Tvåtaktsmotorn är framtiden!

S

StoxResearch

FOX rider:
Det är JUST för att de har så mycket att säga till om som 4T har fått regera så här länge. Trycket underifrån blev för stort verkar det som, så det gick inte längre. Liknande utveckling ser man i USA, men där är PRO klasserna oförändrade än så länge. Jag läste någonstans att 4T säljer jävligt bra, men det underliggande skälet är att förarna byter maskin i princip årligen numera. Producenter och återförsäljare tjänar alltså mer pengar på 4T både vad gäller nyförsäljning, reparationer och reservdelar. DÄR har du den egentliga anledningen till att vissa favoriserar 4T, det handlar inte om några falska miljöargument. Förlorarna är sporten och de enskilda individerna.

Ta en titt på blocket, man får begagnade 4T maskiner jävligt billigt tycker jag. Efter en säsong börjar det (enligt vissa) vara tidsinställda bomber. Du har säkert någon bekant som har råkat ut för ett rejält ras och vet vad slutnotan gick på. Det skrämmande är att sådana ras verkar kunna inträffa TROTS att man sköter underhållet.

I USA är rösterna högst för en återgång till 2T. Om man ska hårdra det så är MX en rikemanssport i Europa, medans det är en sysselsättning för låginkomsttagare i USA. De har inte råd med 4T.

Jag förstod det som att de var spikade? Det var ju ett officiellt uttalande från FIM som jag förstod det? Jag hittade liknande på flera ställen förutom det jag postade, men de gick nog till samma källa. Jag vågade knappt posta källan här, eftersom jag antog att ifall det inte är sant så blir det våldsamma attacker. Det har inte hänt, så det är nog sanningen, :)
 
Last edited:

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
46
Ludvika
Stox:
Alla jag åker med kör 4t, utom jag och killen med RM 125an som jag nämde tidigare. Enda haveriet som inträffat i min bekantskapskrets är ett vevstakslager haveri på en Rmz 250 -08. Det raset bör inte bli dyrare att åtgärda för att det är en 4t. Vet en kille som kört närmare 300 timmar med en RMZ utan att röra toppen, endast kolvbyten. Om man sköter sin 4t NOGARANNT så är det inga problem.
Åker med killar som har 4t maskiner allt ifrån 02 till 08.
Underhåll är A och O.

Måste bara visa hur härlig en 125:a kan vara. Kungen James Bubba Stewart tränar på en 125:a http://www.youtube.com/watch?v=NLleaWwbVIM
Skruva upp Ljudet!:rock:
 
S

StoxResearch

FOX rider:
Aha. Då säger jag inget mer om några superras, :)

Bubba måste vara den bästa 125 föraren nånsin va? Jag har suttit och tittat på en del snuttar med honom, han är så ***** GRYM! Han hanterade sin 125a som en del av kroppen, i vilka farter som helst också.
 

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
46
Ludvika
FOX rider:
Aha. Då säger jag inget mer om några superras, :)

Bubba måste vara den bästa 125 föraren nånsin va? Jag har suttit och tittat på en del snuttar med honom, han är så ***** GRYM! Han hanterade sin 125a som en del av kroppen, i vilka farter som helst också.
Bubba är kung vilken cykel han än sitter på. Han har nyss vunnit AMA nationals serien på sin KXF 450 efter att ha vunnit ALLA tävlingar.
Dessutom vann han alla heat och ledde 369 av 382 varv under sesongen! Snacka om att dominera!
 
S

StoxResearch

FOX rider:
Oj, satan! Nya Ricky Carmichael, :) Riktig homerun med en sådan förare för Kawasaki kan man lugnt säga.
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
Jag läste någonstans att 4T säljer jävligt bra, men det underliggande skälet är att förarna byter maskin i princip årligen numera.

välkommen till framtiden..var har du varit dom senaste 10 åren?


det går åt ett par hojjar för en elitåkare.om det är 2-takt eller 4-takt har ingen betydelse.

att repa en 4-taktare behöver ju inte heller vara så dyrt som alla tror.

tex på skotrarna.min motor totalhavererade.allt trasigt förutom toppen.
den nya motorn gav jag 18 tusen för.
att renovera den gammla var omöjligt.

och kolla blocket ang motorcyklar.
du får en r1 motor för under 10 tusen verkar det som.....
 
