Tvåtaktsmotorn är framtiden!

Skotte

Välkänd medlem
17 mar 2006
461
2
18
AC
Vad säger du om de enkla moddarna som finns till Arctic Cats 1000 som inte kostar mycket, men ger massor? Y-rör, Bulls-Eyes... Möjligen pipor och toppar... För mig räknas det nästan som std också...
För att vara ärlig, om man kostar på sin tvåtaktare pipor, toppar, Y-rör, osv då är man i turboland när detgäller kostnad, speciellt om man utgår från en (överprisad) AC 1000.
Det man då då åstadkommer är patetiskt jämfört med en turbo på en Yamma.

"Having said that"
Fick pris på en turbosats till en Viking (200 Hp) 30 loppor, klart prisvärt.
Trimma och lägga ut 20+ tusen = fyrtakt överlägsen effektökning.

Sen är det det detta med vikten, extremt dyrt att åtgärda, om ens möjligt på en Yamma.

Man kan samanfatta:
Vilken nytta har man av en 200 hp Viking jämfört med en 120 hp Viking?
Svar, man kan skryta vid bardisken.:hahaha:

Samma sak gäller ALLA Yamma med Turbo, i större eller mindre (highmarking i rockies) utsträcknig.

Jag råkade på en turbo 500 cc vad den nu heter Yamma i fjol.
Han körde uppför en backe och jag tittade på, bra körning, killen kunde sin sak.
Jag provade efteråt med min RMK 900, oj oj oj!! vad det allt en turbo 500 kunde prestera. På papperet hade vi ungefär lika hög effekt.:ciao:

Sens moral, hög effekt är endast en liten del i en skoters prestanda.
Jag har förstått så mycket, att det är endast high marking och drag racing där hög turboeffekt gör någon skillnad.

För prestanda på leden eller i Svenskt puder (få meter över havet),
Two stroke rules!

Om man sen VILL HA en Yamma 300 hp skoter, visst det kan jag förstå.
Tro bara inte att den kommer att spöa en tvåtaktare med halva effekten på led eller i puder.

//
 

ilves

Välkänd medlem
7 nov 2006
764
0
16
Turbo i all ära, så länge det inte finns en turbo orginal, så är det dyra specialare.

Det man kan köpa öve disk är det som räknas i min värld.
Har precis beställt en ´gade 1000, om det funnits en fyrtaktare på 170+ hästar i en crossover vägandes 260 kg, jad då blev det en fyrtaktare.


Men det finns inte.......
arcticcat t660 är ju en "fabriksbyggd"eller original om man så säger,
110vilda på 660cc 3cyl 4T :rock:
 
S

StoxResearch

Skotte:
Superbra inlägg!! Vissa tappar inte möjligheten att se rationellt på saker och ting, glädjande, :) Jag har varit med om motsatsen på annat håll, tro mig...

Men angående priserna får du kanske tänka om lite... Det här hittade jag på Dynotech... Jag kan inte posta allt, då det är upphovsrättsskyddat såklart... Men bli medlem på Dynotech (www.dynotechresearch.com), ganska billigt och intressant!

F1000 D&D 1000 Ypipe, D&D single pipe, stock muffler: 196.3 hk vid 7600 rpm...

Jag vet inte... Men det där är då klart för rimliga pengar och ger en våldsam effektökning... Kostaden är inte ens att jämföra med 4T Turbo... Inte vikten heller... Å andra sidan är ju Cat 1000 dyra, men det kan man vara om man är värst, :)
 
Last edited:

Skotte

Välkänd medlem
17 mar 2006
461
2
18
AC
Vad kostar 196.3 hk vid 7600 rpm ur en AC 1000 i Sverige, med betonig på "i Sverige"?

Fakta är att en 200 hp sats till en Yamma trecyl touring/viking kostar 30 papp.

