Underbart Snowmobile !

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Det är just ÅF som ska åtgärda problemet. Att bara dela ut remmar funkar inte. Då är det färdigåkt när garantin gått ut, och andrahandsvärdet kommer sjunka som en sten. ÅF skall i dagsläget lämna ut de remmar som behövs, men de måste också leverera en hållbar lösning på sikt, sen får de lösa det interna problemet sig emellan, det är ingenting som kunden skall stå för.
Nej, självklart ska inte kunden stå för något. Men jag förstår att ÅF ser problem i att lämna ut remmar gratis när inte BRP går med på det. Tänk om alla skulle kliva in och kräva remmar lite då och då, då skulle nog de mindre säljarna få det tufft ekonomiskt.
 

Nordland1

PRO sledder
14 jan 2008
504
2
0
Jag har full förståelse för det du skriver, men jag är av uppfattningen att det är ett internt problem mellan BRP och ÅF.
 
Last edited:

Crossover

Välkänd medlem
22 mar 2006
150
0
6
Jag skrev en kritisk artikel tidigare om att BRP stängt skoterservicedelen hos sin servicebutik i Märsta, där jag menade på att det var nonchalant av dem att göra så, med tanke på alla skoteråkare som faktiskt finns i Sthlm.

Efter det så släppte vi artikeln om de 3 månader långa reservdelsärendet hos BRP vad det gällde ATV.

Och nu senast detta som just nu utspelar sig här hos oss.

Och svaret är JA, BRP har dragit in sina annonser hos oss, det skäl som angivits är att de inte har några maskiner kvar och de inte ämnade annonsera hos någon tidning. Men när jag tittat i andra tidningar, nu senast SR, så finns de med där på 4 helsidor. De har också funnits med på olika websidor båda hos de etablerade tidningarna och även på andra hobby webtidningar.

Tilläggas kan att de genom alla år varit den absolut största annonsören.

Det finns just nu ingen annons från BRP vare sig på web eller tidning, slutsatsen får ni dra själva.
Tja. Det finns väl snart bara en sak att göra. Vi får väl alla bojkotta BRP tills det händer något. Problemen med remmar finns även på andra sidan atlanten. Har alltid gillat Ski-doo men som det ser ut nu så blir det ingen ny maskin därifrån på ett bra tag om det inte händer något dratiskt. Jag tycker att BRP beter sig fördjävligt åt, men man kanske vill döda sig själva på marknaden. dom jobbar väldigt bra på det i alla fall. Det finns faktist andra märken som är intressanta idag tycker jag. Jag stödjer er på Snowmobile, det ni har gjort skulle ha blivit gjort för länge sedan.

Utan kunder ingen marknad.

KUNDEN HAR ALLTID RÄTT!!!! KOM IHÅG DET
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
En annan fråga Nordland. Med hur många procent har ni ökat i prenumeranter ungefär dom senaste veckorna? Är väldigt kul att få höra hur mycket det ger att stå rakryggad i denna situation och stå för en bra tidning.
 

Nordland1

PRO sledder
14 jan 2008
504
2
0
Jag kan faktiskt inte svara på det, jag har faktiskt ingen aning. Vi får rapporter ifrån Pressdata lite då och då.
 

cfh

Välkänd medlem
21 nov 2008
578
2
16
sthlm
Jag håller med, riktigt bra jobbat av er på snowmobile redaktionen !!
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Så mycket beröm och så många nya prenumeranter tyder på att detta varit ett problem som många väntat länge på att någon ta ta itu med.

Skoterkonsumenter i Sverige jublar.

B R A V O SnowMobile!!
 

Rvkmasen

Ny medlem
30 jan 2011
2
0
1
Bra Snowmobile

Tack för att ni blivit en tidning för skoter-åkare och talar driver frågor i vårt intresse och inte är bara en reklamtidning för skoterbrancshen. Ni är nr 1 bland skotertidningar just nu. Hoppas att de andra vågar ställa upp också.
Bra gjort
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Jättebra att problemen tas upp. Hade missat artiklarna helt och har läst ikapp nu.

