni nämnt, det är nog lättare att hålla koll på den om man sätter dit en bult istället,
nu hänger det ju helt och hållet på hur mycket fjädern orkar gänga in skruven.

Jag gav sjutton i att byta ut delarna som jag nämnde tidigare,
men tanken var att det kanske inte är helt fel att byta ut "Slip Pin" när man ändå har rivit ner allt,
och om dom börjar krångla så kan det skada yttre drevet,
och det är nog betydligt dyrare än att byta dom där pinnarna skulle jag tro.

Men just nu vill jag nog bara ha igång den så länge det finns snö kvar.
Får bli en prov tur imorgon.

Tackar åter igen för all hjälp!!
det är en fröjd att vara i garaget när man lär sej hur saker och ting fungerar, gör som inget att tiden springer iväg..
 

Ason

Välkänd medlem
30 dec 2012
225
0
16
Efter min fix av den slitna #22 mothållet så funkade backen bra en tur,
sedan råkade jag backa med låset i mattan, och då gick det åt h-vetet igen.

Så då blev det till att köpa nytt mothåll, funkade bra att backa ut ur garaget,
men när jag skulle backa av från släpvagnen i lördags, så slirade det igen,
låter som det kuggar över, och drar man i skotern bakåt så går den som det ska.

Vad bör jag kolla upp för saker?
 

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
Är 99% säker på det är lagret på drivaxeln som är paj på variatorsidan då brukar dom göra så där med backen. Kolla upp det lagret
 

plassen

Aktiv medlem
1 jan 2000
96
0
6
Lånar tråden lite eftersom jag har liknande problem... Har en triple touring 600 -99 som jag skulle ut på en tur med idag. Hann bara kanske 100 meter när jag hörde ett tickande från växellådan. Jag hade precis fått upp lite fart och släppt på gasen när ljudet hördes. Jag stannade och kollade så reglaget till växellådan (handtaget för backen) stod i rätt position, alltså fullt intryckt, vilket det gjorde.
Testade att lägga i backen men då skorrade det bara! Så fort jag släppte bromsen (gav ej någon gas) så började axeln från sekundären snurra och det typiska ljudet som när ett drev inte kuggar i, uppstod.
Provade igen att lägga i framväxeln och körde lite försiktigt men så fort jag kommit upp lite i fart och släppt gasen så hördes tickandet från växellådan. Alltså inget slirande eller överkuggning på kedja eller nåt sånt när man kör framåt, skotern går normalt framåt förutom tickandet.
Då åkte jag hem igen och började titta lite på växellådan.
Såg inget onormalt förutom att nån plunsh eller något på baksidan av växellådshuset stack ut litegrann, kunde peta in den igen. Försökte hitta åt den på en skiss men lyckades inte. Har markerat området med en röd ring på bilden nedan.
Någon som vet vad det kan vara?

Såg också att växelföraraxeln som går in i locket på växellådan glappade ca 4mm utåt när man växlade mellan fram och back .. är det normalt? Bild nedan

Har funderat om man vågar öppna locket själv och titta men vet inte om det kommer ramla ut grejer då? Fjädrar, brickor m.m.?



 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Lånar tråden lite eftersom jag har liknande problem... Har en triple touring 600 -99 som jag skulle ut på en tur med idag. Hann bara kanske 100 meter när jag hörde ett tickande från växellådan. Jag hade precis fått upp lite fart och släppt på gasen när ljudet hördes. Jag stannade och kollade så reglaget till växellådan (handtaget för backen) stod i rätt position, alltså fullt intryckt, vilket det gjorde.
Testade att lägga i backen men då skorrade det bara! Så fort jag släppte bromsen (gav ej någon gas) så började axeln från sekundären snurra och det typiska ljudet som när ett drev inte kuggar i, uppstod.
Provade igen att lägga i framväxeln och körde lite försiktigt men så fort jag kommit upp lite i fart och släppt gasen så hördes tickandet från växellådan. Alltså inget slirande eller överkuggning på kedja eller nåt sånt när man kör framåt, skotern går normalt framåt förutom tickandet.
Då åkte jag hem igen och började titta lite på växellådan.
Såg inget onormalt förutom att nån plunsh eller något på baksidan av växellådshuset stack ut litegrann, kunde peta in den igen. Försökte hitta åt den på en skiss men lyckades inte. Har markerat området med en röd ring på bilden nedan.
Någon som vet vad det kan vara?

