Tvåtaktsmotorn är framtiden!

S

StoxResearch

Grovsnus:
Japp... Min teori är att BRP kommer att satsa stenhårt på 2T i rekreationssektorn framöver... BARA 2T... Jag bara väntar på att de ska släppa 2T DI i PWC och ATV också... Nu har dom redan skaffat sig lite "korsfördelar" (minns inte det fina ordet) genom att använda samma teknik på två marknader (Utombordare, Snöskotrar) och mer kommer det att bli... Nu kan dom använda sig av samma "fusk" metoder som 4T, och det kommer att märkas...

NU går 2T DI tåget... Det är bäst för de andra att också hoppa på, annars blir det inte bra för dom... Sanna mina ord...

Fan, det verkar nästan som att jag är värsta BRP fantasten... Och det är jag också, just nu... Jag mår själv illa av det, men vad ska man göra, :( I mina ögon är dom längst fram i motorutvecklingen...

Visst är det kul att det börjar dyka upp info om 2T DI på de mest oväntade ställena, som Wikipedia tex... Tidigare var det något suspekt som bara de mest "galna" (som jag tex) kände till, men det börjar spridas, :)

Andjul:
Det bästa för alla är faktiskt om man har så stor bredd som möjligt på utbudet, i det här fallet både 2T och 4T... Jag hoppas verkligen det, men jag är skeptisk...
 
Last edited:
S

StoxResearch

Mer, :)

Något som är intressant är att det som börjar vara på mode nu är Koldioxidutsläppen (CO2) och inte de traditionella utsläppen som Kolmonoxid (CO), Kolväten (HC) och Kvävemono-/dioxid (NOx)...

Varför det? Jo, CO2 är det som mest påverkar växthuseffekten... Och CO2 är direkt relaterat till bränsleförbrukningen... Och NU kommer poängen! 2T har alla möjligheter att förbruka mindre bensin än 4T, vilket många kan intyga redan idag... Detta leder därför till lägre CO2 utsläpp och därmed minskad växthuseffekt...

Jag tror att vi står inför en tid där miljökraven allt mer riktas in på CO2 utsläpp istf. CO, HC och NOx... Och i ett sådant läge står 2T starkt!

Vad är alternativet (som många tror är en bra väg)? Det är att fortsatt kräva minskade nivåer för de traditionella föreningarna (CO, HC, NOx)... Detta riskerar att ÖKA CO2 utsläppen pga ökad bränsleförbrukning (sker i praktiken först efter en viss gräns, men iaf)... Jag såg bla ett inslag i TV av en professor, minns ej vem, som hävdade att det redan hade gått för långt på tunga fordon och att man borde BACKA, inte fortsätta framåt... De här som är riktigt insatta i tunga Dieslar kan nog bekräfta (eller dementera) detta...

Sådan är den bittra verkligheten! Heja BRP, ni är på HELT rätt spår...
 
Last edited:

Snowlabile

Välkänd medlem
25 dec 2007
414
0
16
Ytterliggare en grej med 2takt är att du behöver ingen backväxel ( lägre vikt och kost ) ,bara att starta motorn baklänges. Vilket antagligen med hjälp av DI kommer göra att 2t kommer tillbaks i lågpris bilar och trehjulingar.
 

warrior07

Medlem
16 jan 2008
12
0
1
östersund
Hallå! Nu har väl ändå debatten svävat iväg till värsta fantasin, jag vet knappt vad jag ska skriva! 2t i bilar? HaHaHa hohoho! Nu får ni lugna ner er lite tycker jag. Tycker ni att 2t känns starka på låga varv? Hur i hela fridens namn skulle det fungera? Det går bara inte att få till på något bra vis. Den skulle aldrig orka draiväg ett så tungt fordon som en bil punkt slut..Å sen.. hur många ggr måste man byta motor under en bilsemester genom europa? Ska man ha med sig ett 200liters oljefat på släpvagnen då eller? Vad säger tullverket om det? Nån som har koll på 2t-olje kvoterna i EU? Glöm allt vad 2t och bilar heter och nöj er med att det är tillåtet några år till i rekreationsfordon. Förresten lite konstigt att inte små tillverkare som honda och toyota har undersökt möjligheten med 2t eller vet dom inte om att det finns? Snälla nån. Nä nu går jag ut i garaget och kollar till krigarn. Trevlig helg allihopa!
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
The World Health Organization says air pollution in Southeast Asia and the Pacific causes 537,000 premature deaths each year. The 100-million two-stroke taxis and motorcycles in that part of the world are a major cause

