D
2-takt ;-)Renegade 800 -06:
Plockat chassiet helt rent från alla grejer och rengjort/besiktat.
Bytt kolvar, 1 cylinder, vevlager och packninger i motorn.
Bestyckat upp på lågfarten.
Bytt samtliga lager i boggien.
Tvättat och fixat.
......
Så, det var väl ungefär det jag har gjort hittils.
Blev klar med skotern härom dagen.
Tänkte berätta lite vad jag har gjort på maskinen.
Det började efter en fjäll tur i Mars.På vägen hem var det ett slask väder utan dess like.Fast man hade kapell på så var det grus i hela boggien och motor utrymmet.
Började plocka lös lite saker för att göra rent.Sedan vet alla som tycker om att skruva med saker att det brukar ha en förmåga att spåra ur när man ska göra nått, det hände även mig.Det började med en tanke på att byta till en 440 dyna när den ändå var bortplockad.Sedan var snöbollen i rullning.Tog isär skotern totalt.Passade även på att ta bort lite "onödiga" grejer på skotern.El-starten, krängnigshämmar staget, dekalerna och pakethållaren+bromslyset fick stryka på foten.Sedan blev det rengöring och glasblästring av boggie, chassiet och framvagnen.Fick tag på billig pulver lackering genom en kompis.Nu till vad som sitter maskinen.440 lyftbåge, 440 stänklapp, 440 dyna, 440 styre, 440 ruta, 440 styrstång ca 2" högre än orginal, 440 förstärkningar i framvagnen och i boggien, 440 variator rem, bukskydd, Powder Pro skidor, Power Madd handskydd, bytt från orginal 10 kuggs drivhjul till 9 kuggs No-Slip drivhjul, plast bussningarna i framvagnen är utbytta mot mässingsbussningar(grym skillnad), S8X variator kit från Dynamo Joe, orginal skräp reedsen är utbytt mot boysen rad valves, alla lager i boggien, drivaxeln och kedjehuset är uttbytta mot SKF lager, Ski-doo orginal spade(orginal gul, men nu är den svart)med såg+fäste under huven, stora luft intag i huven och på sido kåporna från www.jcscustomvents.com , lättvikts slutburk, låter fint inte för högt, fixat så att sekundären inte är fixerad utan är rörlig i sidled, har flyttat om reglagen
så jag har 440 ljus switch och dödar knappen från en XP på styret och hand, tum värmar switchar från en summit XRS och en RER knapp från en 02:ans Renegade som sitter på konsolen brevid tank locket, 44mm matta, 2 st orginal 4,5" styr höjare som är i hop monterade kan lätt ta bort 1 styrhöjare om man vill ha den lite lägre.
Har bara hunnit med ca 600m, men det lovar gott.
För att slippa riva skotern igen pga grus och slask har jag inhandlat mig en 4P Big twin med kåpa.
Detta är vinterns version, kommer förmodligen att bygga om den igen till sommaren igen om det inte blir en ny maskin.
Här är lite bilder på bygget.
http://www.pixbox.se/usr_show_id151325_page0_order1.html