Stig Larsson:
Minst sagt,
polarisIQ/RotaX447:
Jag vill helst inte säga det här men... Jag hoppas på en 2T Diesel,
Vissa hävdar att det är en omöjlighet, men jag tror att allt är möjligt numera... Jag menar, vi har ju det "omöjliga" 2T DI i snöskotrar nu...
Här är en riktigt stenhård motor som Yamaha faktiskt utvecklat, 2T Diesel;
http://www.yamaha-motor.co.jp/global/news/1999/03/23/super-diesel.html
Tung som ett as (95kg), javisst... Slö som en get (ca 45hk), javisst... Men man får tänka på att den är byggd för bilar... Den ska både hålla som en sten och ha låga emissioner samtidigt... Den har bla 250h fullgaskörning bakom sig (i sträck alltså, tror jag) och klarar Euro IV för Dieslar... Inte illa... Säg att man lyckas halvera motorvikten till snöskotrar, redan då tror jag att folk skulle bli riktigt upphetsade... Kanske klämma dit överladdning också, men det är nog en utopi...
Att Yamaha ska låtsas vara så emot 2T trots att dom egentligen älskar den,
Det är ren och skär marknadsföring, inget annat... Dom säljer ju faktiskt mängder med 2T DI själva i utombordare,
http://www.yamaha-motor.com/outboard/feat_vmax_hpdi_2006.aspx
Någon som vet när och om dom har tänkt fixa så dom klarar CARB 3-star rating (Californiens krav)? Det kravet som snart också blir den nya EPA standarden (Resten av USA)... Om dom inte gör det; Varsågod, tappa en stor del av marknaden! Dom låtsas fortfarande år 2008 inbilla kunderna att 4T är renare och bättre och försöker fasa ut 2T... Suck... Lycka till, det kan ni behöva...
426H:
Jälla skit,
Det måste ju finnas hur många vetenskapliga artiklar som helst om propellrar... Och böcker... Är det nån som har någon bra källa?