I och för sig endast av intresse för diskusionen, i praktiken lär en standard AC 1000 eller en Doo 1000 sdi köra ifrån en 200 hp Yamma touring ändå.:laugh:

Min poäng är den, att en standard tvåtakt har tillräckligt med Hp för att effekten inte är en begränsande faktor för att skotern skall prestera max i den gren den är avsedd för.
Mao, en AC 1000 eller doo 1000 går som ett pungslaget troll, och det är inte bristen på Hp som är orsaken till att någon blir frånåkt på led eller Svenskt puder.

Om man laddar kalibrering xxxxxx618 i sin 1000 SDI, så får man ca 6-10 hp + i
nästan hela registret, = 183 Hp på topp. Inte går min ´gade fortare på leden för det. (men det är kul att ha hittat hästarna!)

Two stroke rules i alla fall. (för sportskotrar)

//
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Mao, en AC 1000 eller doo 1000 går som ett pungslaget troll, och det är inte bristen på Hp som är orsaken till att någon blir frånåkt på led eller Svenskt puder.
Nej, ofantligt med hk är väl känt sedan länge inte är det viktigaste för att åka fort på led. Medel-sportskoter-svensson kör nog snabbast på svensk led med en 600-700 kubikare med välavstämt chassi och dämpning. Det var väl IQ 700 Dragon som vann BLS i Snowrider ifjol !!?

Men har inte 2T-snacket i sista inläggen glidit iväg lite från trådstarten där det fokuserades på att 2T är himmelriket vad gäller miljövänlighet. Nu verkar det ha glömts bort lite och trimpipor mm är uppe till diskussion. Vad innebär en sådan "gammal hederlig" trimmning av en 2T för dess utsläpp? Går dom renare eller blåser man bara mer soppa genom systemet och ut i det blå??

mvh / Matti
 
S

StoxResearch

Skotte:
Mjo, priserna är inte vad dom borde vara i det här landet...

Jag har själv vad som borde vara en 200 hk motor (ska bänka den snart), och jag är inte man nog att använda det, :) Om jag håller fullt 5% av tiden är det högt räknat... Det matar helt enkelt på så hårt efter led så det går inte att använda... Jag blir rädd och tappar kontrollen... Jag förstår gott att 120 hk räcker för många, jag klarar knappt av mer... Men det är gött när det öppnar upp, :)

matti:
Din fundering angående utsläpp är helt berättigad... Men om du tror att en 4T Turbo är ren är det dags att tänka om... De är (förmodligen) hur skitiga som helst...
 
Last edited:

Skotte

Välkänd medlem
17 mar 2006
461
2
18
AC
"Vad innebär en sådan "gammal hederlig" trimmning av en 2T för dess utsläpp? "

Med största säkerhet katastrof!!
För övrigt gäller samma sak om man tar ut 200 hp+ ur en 1000cc turbo fyrtaktare.
(till helt nyligen gick alla Saab turbo i open loop vid max moment/hp).
Du kan vara HELT säker på att en turbo Yamma skitar ner extremt mycket mer än en standrad motor.

Poängen (min i alla fall) är att man inte behöver trimma en tvåtaktare, utöver det som AC, BRP eller Polaris redan gort, för att visa att tvåtakt är överlägset fyrtakt på sportskotrar.

//
 
S

StoxResearch

Skotte:
Du är min idol!! :) Du är precis som jag... Gillar en teknologi mer, men bryr sig inte att tala om när den teknologin är rena skiten... Det är det som skiljer oss från fanatikerna, :) Eller vänta nu, jag har ju redan blivit stämplad som en oresonlig fanatiker på annat håll...
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
"Vad innebär en sådan "gammal hederlig" trimmning av en 2T för dess utsläpp? "

Med största säkerhet katastrof!!
För övrigt gäller samma sak om man tar ut 200 hp+ ur en 1000cc turbo fyrtaktare.
(till helt nyligen gick alla Saab turbo i open loop vid max moment/hp).
Du kan vara HELT säker på att en turbo Yamma skitar ner extremt mycket mer än en standrad motor.

Poängen (min i alla fall) är att man inte behöver trimma en tvåtaktare, utöver det som AC, BRP eller Polaris redan gort, för att visa att tvåtakt är överlägset fyrtakt på sportskotrar.

