V-Max 700 ( 2001 ) Vill inte starta... ?

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
tjenare min v-max 700 -01 vill inte var emd nu nå mer.
i går var jag ut å körde med den osså svängde jag fullt åt höger vilket resulterade i att gas och oljewirerna självgasade lite.
en stund efter det började den 4 takta så jag trodde att den hadde blåst 2 stift.
idag kopplade jag på batteriladdaren och har försökt få igång den hela dagen.

började med att byta alla tändstift,sen rengjorde jag förgasarna och kolla så allt funkar som det ska.
men den startar inte jag trodde den flödade iom att stiften blir blöta som fan.
ibland tänder den till.den smäller också kraftigt ibland iom allt bränsle i avgassystemet.

funderar på en sak.
jag torkade ur luftburken samtidigt som jag rengjorde förgasarna.
men jag brydde mig inte om att sätta dit locket på burken och innan jag gick in i kväll såg jag att det har kommit tvåtakts olja i burken alltså inte några droppar utan uppåt 4-5 cl och det är ju inte lilla skvätten.

så nu till min fråga.kan det vara oljepumpen som gör det?

andra förslag uppskattas också....

Indy500power

Välkänd medlem
25 okt 2005
560
0
16
Alfta
Sv: v-max -01 startar inte igen.....

Det första jag tänkte på var T.O.R.S med andra ord trottel skyddet.. att det gick igång för då går dom skit smäller poffar å går illa. men det förklarar ju inte det med oljan:confused:

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden

men då borde den väll ha dött?jag stängde av den med nyckeln men den gick som en apa......

om tors en gång har aktiverats är det aktiverat för all framtid då eller?

ska prova koppla ur den när jag kommer hem i alla fall.

Indy500power

Välkänd medlem
25 okt 2005
560
0
16
Alfta

Nej dom dör inte. går bara på tomgång typ. Nej nej det gör det inte. ja koppla ur den och prova sen.

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
kom på en grejj till.

när jag hadde på batteriladdaren innan detta inträffade så drog jag igång den för att köra runt mattan(justerade mattspänningen) och då for helljuset.

tänkte det kanske har med det att göra?

snoppy

Aktiv medlem
17 feb 2007
68
0
6
Umeå
Kolla kabelstammen som går under pipan och upp mot huven ifall den har legat o skavt hål på isoleringen. Kan få skumma fel av det.

Råkade själv ut för det vid ett tillfälle, och då började templampan lysa hela tiden.

Går ju ett flertal kablar i stammen, så felyttringen kan ju te sig olika.

Hoppas du hittar felet.

Hälsningar Snoppy.

P.s. När du hittar felet, så skriv gärna vad det var D.s.

brainstorm

Välkänd medlem
7 nov 2007
420
0
16
riksgränsen,östersund,göteborg
har oljepumps wiren hoppat ur sitt hölje vid dennes justering..så att den ger max me olja pga detta..vilket resulterar i dränkt i olja som inte motorn kan svälja o sen slår den igen stiften!..värt att kolla

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
har fått igång den.
den går bara på tomgång nu.

stiften blev kålsvartsörjiga efter 1 minut på tomgången.....

gasar man så dör den.

om jag inte tänker fel så borde den ju gå bättre på höga varv änn på låga om det är oljepumpen som skickar max.
men ska ut å kolla en gång till efter det vita relät.har ploc kat lös panelen men såg den inte där.