Världsrekord 0-100

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
lite OT, vet du hur man fixar en signatur under sina inlägg? Har letat som en tok ;/
Kontrollpanel --> Signatur :)

Den här kanske ni har sett?



World Record Holder For King OF The Trail Class 4.495 @ 120.12 mph pass in 500' at the Top Gun Shoot out. 10-28-07 Video is from testing at H&H Performance Track.
 

chabling1337

Välkänd medlem
20 dec 2008
114
0
6
boden
världsrekordet från 0-100 är på 1.7:stupid: sekunder , jag kmr inte i håg vad underlaget var men det var iaf 1.7 sekunder så nu vet ni , fick höra det av min farbror som tävlar i open mod 800 , han visste iaf att det var 1.7 men kommer inte i håg vem som gjorde det / mvh jimmy
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Ändå sjuka siffror, såg då nå om nå världsrekord på skoter, 3.89 eller nå och då tror jag dom körde 400 meter!!!
Har du tänkt på hur fort det skulle vara om det stämde?
En topfuel med 6000-8000hk gör samma sträcka på låga 4sek. Då har dom över 500 km/h i slutfart... Åka tre tiondelar snabbare med skoter, nejdu...
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Det skulle vara intressant om nån kunde räkna ut hur många häst per kg det blir på en skoter respektive topfuel bil?

Är själv för dåligt insatt vad respektive maskin har för tjänstevikt kontra hästkrafter.
 
4

426H

Det skulle vara intressant om nån kunde räkna ut hur många häst per kg det blir på en skoter respektive topfuel bil?
Vet inte heller men skulle gissa att en topfuelbil kanske väger 1500 kg, då blir det nånstans 4-5 hk/kg.
En värstingskoter för dragracing har väl 500 hk och väger 3-400 kg med förare, dvs ca 1,5 hk/kg.
Topfuelbilen har alltså ca 3 ggr högre viktkorrigerad effekt.
 

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
dom snabbaste skotrarna i dragracing kör väl runt 7 sekunder på 402m(asfalt och slicksmatta) då snackar vi väl runt 350-400hk för 4taktare med turbo och runt 250+hk för 2taktarna....ungefär likvärdiga prestande mellan dom 2. 0-100 på drygt en sekund är nog inte utopi...men det innebär inte 0-200 på drygt 2sekunder.
 

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Vet inte heller men skulle gissa att en topfuelbil kanske väger 1500 kg, då blir det nånstans 4-5 hk/kg.
En värstingskoter för dragracing har väl 500 hk och väger 3-400 kg med förare, dvs ca 1,5 hk/kg.
Topfuelbilen har alltså ca 3 ggr högre viktkorrigerad effekt.
En top fuel dragset har ju runt 8000hk, och 8000hk delat på 1500kg blir ju 5,3hk per kilo. :D Otroligt att dom får ut så mkt effekt :p En sak som kanske e lite kul för många att veta (iaf för mig ;)) är att för att motorn ska orka dra runt kompressorn som en fop fuel dagster har så krävs de minst 800hk för att den ska rubbas å för att få riktig snurr på den behövs runt 1200hk :p
Tänk då på att de är effekten som behövs ur motorn innan den kan få nån användning av kompressorn som ger 8000hk :D
 

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
37
Sollefteå
3,89sek med skoter kanske stämma, men isf på 201meter... De är väl den distansen som körs i sverige i asfaltserien, tro ja...

Sen angående Top Fuel så, ja, de är jävligt grymma maskiner, kan lova att de kändes i kroppen att stå på startplattan 10 meter ifrån en sån som ger fullt :D
Visste ni att en top fuel motor inte roterar mer än ca 540rpm under ett lopp på 402 meter, inte har något kylsystem, inge vattenkanaler, och kräver totalgenomgång med lagerbyten mellan racen? Vill minnas att ja hört nåt om en bränsleförbrukning på 10liter per minut på tomgång, samt 3,5 liter per SEKUND på full gas... Tänk på de nästa gång ni klagar på att skotern ha tage mycke soppa... :p
 

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
minimum vikten på en topfuel dragster är 975kg(totalvikt ink. förare) så mycket mer än så väger dom inte. och 8000hk är lite i överkant...i Usa är det nånstans mellan 7-8000hk på dom starkaste, i Europa nöjer vi oss med runt 6000Hk på dom starkaste, beroende p åklimatet, det går väl inte märkbart fortare med mer effekt. Skillnaden på klassen mindre är i princip bränslet, nitrometan istället för metanol. skillnaden i effekt är ungefär det dubbla. dom åker 402m under 5sekunder och toppfart på närmare 500km/h inte dåligt acc. 0-500!!! på 5sekunder.
 

Aggrovator

Välkänd medlem
12 sept 2009
216
0
16
Östersund
Det är väl inte så sjukt att en skoter spöar många andra fordon?
Tänk bara på kontaktytan som mattan har, och jämnför det med en bil tex... Sedan är det ju en fin ratio mellan vikt och hästar också som gör sitt :)
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
I originalspecs på en så pass standardhink som en ZL 600 står det 4 sek vid optimala förhållanden, så visst. :eek:
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
3,89sek med skoter kanske stämma, men isf på 201meter... De är väl den distansen som körs i sverige i asfaltserien, tro ja...

Sen angående Top Fuel så, ja, de är jävligt grymma maskiner, kan lova att de kändes i kroppen att stå på startplattan 10 meter ifrån en sån som ger fullt :D
Visste ni att en top fuel motor inte roterar mer än ca 540rpm under ett lopp på 402 meter, inte har något kylsystem, inge vattenkanaler, och kräver totalgenomgång med lagerbyten mellan racen? Vill minnas att ja hört nåt om en bränsleförbrukning på 10liter per minut på tomgång, samt 3,5 liter per SEKUND på full gas... Tänk på de nästa gång ni klagar på att skotern ha tage mycke soppa... :p
En kompis till mig som är mekaniker till ett Top Methanol Funny Car team sa till mig att en top fuel drar ca 80liter på 402m sen ska dem starta den innan så runt 120l för ett åk var normalt enligt han..
Förut var literpriset på nitrometan runt 100kr men nu trodde han att det var uppe kring 120kr/litern.
Så en repa 402m går på ca 12-15 tusen beronde på liter pris.
För att vinna an tävling går det åt runt 100 000kr i bränsle för en top fuel.
Sjuka pengar i den sporten