//

Tack för bra info:) Hade den känslan vad gäller de förhållandevis "enkla" 4T turbo installationer som förekommer på snöskotrar. Det är ju en annan 5:a på moderna bilar men då har man ett helt annat effekt/cylindervolym-förhållande också som inte ens är i samma härad.

Ha'de / Matti
 
S

StoxResearch

matti:
Det är en skillnad (i regel) om motorn är designad för eller efterutrustad med Turbo... Tänk på det miljövänner som köper 4T Turbo...
 
Last edited:

Tibur

Välkänd medlem
30 nov 2007
328
0
16
Piteå->Långträsk
Tibur:
Var det en -07a SDI du hade? De fick ju en ny oljepump då (har jag för mig) som klarar av att leverera mindre olja än de tidigare... Det ska märkas på delgas och tomgång...

nej det var en -05 lynx Revo och jag ställde ner pumpen två gånger innan jag fick normal oljeförbrukning, ändock blev det knappt nån doft på kläderna. Körde iofs med ipone olja.

Nu kör jag -08 X Trim 800R, bara gått 11mil än så...men blir ledig till nästa helg, då blir det mil
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
AC 1000 som med speedwerks yrör ,pipa ,lättviktsburk ,bondockerbox ger ca 205-210 hk ,min e bänkad 173 hk std.

man har inte preciis optimerat grejerna från början men ac har bäddat för aftermarket (speedwerks)att kränga lite kul prylar till oss dyrt betalande kunder ,lite knäppt när det bara är påhängs detaljer som är enkla att göra bra från början dvs std.

detta faktum ger dessutom onödigt vatten på kvarn åt 2t motståndarna ,men jag e nöjd med traktorn ändå och jag e rätt säker på att 4t utan kanelbulle inte kommer att köra i från mej :laugh:
ett exempel på att det händer saker även på 2T fronten http://www.boondockers.com/2strokeimprovements.htm
 
Last edited:
S

StoxResearch

Uppdatering på Pro-2T fronten, :) Vi jämför den här gången med det bästa som finns på 4T sidan, och kollar om det verkligen är något bra...

Enligt Dynotech har en Stock Nytro 91 Foot Pound i vridmoment, vilket omräknat blir 123.4 Nm... Omräknat till Nm/L har Nytron ca 117.5 Nm/L, vilket är skitbra värden för att vara 4T, iaf om man jämför med MC...

Så frågan är, går det att förbättra vikt/effektförhållandet för själva motorn?

1. Man använder ju redan flertalet Magnesiumkåpor i motorn, samt Titan avgas (visst är det på Nytron med?), så vägen att använda lättare material verkar i princip stängd...

2. Går det att skapa en "effektivare" motor, med det menas öka vridmomentet och därmed effekten? Som anmärkts ovan så andas motorn redan extremt effektivt för att vara en 4T, så den vägen verkar svår att ta sig vidare på... Kan man höja arbetsvarven (=mer effekt) utan att införa nerväxling? Enligt Dynotech så har Nytron 135.1 Hk vid 8600-8700 rpm, vilket redan är ganska högt. Vägen att höja varven verkar också stängd, eftersom förlusterna i variatorerna riskerar öka...

3. Kan man öka cylindervolymen utan att höja vikten, ungefär som man redan har gjort? Tja, en gissning är att mycket av det redan tagits i anspråk med Nytron... Utan strokning går det då knappast iaf...

4. Kan man offra hållbarhet? Jajamän... Vill folk det? Låt oss överraskas...

Har 4T motorer i snöskotrar nått sin peak i och med Nytron? Mycket pekar på att det inte går att komma mycket längre utan att offra hållbarhet... Nytro motorn verkar vara en riktigt bra motor (för att vara 4T), och det börjar ta stopp där... Är folk nöjda som det är? Det måste var och en själv bestämma...
 
