Vad kan det vara för fel på xltn?

Olleh

Medlem
10 dec 2006
16
0
1
Luleå
har en xlt sp-94 som vägrar gå som den ska, jag ställde den ute under veckan och då jag skulle ut i slutet av veckan så fick jag igång den, men den går inte speciellt bra, går till 6000rpm sen tappar den effekt, går att köra den på just under 6000rpm men den börjar bluddra och gå ojämt, vad kan vara fel?

Last edited:

Olleh

Medlem
10 dec 2006
16
0
1
Luleå
Kört ca en tank sen jag köpte den, på plats då vi köpte gjorde vi komptest som visade att allt var som det skulle

edge X 800

Ny medlem
18 dec 2006
2
0
1
rätt munstycken å får rätt med soppa? hur går den på tomgången? å kolla komp som pär hagman säger.

Olleh

Medlem
10 dec 2006
16
0
1
Luleå
Stiften har varit ganska blöta osv, tror att det kan vara högvarvs spolen som e färdig? eftersom den dör på exakt 6000-6100 varv hur man än gör, så borde vara nått med tändningen.

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Det är ofta fetbestyckade motorer som ger rättså många konstiga fenomen, även liret mellan luftskruv pilotjet, bräsleskruv pilot airjet måste vara rätt för svaret på låga varv. (för stort mainjet lika med lite kusar:mad: )

Annars kommer motorn kännas seg men i ditt fall skulle jag kolla upp allt i förgasarna, för är stiften blöta på fullgas så får den för mycket sås.

Förhoppningsvis har du bara ett f-gasare problem och inte tändnings relaterat
men i vilketfall så kollar man bestyckningen först och ger sig på tändningen och andra problem sen.

Men gillar man inte att skruva sätt i tillräkligt stort i den kallaste temp du skall
(tänker) köra i.
Men polaris är ju lättaste skotern att byta i:)

Mvh prox2/
Bola..............

Olleh

Medlem
10 dec 2006
16
0
1
Luleå
Vi har hittat felet igår, det var elen, vid statorn. vi ska ta lös det imrn å kolla exakt vad som är problemet

Nu är statorn lös, alla 3 skruvar som höll fast statorn hade farit lös, statorn skadad i lindningar så blir till att byta ut den imorgon.

Tack för tipsen:)

Last edited:

Sweeie

Välkänd medlem
29 dec 2006
178
1
18
Håll oss uppdaterade bara, alltid kul när felen hittas och kan avhjälpas

Olleh

Medlem
10 dec 2006
16
0
1
Luleå
Nu är den ingång igen, testkört den idag och den gick bra, ska byta vattenpumpsremmen som började vara sliten och kolla så den inte går för snålt under veckan, men nu var iaf problemet löst.
Tack för hjälpen alla:)

Olleh

Medlem
10 dec 2006
16
0
1
Luleå
Nu är den ingång igen, testkört den idag och den gick bra, ska byta vattenpumpsremmen som började vara sliten och kolla så den inte går för snålt under veckan, men nu var iaf problemet löst.
Tack för hjälpen alla:)

Olleh

Medlem
10 dec 2006
16
0
1
Luleå
jupp, och så klart så har det varit 20-25 grader kallt både igår & idag, ska vara kallt flera dagar framöver... (såklart eftersom skotern e lagad) :)