S

StoxResearch

RotaX447:
Du får dravla på lite hur du vill, :) Att regeländringar pågår inom MX är ett faktum, och det finns skäl till det. Jag har läst lite i olika MX Forum till och från de senaste åren och det har funnits en hel del folk som i sten har hävdat att det är lika billigt (?) med 4T som med 2T. Kanske en och annan konspirationsteori kan utvecklas utifrån det, vad vet jag, :p

Men guess what, numera skriver (så vitt jag vet) samtliga tidningar att 4T är betydligt dyrare! Mitt i allt. Och om man följer diskussionerna på forumen så visar det sig att det är gräsrötterna i tex USA som satt en enorm press på AMA, tills det inte gick att hålla emot längre (jodå, dom försökte). Samma sak sker i Europa. Tiden där man kunde hävda att 4T är lika billigt som 2T är förbi, :) Det är helt enkelt ingen som tror en längre.

En annan rolig utveckling är att för några år sen så fick iaf jag intrycket (MX Forum) att folk som förespråkade 2T närmast blev idiotförklarade. Så är det inte längre.
 
Last edited:

alexx

Välkänd medlem
1 dec 2007
116
1
6
Kiruna
om ni undrar varför dom endast kommer åka 2takts cyklar i ungdoms klassen från 2010, så beror det på att sen de felsta åkarna övergick till 4t så har man inte fått fram lika många "topp" förare som på den tiden då det var 2t som gällde. dvs sverige har ej fått lika många ungdomar som har lyckats i internationall youth mx tex.vet ej hur detta går ihop då det är ett faktum att det allra flesta, inklusive mig själv, åker fortare på sin 4t jämte mot 2t.
 

Skotte

Välkänd medlem
17 mar 2006
461
2
18
AC
"vet ej hur detta går ihop då det är ett faktum att det allra flesta, inklusive mig själv, åker fortare på sin 4t jämte mot 2t."

Det kanske är så enkelt att 4t är så dyrt att åka med, att betydligt färre har råd =
mindre urval att hitta topptalangerna från.

//
 
S

StoxResearch

alexx:
Tack för att vi får höra intressant info från ytterligare en som kör MX, :) Du bekräftar också vad jag har läsat miljarder gånger; 4T dödar återväxten och därmed sporten på sikt. Skotte prickar huvudet på spiken han med, :)
 
S

StoxResearch

alexx:
Det är inte jag som hävdar det, det är bla MX tidningarna, :p Orsaken att 4T är dyrare är flerfaldigt; Dyrare inköp, dyrare underhåll, samt ifall man mot alla odds råkar ut för ett ordentligt ras då blir det riktigt dyrt.
 
S

StoxResearch

alexx:
Javisst är det så. Knappast bättre om man måste bryta upp plånboken ytterligare, :p

Det här kan lika väl vara en påhittat historia, tro den om ni vill eller ej. Jag "känner" en som kört Cross väldigt länge, bor alldeles granne med mina släktingar i en by utanför Gällivare. Han köpte någon 450, minns inte vilken. Jodå, enligt uppgifter så gick den hårt som satan, var lättkörd och kul och allt. Men vad han inte stod ut med var underhållet. Nu är han tillbaks på 2T, KTM.

Förresten, om någon betvivlar hållbarheten på 2T; Kolla upp lite om Honda CR500 motorerna. Dom är nästan hållbarare än urberget.
 
