Tvåtaktsmotorn är framtiden!

S

StoxResearch

Brrr... Lugna nu pojkar... Lugna nu, :)

Det utmärkande (som jag ser det) med att ha en stor motor, det är att man riktigt känner att det finns kraft i motorn, hela tiden... Det spelar ingen roll ifall man bara smygkör omkring, man känner liksom att det är ett monster som vill ut... Ett tecken är tex att det går förvånansvärt fort redan när man kör på 1/3 gas och motorn liksom bara tuffar på lite... Ett annat är att bara man snuddar lite hastigt på gasen så rycker det till direkt, och det tar inte länge innan armarna blir för långa för jackan... För mig är den råa kraften det som är beroendeframkallande... Känslan av att "drar jag fullt nu så flyger jag ut i skogen" är svår att slå... Jag gissar att det är ungefär samma sak som får en del folk att tycka om 4T, kraften från botten... Nu är ju inte det något som man bara kan få med 4T, men iaf...

En liten motor, typ en 600a, känns mest bara som att det är ON eller OFF... Iaf alla som jag har testat... Jag kommer aldrig mer att vilja ha någon liten motor iaf, skit samma hur mycket stryk jag får efter led, :) Det är sånt som jag prioriterar... Andra prioriterar annat...
 
Last edited:

Snowlabile

Välkänd medlem
25 dec 2007
414
0
16
On off känslan har dom väl rättat till lite med 3d rave iom att det ger ett bredare register och mer botten, fö undrar jag om man inte brp kommer med en förgasarvariant av 600:an med 3d rave iom den skulle vara i princip som 800r tekniskt och klara avgaskraven men vara en hel del billigare än DI:n.
 
S

StoxResearch

Snowlabile:
Ja, jag är väldigt nyfiken på hur bra 3D Rave egentligen funkar... Har inte ens orkat testa en 800R än fast jag har kunnat (är jag sjuk?, :p ) så jag vet inte...

Jag funderar också på ifall BRP har tänkt fortsätta med Förgasare och DI, eller SDI och DI, eller alla tre samtidigt? Det vet bara BRP...
 
Last edited:
S

StoxResearch

Stugsittaren:
Ja, jag säger ju att ALLA tillverkare har problem, :) Jag har en del att komma med, men att bete sig så är för låg nivå för mig...
 

Skotte

Välkänd medlem
17 mar 2006
461
2
18
AC
"Jag har en del att komma med, men att bete sig så är för låg nivå för mig."
Samma här........

//
 

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
47
Ludvika
Stox: Det ser inte ut so om Yamaha kommer att släppa en 2t DI.
Har saxat detta från http://snowmobiles.yamahablogs.ca .

Fråga:
Chris what is the feeling on direct injection 2 strokes? I am sure Yamaha has looked into and tested such engine designs.


Svar:

Hey Mike, first let me say I have read many of your TY posts over the years. It’s quite obvious you have spent a lot of time studying snowmobiles and motorsports in general. You also demonstrate a very good sense of balance in your moderation comments… well done!
To your question, certainly we have spent significant time in studying DI 2-stroke and still produce DI engines in our Sanshin outboard factory. The Orbital technology was of keen interest to us as I’m sure it was to other OE’s. Facing the new EPA regs of the 90’s, OMC decided to pursue DI mainstream which according to many, was the final nail in their coffin. The reason I mention this is BRP purchased the OMC outboard line from the failing company and the patented DI tech along with it. They have done well to turn it around but they still have a huge investment riding on the success of E-Tec.
That said it is undeniable Yamaha has made great advances with 4-strokes in all our products and the demand for them is growing. We decided to go completely 4-stroke with snowmobile for several reasons. The engine torque and power-band; the proven durability, reliability; the available technology and designs to meet future emission requirements; sending a clear marketing message with the image and connection to our other products. Last but not least, given limited resources and a flat snowmobile market, ROI was a big consideration. It would cost a lot of money and manpower to develop both technologies for snowmobile use and we felt we would be best served to put all our efforts into doing one right and not having to compromise.
I really wonder just how serious Skidoo is about the 4-stroke market. For sure they want to stop their customers from crossing over to the ‘dark side’ but as I said they have a lot riding on the E-Tec. Which one will they put the most effort into? How to you clearly sell the advantages of one without slagging the other? Is this a transition towards a new future or a marketing ‘band-aid’? Is the engine investment to be amortized against other application either marine or MC? How reliable will the E-Tec prove to be in a snowmobile?
You hit the nail on the head with your description of their new 4S motor. Will it be enough? Will it create new demand amongst the brand loyal? Will it begin to ‘cannibalize’ their own 2-stroke sales? Will it inspire our guys to take the next step?
I have a long list of questions and it will be very interesting to watch everything unfold. ‘This ain’t over yet’ and it’s all good

cheers cr




En väldigt intressant site. Imponerande att dom ger sån insyn i företaget direkt till kunderna.
 