Såg också att växelföraraxeln som går in i locket på växellådan glappade ca 4mm utåt när man växlade mellan fram och back .. är det normalt? Bild nedan

Har funderat om man vågar öppna locket själv och titta men vet inte om det kommer ramla ut grejer då? Fjädrar, brickor m.m.?
<bild>
<bild>
Inringande skruven på baksidan sitter väl bakom bromsskivan. Borde vara denna skruv som håller mellanaxeln. Axeln ligger kvar i ingutningen skruven bara håller det på plats. (Den på utsidan måste bort för att få loss locket. )

Att reglaget glappar lite axiellt spelar ingen större roll. Det är vridningen som används vid växlingen.

Att öppna är väl inte jätte svårt. Det är lite trångt vid vissa skruvar. Växelgaffeln är lite lurigt då man måste vrida lite på den för att få loss locket och tillbaka locket.

Men som sagt tidigare i denna tråd det är bara att öppna och kolla vad som hänt.
 

plassen

Aktiv medlem
1 jan 2000
96
0
6
Öppnade kåpan och det såg ut såhär.... Har beställ ny arm och hoppas inget annat är trasigt...

 

plassen

Aktiv medlem
1 jan 2000
96
0
6
Idag har jag rivit resten av växellådan och kunde konstatera att kedjan hade fått sig en smäll, se bild nedan. En länkskiva hade gått av så jag antar att jag måste köpa en ny kedja.
Har kunnat konstatera att jag har 70 länkar på kedjan men hur räknar man bredden? Det finns 11, 13, eller 15 skivor, men räknas dom yttersta skivorna med där? Då borde jag alltså ha 13 skivor, eller?

Tänkte också passa på att fråga hur man ser om spännaren är dålig? Tog lös den och kände på rullen och den glappar ju lite på lagret men hur mycket är acceptabelt? Lagret lät dock inte dåligt när man snurrar på rullen.... Borde man byta ändå bara för att vara säker?


Jag tog lös nedre dreven och inspekterade de tre fjäderpluncharna som sitter på inre drevet, såg inte så farligt ut men alla var lite nötta på en kant. Men om jag inte haft problem med backen förut så borde jag väl inte behöva byta dessa?
Ska kolla imorgon vad dessa kostar , är det billigt så kan man ju göra det ändå.

 

snowmad

Välkänd medlem
1 jan 2000
274
0
16
Idag har jag rivit resten av växellådan och kunde konstatera att kedjan hade fått sig en smäll, se bild nedan. En länkskiva hade gått av så jag antar att jag måste köpa en ny kedja.
Har kunnat konstatera att jag har 70 länkar på kedjan men hur räknar man bredden? Det finns 11, 13, eller 15 skivor, men räknas dom yttersta skivorna med där? Då borde jag alltså ha 13 skivor, eller?

13 är det!

Tänkte också passa på att fråga hur man ser om spännaren är dålig? Tog lös den och kände på rullen och den glappar ju lite på lagret men hur mycket är acceptabelt? Lagret lät dock inte dåligt när man snurrar på rullen.... Borde man byta ändå bara för att vara säker?

personligen skulle jag modda till manuell sträckning (och har det på mina skotrar med back)
automat sträckaren har en tendens att sträcka för aktivt/snabbt när man tex får bra fäste på mattan (flyglandning i full fart, bakrulle åka mm.) kedjan sträcks då max och då sträcker sträckaren på för mycket. (personligt botten rekord med aut. sträck är 165 mil med orginal kedja) "adapt", bult, tätnings bricka och mutter = bara att kolla vad som sitter på en maskin utan back resten av sträckaren, rulle mm. brukar hålla länge (om man har olja i lådan)


Jag tog lös nedre dreven och inspekterade de tre fjäderpluncharna som sitter på inre drevet, såg inte så farligt ut men alla var lite nötta på en kant. Men om jag inte haft problem med backen förut så borde jag väl inte behöva byta dessa?
Ska kolla imorgon vad dessa kostar , är det billigt så kan man ju göra det ändå.