S

StoxResearch

Tänkte att jag skulle påpeka lite grann som jag uppfattade som felaktigheter i senaste numret av en konkurrenttidning. Alla vill väl ha korrekta fakta hoppas jag, :)

1. NEJ, 4T drar inte mindre bränsle än 2T! Definitivt inte mindre än 2T DI.

2. JA, E-Tec 600 är en revolution!

3. JA, det går visst att stoppa katalysator på 2T! Dock fungerar bara en oxiderande sådan. Den reducerar inte NOx, men väl de andra två man brukar reglera, HC och CO. De sistnämnda två är precis de som man reglerar i rekreationsfordon (tex snöskotrar) idag.

4. JA, E-Tec 600 plus en massa andra 2T (och 4T) motorer klarar redan nu EPA 2012! Eller rättare sagt; Rent tekniskt gör ingen motor det, eftersom ingen är certifierad än (vad jag vet), men de underskrider de nivåer som ställts upp för EPA 2012.

5. JA, CO2 (koldioxid) utsläppen är direkt relaterade till bränsleförbrukningen! En motor som drar mindre bränsle vinner därför i princip alltid (= lägre utsläpp).

6. NEJ, en katalysator sänker INTE CO2 utsläppen (vilket är vad alla skriker om idag)! Snarare tvärt om pga att bränsleförbrukningen riskerar att öka.

Pga 5. och 6. så är det rent kontraproduktivt att skärpa kraven på de traditionella ämnena (HC och CO i snöskotrar), vilket i praktiken (med hög sannolikhet) skulle innebära kat. Vill man sänka CO2 utsläppen är det CO2 man ska reglera, INGENTING annat! Alternativt ska man tvinga fram alternativa bränslen.
 
Last edited:

mr p-j

Välkänd medlem
2 jan 2006
480
0
16
Här kommer nästa attack! Denna gång från Boyesen. Fy fan vilken cool motor! Som ni märker så tar 2T attackerna aldrig slut, snarare så accelerar det, :)

http://www.maxsled.com/absolutenm/templates/articles_layout.aspx?articleid=1059&zoneid=17

Stort tack till den som tipsade mig om denna länk!
exakt en sån där ventil har jag funderat länge på varför ingen har byggt!
edit: kanske inte exakt de utförandet. men med den prinsipen att ha en avgasport som ändrar storlek beroende på vars kolven står! fördelarna är ju uppenbara.
 
S

StoxResearch

mr p-j:
Varför har inte du byggt? :)

Ska bli kul att se om de får till det där ordentligt, dvs kan plocka ut riktigt hög effekt. Inte helt självklart. Det verkar dock lovande eftersom man inför assymmetriska öppettider på avgassidan, dvs bekämpar en av 2T motorns akilleshälar.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Här kommer nästa attack! Denna gång från Boyesen. Fy fan vilken cool motor! Som ni märker så tar 2T attackerna aldrig slut, snarare så accelerar det, :)

http://www.maxsled.com/absolutenm/templates/articles_layout.aspx?articleid=1059&zoneid=17

Stort tack till den som tipsade mig om denna länk!
Hmm, men är inte du emot motorer som har mer än 1 rörlig del?

Boyesens motor med en massa externa stag som skall flaxa hit och dit och styra ventiler som blir igenkloggade av 2T-olja, blir ökad vikt och mer rörliga delar än din fruktade fiende 4T.

Och du tycker Boyesens lösning är bra. Kan du förklara?
 
S

StoxResearch

Mikael_N:
Jag förklarar så gärna, :p En 2T motor slösar inte bort takter i onödan hur den än ser ut. Effekt/Vikt övertaget finns alltså kvar. Mycket extra vikt blir det inte heller av det där, :)

Det är alltså inte rörliga delar jag stör mig främst på, utan att man slösar bort en massa takter som man kan använda till vettigare saker.

Såg förresten trailern till MMM6. Där lyfter dom en Nytromotor. I vanlig anda så måste man vara minst två stycken när man leker med en 4T motor. Stor är den också. Trööööt, inget för mig.