S

StoxResearch

FOX rider:
Intressant... Men det verkar mycket vara ett så kallat "diplomatiskt svar" från Yamaha killen, :) Jag skulle bli helt fantastisk förvånad om Yamaha släppte en 2T DI till snöskotrar, mycket mer förvånad än jag blev nu när Ski-Doo släppte en 4T, :) Men men, man kan ju fortfarande hoppas på en Yamaha Lay-Down 2T DI trippel... Hur hårt skulle inte en sån rocka?
 
Last edited:

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
47
Ludvika
Hmm en Nytro med 2t DI trippel, skulle va coolt om dom fick plats med piporna bakåt och dämparen bak som på Nytro och Phazer.
BRP verkar också ganska övertygade om Vilken motor som är framtiden.
Lyssna när han pratar om marknaden för 2t respektive 4t.http://www.snowmobilertv.on.ca/
 

Prickskytt

Välkänd medlem
28 nov 2007
177
3
18
Vallentuna/Docksta
sorry stox men du får nog döpa om tråden till 4-T är framtiden nu när till och med BRP verkar vända dig ryggen....:bawling:
Skämt och sido, det finns säkert massor av 2T fans kvar så det är nog ingen fara, dom måste nog gardera sig lite mot kommande avgasregler så att dom inte blir tagna med byxorna nere om politikerna skulle få får sig att hitta på något dumt ang 2T. Som han sa det tog 5 år att utveckla den nya 4Tn , tror inte att alla SkiDoo älskare hade uppskattat att åka omkring i sina supersportiga XP TNT er med en V800 på 60 häst medan dom tog fram en ny???
Bara en tanke inga fakta.
 
4

426H

Skulle gissa att en annan faktor som spelar in i detta beslut är att en övervägande majoritet av dom som köper nya skotrar i USA/Canada är över 40 år och enbart åker på välpreparerade leder. För den kategorin köpare finns inga egentliga nackdelar med 4T, nästan bara fördelar. Det är det marknadssegmentet som skidoo inte vill släppa helt till Y.
Även skidoo-fanatiker blir ju äldre för varje år som går och får andra prioriteringar..
 
S

StoxResearch

FOX rider:
Sluta! Det är ju en sån motor jag vill se, :p Fan, länken funkar inte för mig, kommer bara en 20 sekunder in sen hänger det sig... :( Ska kolla sen...

Prickskytt:
Det är fortfarande kunderna som handlar, eller? :) E-Tec kommer att sälja i våldsamma mängder... Hur 1200an säljer vet ingen... Det är ju ingen större förbättring från tex Nytron iaf (om ens någon), så gapet till XPn är stort... Inget snack vad jag skulle köpa iaf... Jag tror inte 4T marknaden kommer att växa totalt sett, snarare tvärt om... Finns inget skäl alls... E-Tec kommer att sälja mycket bättre än 1200an, var så säker...

Utsläppskraven from 2012 är fast, och dom klarar man redan med PTek... En skärpning från den nivån är ingen fara heller... 2T (och 4T) tål massor än, men det hoppas jag verkligen inte... Fortsatta skärpningar dödar troligen ett (kanske tom två) av märkena, och det vill nog ingen... Reglerna ändras förresten aldrig så snabbt så tillverkarna blir tagna på sängen, de har alltid flera år på sig...

426H:
Sådana där saker går att klara med motorer av typ Evinrude (fast bättre)... Så om folk vill ha sånt, då skulle en Evinrude motor funkat alldeles lysande... Som jag skrivit tidigare i tråden så verkar det som att den nya 4T motorn är ganska så snarlik BRPs PWC motor, vilket kan förklara valet... Men vad vet jag, det var nån annan på DooTalk som hävdade att det var en PWC motor, :)

För att sammanfatta; BRP verkar bara vara ute efter en ännu större del av kakan än dom redan har... Dom är giriga helt enkelt, :p Att dom skulle ha släppt 4T motorn för att det går dåligt för dom idag är ju som bekant inte sant alls... Vänta bara, så ska ni alla få se vad E-Tec kan ställa till med, :)
 
Last edited:
S

StoxResearch

FOX rider:
Nu har jag fått igång filmclippet från Snowmobiler TV... Litet citat därifrån:

"Some people in the industry are actually looking for a four-stroke. Not always knowing why, sometimes just for the benefits."