Last edited:

Skotte

Välkänd medlem
17 mar 2006
461
2
18
AC
Det går att komma längre. speciellt med vikten.
Gör hela motorn i titan/kolfiber.:laugh:

Vem vill betala 150 000 mer för samma effekt och vikt som en 2T?
(eller vad nu en titan/kolfiber motor skulle kosta)

//
 
S

StoxResearch

Skotte:
Hahaha! Duuuh, tänkte inte på det, :p Du har såklart rätt, :)
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Nu skall vi ta och göra en jämförelse mot bilar och 2T från ett visst märke.

Du går in i en bilaffär och skall köpa en NY bil av märket "2T"
Bilen kostar lika mycket som andra bilmärken, ex. av märket "4T".
Säljaren informerar mig om vissa småsaker som:

Jag skall räkna med ett kolvringsbyte per år.
Efter 2-3 år så skall jag räkna med att byta kolvar på den.
Risk för motor-ras är ständigt återkommande.
Bilen är dock jättelätt, men jag måste förstärka fjädringen så den inte rasar ihop.
Chassit måste också förstärkas så den inte böjs.
Ibland så fastnar gasen på full mutter.
Det kan hända att gaspedalen går av och kilar fast sig med fullgas som resultat.
Lamellerna går sönder ca 3 ggr / år.
Sätesvärmarna går sönder då jag provkörde bilen.
Noterar att det läker olja från kardan.
Hjullagren bak började låta konstigt under provkörningen.
Drivaxeln tar i chassit ibland.

Sedan när man kört bilen någon dag så händer detta:
Skärmarna lossnadet då man kör över en trottoarkant.
Instrumenteringen slocknade.
Bensinen hamnar på backen istället för i tanken.
När kardan rengjordes och locket skulle sättas tillbaka så var gängorna nästan förstörda.


Nu till frågan:
Skulle du köpt bilen?

Edit: Jo, jag vet att allt inte var motor-relaterat. Men det var 2T-maskin mot 4T-maskin relaterat.
 

130fi

Välkänd medlem
1 mar 2007
810
0
16
Drevdagen
Nu skall vi ta och göra en jämförelse mot bilar och 2T från ett visst märke.

Du går in i en bilaffär och skall köpa en NY bil av märket "2T"
Bilen kostar lika mycket som andra bilmärken, ex. av märket "4T".
Säljaren informerar mig om vissa småsaker som:

Jag skall räkna med ett kolvringsbyte per år.
Efter 2-3 år så skall jag räkna med att byta kolvar på den.
Risk för motor-ras är ständigt återkommande.
Bilen är dock jättelätt, men jag måste förstärka fjädringen så den inte rasar ihop.
Chassit måste också förstärkas så den inte böjs.
Ibland så fastnar gasen på full mutter.
Lamellerna går sönder ca 3 ggr / år.
Sätesvärmarna går sönder då jag provkörde bilen.
Noterar att det läker olja från kardan.
Hjullagren bak började låta konstigt under provkörningen.
Drivaxeln tar i chassit ibland.

Sedan när man kört bilen någon dag så händer detta:
Skärmarna lossnadet då man kör över en trottoarkant.
Instrumenteringen slocknade.
Bensinen hamnar på backen istället för i tanken.
När kardan rengjordes och locket skulle sättas tillbaka så var gängorna nästan förstörda.


Nu till frågan:
Skulle du köpt bilen?

Edit: Jo, jag vet att allt inte var motor-relaterat.
Tycker du fick in en klockren full träff där:hahaha:
Jag vet då vad jag hade gjort.
Återstår att se vilket svaret blir,för ett sånt kommer fortare än kvickt:ciao:
 
Last edited:

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Vilken nytta har man av en motor i kanon skick när allt annat tar slut före 5000 mil ?
En kusin till mig har kört mer än 3000 mil med sin -03, inga problem med övriga maskinen. Beror kanske i vilket chassi som motorn sitter i.:rolleyes:

Och nu var många av sakerna om jag beskrev ovan i NYA maskiner eller nästan nya från ett märke, inte nån som gått 5000 mil