Triple Touring 600 -98 - Service

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Alla har vi olika erfarenheter ang det mesta , även luftning utav kylsystem . kanske inte erfarenheten och antal år har betydelse vissa gånger , jag har då lyckats flertalet gånger , vissa gånger kan det ta längre tid vissa inte.
Ang efterbliven så var det inget jag tog upp eller med mitt inlägg ens försökt nervärdera , så det tycker jag var rätt onödigt att ens skriva .
Lämnar det ämnet utan att härleda till erfarenhet eller år , då jag känner mig själv ganska bra :) .

O-ringen ????

Den är ca 11mm i ytter diameter , 2,5-3 mm tjock .
 

Ason

Välkänd medlem
30 dec 2012
225
0
16
Nu tar vi det lilla lugna här, jag är då nöjd med all hjälp som jag fått av er båda.
måste bara hitta den där o-ringen nu,
dom flesta butikerna har ju stängt idag så det blir svårt att köpa ny.

tanken var ju att man skulle och och gasa lite idag
 

Ason

Välkänd medlem
30 dec 2012
225
0
16
Hittar ingen O-ring, om man tittar på min bild, vart ska den då sitta?
Ska ringa lite bekanta och se om någon har en som passar.
 

Ason

Välkänd medlem
30 dec 2012
225
0
16


På bilden ser den ganska liten ut, svårt att avgöra.
Men är det så att den ska sitta precis så den livar med kanten av konan?
 

Ason

Välkänd medlem
30 dec 2012
225
0
16
Jo har förstått det,
Men tycker att 11mm ytter diameter låter stort.
Är hos en polare nu och ska försöka hitta en passande.
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Den skall vara så den klämmer lite i hålet när du trycker ner den , ta ett skjutmått och mät hålet ditt, skulle vara underligt om det skilljer, men det kan det göra mellan tripplarna .
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Inte läst jättenoga, men i mitt inlägg du länkade så är det inte variatorlagret, utan vänster drivaxel lager under sekubdärvariatorn. Vinkelväxeln och den historien...
 

Ason

Välkänd medlem
30 dec 2012
225
0
16
då är systemet fyllt, och pipor på plats,
liten miss här bara, hur vet man vilken kabel som ska till vilket tändstift?
tyckte att när jag tog bort dom att längden var olika, men dom som sitter närmast remmen var tydligen lika långa..
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Spelar ingen roll hur du sätter tändhattarna , tänder på alla 3 samtidigt , försök ordna dom efter längd så blir det nog bra
 

Ason

Välkänd medlem
30 dec 2012
225
0
16
Inte läst jättenoga, men i mitt inlägg du länkade så är det inte variatorlagret, utan vänster drivaxel lager under sekubdärvariatorn. Vinkelväxeln och den historien...
Ok, skulle nog behöva ett utlägg över vilka lager som man borde byta i förebyggande syfte så det inte blir massa följd fel.
Men har lite annat att dona med innan dess.

Ja då har man varit ute och testat kylsystemet,
Parkerade i uppförsbacke igår och hade topp fyllt systemet.
Skvätte i lite till idag innan jag drog iväg på en repa.
Behövde inte fylla på något mer under resa, och kylan bak blev då kokhet
stod på tomgång en sväng och då tändes övertemplampan.
Det är en extra tempgivare inkopplad och den funkar som den ska med.

En följd fråga, hur hög tomgång ska en sådan här maskin ha,
när jag stannat efter leden så ligger den på ca 2200varv och efter en stund så sjunker det ner till ca 1500varv.

Har inte testat om insugningsgummina är hela.
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Det mest kritiska kullager som kan ställa till bekymer och brukar gå sönder och bör kollas upp är väll drivaxel lagret på vänster sida , sen skader det väll inte att kolla och snurra på alla lager för att lyssna efter missljud och glapphet i boggin .

Tomgången skall ligga mellan 15-1800 rpm , är allt helt och fräscht i insugs/förgasar väg , så kan du skruva IN/ut luftskruvenett kvarts varv ( 1 1/2 varv orginal ) lite så kan tomgången sjukna lite snabbare om du tycker det är irriterande om den står kvar länge , får samma effekt om du duttar till choken lite så sjunker den till omg
 

Ason

Välkänd medlem
30 dec 2012
225
0
16
...Vill du vara seriös och orkar kan du plocka loss alla förgasare och rengöra munstycken för det kan spara många slantar. Var extra noga med att rengöra även bakom flotörnålen.

Men ett mer måste är att kontrollera,,trottelhöjder så dem öppnar lika mycket vid ex halv gas. Tryck in en tolk och ställ trottlarna så det blir sugpassning på alla förgasare. Kolla även så trottelnålar sitter på samma höjder.
Tänkte gå ut och börja riva i det här nu, men orkar inte får bli imorgon istället,
förhoppningsvis så har luftburks gummit kommit hem då.


Så då kommer frågorna då:

1. Munstyckena som nämns ovan, vart sitter dom och törs man skruva dom hur som helst?
2. Inställning av trottelhöjd är jag inte med på, vad menar du med en tolk?
Ska jag fixera gasen på halvgas på något sätt?