Herre gud det är väl sannerligen på tiden att något görs åt dessa miljöförstörare, att vissa sedan tycks tro att världens energiproblem är lösta med 2-t di är ju direkt löjligt bara för att en skitig motor blir lite mindre skitig
Det kommer säkert i och med 2-t di att finnas en liten nisch för dessa motorer i skotrar liksom på utbordarsidan och definitivt är ju di väsentligt bättre än vanlig vändspolning
 
S

StoxResearch

Vissa vägrar tydligen att ta till sig utveckling, :) Tråkigt men sant...

Skotte:
Är det den där flottan på 100 bilar som Orbital körde i Australien du menar?
 
Last edited:

Skotte

Välkänd medlem
17 mar 2006
461
2
18
AC
"Är det den där flottan på 100 bilar som Orbital körde i Australien du menar?"

Ja jag tror det.
Det var i alla fall lång kommet med 2t för produktion.
Det fanns bilder och artiklar i motorpressen på Fiesta med 2t.
Här är nåt jag hittade vid en snabb googling: http://query.nytimes.com/gst/fullpage.html?res=9F0CE2DD163CF936A35750C0A965958260 för att visa för mig själv att jag inte kommer i håg fel.

2t i bil blev inställd då motorn blev utsliten så att avgasreningen inte höll måttet i 8000 mil, som är lagkrav på biltillverkarna. Vilken tillverkare vill byta/renovera motor på avgasreningsgarantin? Ingen!

//
 
S

StoxResearch

Skotte:
Hmmm... Det där har jag inte sett... Artikeln var från -93, inte den jag menar... Orbitals testflotta rullade kring -00 om jag inte minns fel... Och för mig verkar det som att det fungerade ganska bra, iaf för att vara ett första försök... Ahh, här är den;

http://www.orbeng.com.au/orbital/tp/pdf/2000-01-0898.pdf

Dags för ett nytt försök i bilar nu tycker jag, :) 8 år (snarare kring 10 år) är ju liksom som ett århundrade i motorbranchen...

Förresten så läste jag just på Hardcoresledder att nya Rotax DI använder sig av en helt ny typ av olja som tydligen är närapå lika lättflytande som vatten... Den ska tydligen förbrännas betydligt renare än traditionella 2T oljor... Jag VISSTE att nya mycket bättre oljor var på gång, :) Vissa tror att oljeförbränning är döden, andra accepterar det och försöker minska dess inverkan... Tyvärr så finns det ju inget bra bevis eller källa att det fungerar än, eller ens att en sådan olja finns... Men det skiter jag i, jag tror på det iaf, hahaha...
 
Last edited:
S

StoxResearch

Det här börjar bli riktigt intressant! Inte bara BRP håller på med utveckling av High-Performance 2T DI, dvs applikationer där både BMEP och RPM (varvtal) är höga... Orbital kör också hårt...

Fotnot: Högt BMEP kan man säga är samma sak som ett högt vridmoment för en given motorstorlek...

http://www.orbeng.com.au/orbital/tp/pdf/2005-32-0066.pdf

I den artikeln från 2005 undersöker man ifall det går att klara Euro 3 utsläppskraven för MC med högvarviga 2T DI motorer... Och resultatet är att det borde gå, ifall man använder en Oxiderande (2-vägs) Katalysator också, :)

Snart kommer en 2T sporthoj på vägarna alt. för Offroad/Enduro... Vem blir först; BRP, KTM eller Aprilia (mina bud)? Det ska bli spännande att se, :)
 
