Det som händer när du har kört hårt och stannar en liten stund är att motorn är varm och kommer bli något varmare än när du kör och hela tiden cirkulerar vattnet och termostaten kommer då att vara öppen, sedan har du stillastående vatten i kylarna och massor med snö på tunneln och kallt ute.Nu kanske jag tänker helt galet, har hänt förr :blink: men man vill väl att det ska cirkulera genom kylaren för att minska kylchocken när termostaten öppnar.
Det som då händer när du startar motorn är att det kalla vattnet från kylarna snabbt kommer in i motorn som då är varm, då är det ett dåligt läge att gasa fullt tills temperaturen har stabiliserat sig.
Alltså spelar det ingen roll om det sitter en termostat där eller ej i just det momentet då den ändå är mer eller mindre öppen.
Sen ang den främre kylaren så ser jag bara fördelar med den, man får en mycket stabilare temperatur, och motorn levererar jämnare effekt.
Att den går förbi termostaten ser jag inte heller som ett problem då den inte är större än att den ensam är för liten för att kyla motorn oavsett hur mycket snö man kan kyla den med.
Så att hampus maskin skar pga av det skulle jag vilja påstå är fel.
Men en riktig bypas som sitter på axyx är en klart bättre lösning, motorn blir varm fortare och man kan köra iväg snabbare efter en paus.