Tunn Cylinderfotspackning 0,5....

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
Förstår inte hur man kan mäta squish-spalten med ett skjutmått? Tänk på att du ska mäta avståndet mellan topp och kolv allra närmast cylinderväggen. Där kommer man aldrig åt med ett skjutmått. Om lödtennet som du använder är för tunt så ta ett tjockare (eller vik den dubbelt kanske) tills den kläms mellan kolv och topp när du snurrar på motorn.

Angående momenten så ska du dra toppen till 29 Nm och cylindrarna till 40 Nm. Sök mer på forumet så hittar du i vilken ordning du ska dra dom.
Okey, jo jag hittade det sen tack!;) Men kan man inte göra som jag gjorde stack skjutmåttet genom tändstiftshålet?(blir väll kolvens höggsta punkt?)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.766
844
113
Kramfors
Nej det går inte att mäst klämspaten med skutmått i mitten. Man vrider löd tennet till ett stort ( L ) man ska fippla lödtennets spetts ut till höger eller vänstersida cylindervägg ,, Det är sten lätt att fixa till,, om tråden är för tunn så dubbla tråden eller byt tråd till 2mm,,offta är klämspalten hutlös på standard maskiner,, typ 1,7mm är vanligt, Jag tokgissar att du får 1,5mm med 0,5 packningen. Det går bra om du får så lite som 1,2mm också,, men då får du vässa öronen efter spikning!

Du kommer evnt få justera bestyckningen,,,,,,,Säkerligen!! Så kolla stiftfärgen offta från början inkörning.


Om jag skulle bytt kolvar till dubbelringat ,, så skulle jag kompenserat högvarvsförlusten genom att minst satt dit 1mm bottenpackning, (göra själv)

Ända upp till 1,5mm skulle var bra för mer sluteffekt. Men då måste man plana toppen till samma kompförhållande som det var med 0,8 packningen ,,,eller ännu bättre mer komp-Förhåll,,, Går att åka upp till 12-1 på 95 okt utan probbs.
klämspalt 1,3mm lämpligt bra och fegt :D

Men man åker såklart 98 okt eller shell v-power om finnes oavsett komp förhållande
 

Fiat500

Banned
9 nov 2009
104
0
6
Östersund
Squish spalt/mått...

Squish spalt/mått...




tennet skall alltid placeras ovanför kolvbultens placering...





eller genom tändstifts hålet, men fortfarande ovanför kolvbultens placering...
 

Fiat500

Banned
9 nov 2009
104
0
6
Östersund
Squish mått/värde

;) Jag lånar en bild av Asker bara för att ytterligare understryka vad det är du skall mäta i ditt topplock. ;)

 

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
Tack så mycket alla!:D bra med utförliga svar (Y)
Skruvarihop den nu och jag kör med 0,5 packningen.
Har tesstat med ett plattjärn över kolvarna och den lyfts mindre nu än på tidigare kolvar.
Ska mäta squish spalten senare :D
 

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
Jag körde med 1,5 mm tenntråd men kolven rör den knappt.(känner att det "rycker" lite i den)
Och ang luftning av kylvattensystemet, hur är det med det?
 

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
fyll upp så gått du kan med kylvätska, starta och ställ den i kraftig lutning uppåt utan kylarlock så vandrar luften längst bak uppåt och ut i expansionskärlet... det brukar räcka men ha med dig en skvätt kylvätska o far å guppa å lek lite och fyll på tills det slutar sjunka undan..
 

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
Nej det går inte att mäst klämspaten med skutmått i mitten. Man vrider löd tennet till ett stort ( L ) man ska fippla lödtennets spetts ut till höger eller vänstersida cylindervägg ,, Det är sten lätt att fixa till,, om tråden är för tunn så dubbla tråden eller byt tråd till 2mm,,offta är klämspalten hutlös på standard maskiner,, typ 1,7mm är vanligt, Jag tokgissar att du får 1,5mm med 0,5 packningen. Det går bra om du får så lite som 1,2mm också,, men då får du vässa öronen efter spikning!

Du kommer evnt få justera bestyckningen,,,,,,,Säkerligen!! Så kolla stiftfärgen offta från början inkörning.


Om jag skulle bytt kolvar till dubbelringat ,, så skulle jag kompenserat högvarvsförlusten genom att minst satt dit 1mm bottenpackning, (göra själv)

Ända upp till 1,5mm skulle var bra för mer sluteffekt. Men då måste man plana toppen till samma kompförhållande som det var med 0,8 packningen ,,,eller ännu bättre mer komp-Förhåll,,, Går att åka upp till 12-1 på 95 okt utan probbs.
klämspalt 1,3mm lämpligt bra och fegt :D

Men man åker såklart 98 okt eller shell v-power om finnes oavsett komp förhållande
Hur ska jag veta ang bedtyckning? Är det inte svårt att veta hur man ska bestycka och att vrida lika?:hmmmm: Tack för svar!:D
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Kör på 1% oljeblandning i tanken första tanken och ta det lite lugnare under den tiden, sen är det bara köra på som vanligt! :)
Läste fel först o tänkte skriva ett hat-inlägg.. men han menar kör 1% extra som du blandar ner i tanken... fyll typ fullt med bensin, sedan kan du hälla in 2dl olja också.. så får du extra smörjning :D
 

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
Tomgången går nu inte.(problemet var även innan renovering)
Och den går bra ett tag men sedan så går den dårligt när man kommer under 2000-3000 rmp... Den bara tvärdör när man kommer under det varvtalet.(eller bara släpper gasen.) vad kan det vara för fel? fått tipps så som lågfartsmunstycken?


Är det någon som vet hur alla skruvar på förgasarna ska vara? (han som hade den innan kanske skruvat fel..) Gärna någon bild om det finns och där det står hur många varv man ska skruva dem.

Tack//Pontus