3. I den här tråden nämnde någon om att man kunde justera tomgångs skruven, vilken är det?
4. Har surfat runt lite om rengörning av förgasare men har inte hittat så mycket,
finns det något bra ställe att läsa om det?
Kan man köra med tryckluft eller nåt annat?

5. Vad menas med bestyckning och vart sitter prylarna tex.
35 tomgångsmunstycke
Mj 410
Höja/sänka nålen
Och vad händer när man ändra dom här sakerna?

Oj då blev många frågor...
Men behövs med en nybörjare som jag, och så är man nyfiken också.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
1: #29

2: Kän med fingret så alla är helt öppen vid fullgas och att de står lika på halvgas. Kolla även att de stänger samtidigt (vilar på tomgångsskruven)

3: #25

4: Bromsrengöring och tryckluft. Använd en ståltråd eller knippsa av ett strå på en stålborste för att komma åt att rengöra i munstyckena.

5: #29 är huvudmunstycket (MJ = main jet). Storlek 410 om dina uppgifter stämmer

Med #28 kan du höja och sänka nålen. Det är ett clips som sitter på nålen. Clipset högre upp = nålen längre ner, och tvärtom.

TomgångsMunstycket antar jag är "lågfart" (Boost?) och är som sagt nr 33.

Med reservation felskrivning då nummrena var svåra att läsa på denna Tele. Och är jag helt ute och cyklar så skyller jag på för lite sömn:)
 

Ason

Välkänd medlem
30 dec 2012
225
0
16
5. Dom värdena har jag bara tagit som exempel.
Vad händer om man byter mot större mindre på respektive munstycke?
Och flyttar nålen upp/ner?

Törs man skruva ur munstyckena utan att ställa till det med nåt?

Och är det något som man absolut inte ska röra?

Måste säga att man lärt sej en del den gångna veckan.

Ny snö på ingående så vill inte ställa till det nu.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
I sprängaskisserna står det vad du ska ha på din havsnivå. Använd dem.

Större munstycke = mer soppa.

Bara ta isär, inte raketforskning. Passa så inte nålventilen (#10) ramlar bort bara.
 

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
58
Täfteå, Umeå
Haft några Triple Touring.
Underhåll som är specifika för denna skoter är att se över primärvariatorn. Se till att bussningarna/pinnarna/shimsen i vikterna är ok. Annars förstörs vikterna och även variatorn. DYRT. Detta måste göras ca var 150 mil. Byt vikterna om de har synlig nörning på kammen.
Sen kan kompositbussningen på ytterskivan mot glidaxeln börja glappa. Den går inte att byta ut längre.

Börjar det glappa metall mot metall är det bara att leta sej en bättre variator.

På sekundären kan du byta plastrullarna och bronslagren mot axeln. Om Bronslagrena varit dåliga länge kan det ha gröpts i axeln den glider mot. Då måste du leta dej en ny variatorhalva för den kommer aldrig att växla bra, även bronslagringen kan slitas loss.

Insugsgummin och luftinslugsgummin. Dessa vill gärna spricka. Köp nya ORIGINAL om de har sprickor. Original går att vulka med slanglappar+ solution samt linda vulktejp. Köp aldrig pirat, de håller 20 mil.
Med spruckna insugsgummin skär motorn. Original får du från USA till halva priset.

Se till att du har ordentligt med glykol. Vattenpumpen kan fara på dessa om du har tunn blandning. Glykol smörjer och rostskyddar.

Annars är det en lätt match byta tätningar i vattenpumpsaxeln. Då knackar man ut den gamla tätningen från motsatt sida efter att man tagit bort oljepumpen.

I chassiet kan man byta lagringen till krängningshämmarna som är av plast. Sen är dämpare och lager i boggien inte av bra kvalite, men på en sån gammal skoter är det säkert bytt några gånger.

Motorfästena kan spricka. Se till att alla bultar och motorbussningar är åtdragna och fräscha så är det lugnt.
 

Ason

Välkänd medlem
30 dec 2012
225
0
16
I sprängaskisserna står det vad du ska ha på din havsnivå. Använd dem.

Större munstycke = mer soppa.

Bara ta isär, inte raketforskning. Passa så inte nålventilen (#10) ramlar bort bara.
Ja då har man donat lite med förgasarna, har fixat 2 st ikväll.
Det ser ut som det står 360 på MJ munstycket, men är inte säker, på sprängskissen står det 370.

den mittersta förgasaren var det inget att säga om, den närmast variatorn hade något kladd i botten,
såg lite lim aktigt ut.
Nålen sitter på 3:dje
skruvade ur munstycken, körde med tryckluft och bromsrengörning.

Kollade om trottlarna gick lika, ena trotteln gick inte ner lika långt vid tomgång, är det #15 som ska justeras?
sedan gick den inte lika högt som dom andra heller, ska man spänna wiren då?
Det där om havsnivån, är det det som bestämmer vilken storlek på munstycken man ska ha?
Testade även trottel givarna, dom funkar när man sätter en magnet mot dom, då bryter dom upp.
men när jag drar dom efter trotteln så reagerar dom inte, ska det sitta en magnet i trotteln?