Last edited:
S

StoxResearch

Titta! Hittade ännu mer kul... Inte om 2T DI specifikt, men om DI E100 Turbo, dvs experiment på en Direktinsprutad Turbomotor som går på ren Etanol... Etanol är mumma för motorer, inget snack om saken...

http://www.orbeng.com.au/orbital/tp/pdf/2007-01-3625.pdf

Jaja, varför ska jag hålla på och bomba er med artiklar, titta själva för fan, :)

http://www.orbeng.com.au/orbital/tp/techpub.htm

I Orbitals artikelsamling finns en del artiklar som jag gärna skulle vilja läsa, men som inte finns utlagda som .pdf ännu, :(
 

130fi

Välkänd medlem
1 mar 2007
810
0
16
Drevdagen
Stox:tänkte tipsa dig om en sak,det finns en värld utanför internet också.

Kanske skulle vara nyttigt för den psykiska hälsan att besöka den ibland,eller vad tror du?
 
S

StoxResearch

130fi:
Ja, det är därför jag inte har skrivit nåt sen 11.55, hahaha... Men det ska inte upprepas, jag lovar... From nu ska jag BARA sitta på internet, :)
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Etanol är mumma för motorer, inget snack om saken...

:(
Alltfler forskare/experter hävdar att etanoldrift i motorfordon är en återvändsgränd, framförallt beroende på energikrävande framställning och transporter
Det största producentlandet Brasilien framställer etanol från främst majs o sockerrör vilket också räknas som mat och som bekant så svälter miljontals människor på denna jord så vid lite eftertanke så förstår ju var och en att det inte är någon bra lösning

Som exempel kan nämnas att även om hela Sveriges åkermark skulle användas för grödor för etanolframställning så skulle det inte på långa vägar räcka till för våra inhemska transportbehov

Att ca 500000 människor i sydostasien dör varje år pga 2-t avgaser uppfattas inte av några här på tråden som något varningstecken utan tvärtom så påstår sig vissa att det luktar gott, måhända att sjukdommen börjar ovanför axelhöjd????? Vad kommer dessa att göra om de köper en kommande 2-t med di, blanda i ett par liter olja i bensinen för den härliga luktens skull kanske.....................

Till sist vem vill ha en skoter som har en aktionradie av ca 10-15 mil med fulltank?? vilket blir följden av etanolets låga energiinnehåll (ca 35-40% lägre än bensin), större tank kanske men då blir det ju några extra kilo och det vore ju fasansfullt med tanke på debatten att en 4-t motor väger några kilo mer än en 2-t dito.............
Dessutom ger etanoldrift startsvårigheter vid kyla
 
S

StoxResearch

runte:
Jag håller helt med dig angående att det troligen är en återvändsgränd... Men det hindrar ju inte att motorerna mår bra av det för det... Riktigt bra...

En notis är att 2T DI är i princip en helt ny typ av motor... Man kan inte jämföra samma dag med förgasare tex... Orsaken är att luft- och bränsleflödena är nästan fullständigt separerade från varandra... Detta ger helt fantastiska möjligheter...
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
runte:
Jag håller helt med dig angående att det troligen är en återvändsgränd... Men det hindrar ju inte att motorerna mår bra av det för det... Riktigt bra...

En notis är att 2T DI är i princip en helt ny typ av motor... Man kan inte jämföra samma dag med förgasare tex... Orsaken är att luft- och bränsleflödena är nästan fullständigt separerade från varandra... Detta ger helt fantastiska möjligheter...
Som en 4-t insprutningsmotor alltså??
 
S

StoxResearch

runte:
Ja, men 4T har ju redan från början nästan separerade arbetstakter... Det är ju liksom det som är poängen... Speciellt med riktigt konservativa kamtider så existerar knappt färskgasförluster alls... Det är därför 4T länge har setts som från himlen sänt vad gäller emissioner...

Men det blåser nya vindar nu, :) För 4T är EFI och DI förbättringar... För 2T är DI en revolution...
 
Last edited: