Trippel i Edge

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare


SXR 700 trippel-motor komplett med org-avgassystem, variator, gasare, elsystem och låda på en liten lastpall vägde: 70kg

SKS 800 VES Twin komplett med org-avgassystem, variator, gasare elsystem, elstart (utan batteri), luftburk på en liten lastpall vägde: 69 kg
(lastpallarna var identiska)

såå..

Jag måste säga att dom vägde lika mycket (stort sett)
Plus att jag ska ju ha pipor till trippeln som ska vara lättare än originalsystemet (rätta mig om jag har fel)

Tung racklig trippel?
Isf tyngre och på riktigt racklig twin den där 800 VESen som jag inte gillade för 5 öre...
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare


Färdig :D (haha)

Bort med originalfästerna å ner i buken på polarisen och se hur det kommer se ut, sitter nu å ska skriva ut bilder på motorns fästen så jag kan göra en ritning till skolan (lättast med bilder)

Edit: Måste säga att trippeln är ganska lätt att lyfta runt i jämförelse mot twinnen
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Här *****t gick he fort ;)

Blir de motorfästen som jag föreslog..?
Typ bygga bur te motorn?

Trippel rören väger c:a (som någon skrev) 2-3kg mer än std!
jo det blir att bygga som du föreslog. Jo jag vägde original lite lätt i händerna å tyckte att dom var ganska lätta men då får man ju effekt som väger upp mot den lilla viktökningen :p
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Ren gissning, men skulle tro att 1,2 och 3 är till förgasarn. Och 4an är bensin in till pumpen och 5an är vakum som driver pumpen
så tänkte jag också men det är ju bara en slang till förgasarna som är seriekopplade.. :hmmmm:
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Skulle tro att röda är kylvattnet.. Förvärmda gasare helt enkelt
just ja, yamaha har ju den funktionen :p bra om man vill ha upptinade gasare men inte nått som jag kommer koppla in då jag vill ha kall insugsluft (HA!)
som att det egentligen gör någon skillnad för hur jag kör :aetsch:
Yamaha_nisse får komma å rätta oss om vi har fel eller nån annan yamaha kunnig :p
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Postar lite bilder så här på kvällskvisten :p


"Ritningarna" för motorfästet :hahaha:


Inte ett dugg trångt i garaget som faktiskt har varit ett hus för tusen år sedan :eviltongue:
Kom just på att tänka att det är nog endast Widetracken som har kvar sin originalmotor hemma på gården :p


Det här kommer ta lång tid för mig.. HATAR EL!! :mad:


Är det föresten nått från elsystemet som ska dit? Typ nån kontakt för det är ju nått för värmevarnaren (?)


och en av anledningarna för att jag inte gilla 800Vesen.. Tog sönder ett membran i avgasporten så det spruta olja som fan..
och det var avgasportarna som förstörde min påsk i fjällen..