Jag måste dock poängtera en sak som tas upp med varierande tonvikt i artiklarna. Även om BRP som agent har en undermålig produkt så har de faktiskt helt rätt i att det är återförsäljaren som ska svara mot kunden.

Om ÅF har ett genomuselt avtal med generalagenten så är det dessvärre ett problem för ÅF, inte för kunden. Tänker främst på artikeln "POLARIS FÖLJER INTE KONSUMENT- KÖPLAGEN". Polaris Scandinavia (hette de väl?) har inte det ansvaret, det har SGT i Gäddede. Samma sak gäller följande:

Och här är konsumentköplagen tydlig. Det är Polaris som har bevisbördan att styrka att Jimmy har hanterat maskinen fel.
Det är alltså SGT och inte Polaris som har bevisbördan. Kunden och Polaris har inte gjort någon affär och har inget avtal.

Jag vet inte ens vilka SGT är, det är säkert ett hederligt företag, och jag menar inte att anklaga dem här (det är ju helt uppenbart att problemen inte är deras fel). Men det här är helt och hållet en sak mellan Jimmy och dem. Vad SGT sedan får ersättning för av Polaris spelar ingen roll. Det ska inte drabba Jimmy och Jimmy behöver inte, SKA inte ens, ha någon kontakt med Polaris.

Går det här till extremläge och det blir rättssak av det så kommer Polaris inte att utgöra någon av parterna. Det blir SGT ./. Jimmy och ingenting annat.
 

Nordland1

PRO sledder
14 jan 2008
504
2
0
Det är inkonsekvensen i agerandet som gör saken märklig. Om t.ex. Polaris inte har med saken att göra, varför tar de då plats i ärendet och nekar garanti? Det har såvitt jag förstår alltid varit så att man kan lämna skotern på vilken av de auktoriserade verkstäder som man har närmast till? Helt plötsligt så går inte detta. Ockelbo har i detta fall åtgärdat 3 av 4 garantiärenden. Man underlåter att åtgärda forstegen på Polaris beslut, hur är det möjligt om Polaris inte skulle ha med saken att göra?
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Väntar fortfarade på att mitt inbetalningkort ska dimpa ner i lådan.

(Fyllde i ansökan på SnowMobiles första sida för någon vecka sedan.. :( )
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Det är inkonsekvensen i agerandet som gör saken märklig. Om t.ex. Polaris inte har med saken att göra, varför tar de då plats i ärendet och nekar garanti? Det har såvitt jag förstår alltid varit så att man kan lämna skotern på vilken av de auktoriserade verkstäder som man har närmast till? Helt plötsligt så går inte detta. Ockelbo har i detta fall åtgärdat 3 av 4 garantiärenden. Man underlåter att åtgärda forstegen på Polaris beslut, hur är det möjligt om Polaris inte skulle ha med saken att göra?
Det talar om både garanti (ej tvingande eller lagstadgat) och konsumentköplagen. Om man åberopar garantin så går ju den genom generalagenten, via ÅF till slutkunden, så där är Polaris inblandat. Viktigt dock att hålla isär dessa två.

Det hänvisas till konsumentköplagen i artiklarna, de sex månaderna med omvänd bevisbörda nämns t.ex. i artiklarna, och konsumentköplagen gäller bara mellan säljare och köpare. Den rätten har man ju oavsett om agenten sätter sig på tvären och då ska man ta diskussionen direkt med ÅF, som givetvis är skyldig att fixa felen. I det fallet har man dock inte automatiskt rätt att lämna skotern till någon annan ÅF än den man köpte skotern hos.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Även om jag kör ett märke som inte är berört av dessa problem så måste också skriva att jag tycker detta är hur bra som helst.

Fasiken, man skall ju inte behöva använda människor i svarta trenchcoats för att tvinga till sig garantifixar.

Och visst, ni kanske har förlorat någon annonsör, men ni har vunnit åtminstone en annonsör, mig. :)