pluncharna ansvarar för drift frammåt PUNKT. nötningen du ser beror på att man "växlar frammåt" och inte tar sej tid att låta pluncharna gå in hela vägen utan trycker fullt för snabbt -jag låter skotern "försiktigt" röra sej frammåt och släpper gasen tvärt så åker dom in "fullt" och sen är det "bara" att tukta....
det kostade 3 plunchar och stora backdrevet för en kompis att inte göra så :)
XXX
 

plassen

Aktiv medlem
1 jan 2000
96
0
6
Tack för svar!
Har beställt kedja idag och hoppas den kommer imorgon.
Ok får se då om jag gör om till manuell sträckning om det är bättre... Det borde väl räcka att kontrollera sträckningen nån gång per säsong sen kanske...

Fel av mig att skriva att pluncharna har med backen att göra, när jag tänker efter såg jag ju faktiskt i ett tidigare inlägg att det är framdrivningen som dom är till för.

Frågade AC åf när jag beställde kedjan om vad pluncharna skulle kosta att byta men det var tydligen flera hundra kr styck så eftersom dom såg hyffsade ut så tror jag att jag chansar och kör med dom gamla.
Dumt eller inte? Vet ej, kanske man kan hålla lite koll på dom och se om dom blir värre efter man kört ett tag och byta om dom behövs...
 

snowmad

Välkänd medlem
1 jan 2000
274
0
16
bra val, skit i pluncharna tills du ev. får problem.
Och om du gör som jag föreslår, kör lite framåt och släpper så plungearna går hela vägen in innan du belastar ordentligt håller det väldigt länge!
typ dutta till lite på gasen räcker br.släpp.braaaap
Grejer du behöver för att modda till man. sträckare
0602-638 bult
0123-150 mutter
0602-876 "adapter"
0623-905 tätnings bricka
8050-272 planbricka
Tätnings bricka och planbrickan infördes ca -01 och jag kan rekomendera det för en "läckage fri" sträckar skruv
Kan vara läge för uppdatering när du ändå kar locket löst, den lilla lösa spetsen på sträckaren har en förmåga att rammla loss och ner inne i växellådan :ciao:.
 

plassen

Aktiv medlem
1 jan 2000
96
0
6
jepp, man får ta det lite försiktigt med växlingarna, men det brukar jag göra... :)

Grejerna du listade nummer till, är det original grejer för en spännare till kedjehus utan back?

Jo jag såg att den där spetsen längst ut på sträckarpinnen kunde ramla lös så jag håller koll på den.

Bulten till armen är faktiskt inte av, se bild nedan. Men jag beställde självklart en ny ändå med tillhörande o-ring och mutter, när jag beställde armen.
Men upptäckte sen att bulten inte går att ta ur eftersom bromsskivan sitter för nära baksidan av växellådshuset, och bulten måste ut den vägen.
Så enda lösningen är att ta lös hela växellådshuset, och det tror jag inte jag gör.
Får nog bli att man monterar armen med gamla bulten och kanske lägger på några brickor istället för att få lite fin gäng för muttern.

 

snowmad

Välkänd medlem
1 jan 2000
274
0
16
Grejerna du listade nummer till, är det original grejer för en spännare till kedjehus utan back?
japp, orginal utan back grejer!
Adapten är 3/4 unf utvändigt med 3/8 unc i hålet, och naturligtvis även bulten och muttern 3/8 unc :)
 

Ason

Välkänd medlem
30 dec 2012
225
0
16
Oj här har det varit aktivet, själv har man varit på lat sidan länge nu,


Kryp under och känn på axeln om den är glapp. när lagret far brukar hastighetsmätaren sluta funka.
Tog mej lite tid att palla upp skotern och krypa lite,
känner inget glapp, men har inte släppt på mattan, kanske måste göra det?
det är en en ring på hastighetsvajer sidan som är lös när man tittar upp i tunneln, är som insex skruvar som låser fast ringen.
tror det är nr #6 på den här bilden
http://www.brownsleisureworld.com/frame.cgi?url=http://www.brownsleisureworld.com/snowmobile/Parts/index.php?year=1998&modelID=968&assyID=42716

Så är det lämpligt att släppa på mattan?
om jag nu ska riva ner axeln och känna på lagren så funderar jag på no-slip på engång.
vilken storlek ska jag ha?