HOHOHO! Dom verkar ju smyghåna 4T samt dom som inte vet vad dom köper, :) Inget tal alls om att 4T skulle vara BRPs eller någon annans framtid... Nä, det är E-Tec som är BRPs påläggskalv, det står utom allt tvivel... Och det är vad folk kommer att välja att köpa...

Är det förresten någon som ser att det verkar vara tungt att flytta bordet? :) Usch, en till sån där motor... Ryyyys...

EDIT: Nu har jag kollat på Ski-Doos nya skrytmaterial på deras egen sida, :) Ja, inte får man då intrycket att dom pushar för en övergång till 4T iaf... Däremot blir man jävligt sugen på en E-Tec! *Dreglar*
 
Last edited:

ArcticFun

Aktiv medlem
23 dec 2007
70
0
6
Lappland
Stox:
Han sa väl att "snöskotrar är en minskande marknad, tvåtaktare är en minskande teknologi medan fyrtaktarna ökar och ski-doo vill vara där" eller ?
Det tolkar du som att ski-doo ser 2T som framtiden ? iofs pratar han ju för en 4T lansering (kan ju inte såga det man just lanserar) så du kan ju ha rätt.

//
 

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
47
Ludvika
Ja man hör väl det man vill höra. Precis som arctic fun skriver, så menar jag det han säger om att 2t,och Ski-doo minskar sin försäljning medans 4t (Yamaha) ökar.
 

maddafagga

Välkänd medlem
5 dec 2007
116
0
6
EDIT: Nu har jag kollat på Ski-Doos nya skrytmaterial på deras egen sida, :) Ja, inte får man då intrycket att dom pushar för en övergång till 4T iaf... Däremot blir man jävligt sugen på en E-Tec! *Dreglar*
Vad menar du?? På deras hemsida är det lika mycket hype för 4 taktarn som e-tec
 
S

StoxResearch

ArcticFun:
Ja, jag har då aldrig någonsin sett eller hört någonting från BRP i stil med "4T är framtiden. Så därför satsar vi nu stenhårt på denna teknologi, och kommer allt eftersom att ersätta vår 2T flotta." Ryyyys, jag mår illa bara av att skriva sådant, hahaha... Nä, istället för ovanstående så lägger man i 2an med E-Tec, eller som jag kallar det, "frälsaren", :)

Ja, det är precis så jag tolkar det också, :) Klart man pratar så när man precis håller på att introducera något nytt och motiverar varför...

Fox Rider:
Hmmm... Sa han verkligen att Ski-Doo minskar? Hur kan han göra det när dom ökar, :p? Han sa väl att snöskotermarknaden minskar va? Annars är jag förvirrad... Ingen betvivlar ju heller att 4T ökat och att 2T minskat... Hur ska man kunna betvivla det? Det handlar i stället om vad som händer from nu, och för mig är allt klart redan...

maddafagga:
Om du kollar lite närmare så finns det massor med filmer att titta på E-Tec sidan... Betydligt mer material totalt sett...

AJA! Det här är ju bara ordbajs hur som helst... Det är helt upp till kunderna vad dom vill köpa... Jag tror att E-Tec blir en helt fantastiskt stor succe' iaf... Hur kan det bli något annat? Det bästa från både 2T och 4T... Och vet ni vad, resultatet är fortfarande en 2T! :) Nä, det är bäst att alla som kör 4T vacuumförpackar sina maskiner, dom kan ju bli värda pengar som "teknologin vi minns men som försvann"...
 
Last edited:
S

StoxResearch

Vector_SP:
Ja, det var en förhastad slutsats, :) Tyvärr så väljer dom att komma ut med nya varianter av bägge motortyperna, suck... Om man inte hade fel ibland så vore man Gud, men tyvärr, hahaha...

4T:aren kommer inte XP chassit, utan i XR chassit... Det behövs ett annat chassi som orkar med den stora feta valen, :)
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
I senaste ViBilägare är det en intervju med en snubbe (kommer inte ihåg vilken) som jobbar på MC Xpress i Piteå. Han anser i alla fall att tvåtaktaren är dömd till undergång av en massa anledningar, främst miljöskäl men också hållbarhetsskäl.

Jag minns kanske fel, men jag vill minnas att jag skrev ett inlägg här i den riktningen 2003-2004 eller så. Eller så var det på snowriders forum... Jag håller i alla fall med.