Vagnsbult för att motverka slidesnötning... ?

670 X

Välkänd medlem
1 jan 2000
142
0
6
vilken längd använder ni på vagnsbulten som ni monterar i mattan för att motverka slidesnötning ?
även storleken på brickan är av intresse???

(har ej skotern i närheten så att jag kan mäta)

vector sp -06 38 mm camoplast

dajje1

Aktiv medlem
25 mar 2007
76
0
6
Kalix
Sv: vagnsbult

de jag har använt e 30mm för det var det kotaste jag hittade. provmonterade en för att kolla hur långa dom behövde vara. när detta var gjort så kapade jag helt enkelt av dom till önskad längd. använd dig av en 7 mm borr till hålen, m6 vagnsbult, en större bricka mellan mattan och muttern som skall vara av lockingmodell. på min maskin tog det ca 1,5 timmar att montera detta och kostade ca 40 kronor.

efter att jag gjorde detta så rullar skotern betydligt lättare och nöter i princip inge slides.
bara att kavla upp ärmarna och sätta igång

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.279
85
48
Övik

För det första så ska du INTE borra hålen i mattan, de ska stansas ut med hålpipa annars försvagas mattan runt hålen

V-Max 600

Välkänd medlem
18 nov 2005
138
0
6

För det första så ska du INTE borra hålen i mattan, de ska stansas ut med hålpipa annars försvagas mattan runt hålen
Fel igen... Stansar man ur. Klipper man av/skadar stavarna i mattan

Edit: Det är värre att stansa ur

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.279
85
48
Övik

Så du menar att stavarna inte skadas ifall man borrar? Låter dumt att börja dricka alkohol på en söndag höredu...

Föressten, den som väljer att sätta vagnsbulten mitt i en stav borde väl gå och lägga sig med detsamma.

Den som provat att borra i gummi vet förhoppningsvis att det inte är någon höjdare och att det brukar fransa upp sig och spricka runtom. Det är kanske av någon anledning som det brukar följa med en hålpipa vid dubb-kit, vad vet jag?

V-Max 600

Välkänd medlem
18 nov 2005
138
0
6

Så du menar att stavarna inte skadas ifall man borrar? Låter dumt att börja dricka alkohol på en söndag höredu...

Föressten, den som väljer att sätta vagnsbulten mitt i en stav borde väl gå och lägga sig med detsamma.

Den som provat att borra i gummi vet förhoppningsvis att det inte är någon höjdare och att det brukar fransa upp sig och spricka runtom. Det är kanske av någon anledning som det brukar följa med en hålpipa vid dubb-kit, vad vet jag?
För det första ska du akta dig för att komma med såna där påhopp mycket dålig stil. Vad har jag gjort dej förutom att säga emot dej där du har fel i en sak.

För det andra så rekommenderar jag dej att stansa ut hålen om du ska sätta dubb eller ha nå andra hål. Hoppas att du tar en ny matta också. Säj bara inte till andra att dom skall göra det.

Jag tänker inte ödsla enregi på att tala om för dej hur man gör det på rätt sätt. You made my Shit list :p

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Om du har en matta där vart tredje fönster är stängt så monterar du vagnsbult genom mattan i det stängda hålen i stället för mattclips på fullklippade mattor mitt för slidesen i så att slidesen glider på skallen av vagnsbulten och på så sätt minskar friktionen/nötningen mot att slidesen glider mot gummit

670 X

Välkänd medlem
1 jan 2000
142
0
6
nu är vagnsbultarna monterade men har ej hunnit provköra.
borrade iaf med en 7 mm borr och det funkade bra...

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.279
85
48
Övik

För det första ska du akta dig för att komma med såna där påhopp mycket dålig stil. Vad har jag gjort dej förutom att säga emot dej där du har fel i en sak.

För det andra så rekommenderar jag dej att stansa ut hålen om du ska sätta dubb eller ha nå andra hål. Hoppas att du tar en ny matta också. Säj bara inte till andra att dom skall göra det.

Jag tänker inte ödsla enregi på att tala om för dej hur man gör det på rätt sätt. You made my Shit list :p

Förstår varken ditt sätt att förklara eller ditt sätt att skriva, först säger du att man inte alls ska stansa ut hålen men nu säger du helt plötsligt att du rekommenderar mig att göra det och hoppas att jag tar en ny matta också, samt att jag inte ska säga till andra att dom ska göra det?

Sista meningen förstår jag inte heller innebörden utav, speciellt inte när det är ett allmänt forum vi skriver i som är till för att hjälpa varandra.

Nejdu, ta och fundera över vad du skrev och det där med personangrepp kan man ju diskutera...

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Jaha då förstår jag, istället för att öppna upp och clippa kuggluckorna då :)
Exakt å jag föredrar iaf att öppna å clippa det sparar man rätt mycket vikt som ska sättas i rörelse på i förhållande mot att montera vagnsbult

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Jag har monterat vagnsbult och det fungerar utmärkt, borrade med en 6mm gummiborr i varje täckt glugg så det blev 36 bultar och storleken på bulten är 6x16mm och sen vilken vikt! påsen med bult,brickor och låsmutter vägde inte mycket. Såg på en sida från USA att det fanns att köpa färdiga satser till polaris! man skulle bara uppge mattlängden.

Min matt längd är 345.

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Lite förklaringar kanske.
Man skall helt inte stansa eller borra med borr. Man skall använda en däcksborr eller helt enkelt spetsa till ett 6 mm rundjärn och tokköra med borrmaskinen så man värmer sig igenom mattan. Då försluts hålet bra och man minimerar risken för uppfransning.

Nu i ärlighetens namn har jag kört med borr, har efter det kört ca 600 mil och inte nåt problem med att det har fransats upp, har heller inte haft problem med slidesvarmgång.

En positiv grej för alla RS Venture-ägare är att jag monterade detta på min farsas maskin. Han har kört under den gångna helgen på stenhårda spår med vuxen passagerare utan några som helst problem med varvgång av slides. Han har isrivare (vajrarna man fäster i krängninshämmarstagen), men av det jag läst tidigare så har inte sådant hjälpt.

Mycker bra fix som kostar 50:- hos lokala järnhandlaren.

commander

Ny medlem
4 jan 2008
2
0
1
bump i tråden!

Är på g att sätta vagnsbult i min matta (monoshock boggie)då slidesen nöts ner på tok för fort. (körde med en passagerare på min skoter idag typ 3 mil, ganska hårt spår.. luktade bränd plast som attan. hade nött slides väldigt mycket)

tänkte bara kolla om ni som satt vagnsbult i mattan har slipat ner bulthuvudet så det inte är lite rundat?.

Tror ni det räcker med bultar? eller bör jag sätta in "Mono-Shock Wheel Spacer Kit" som kn-racing säljer?(mina slides blir mest nötta i mitten)

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Aldrig fel att sätta i spacerkitt kan bara bli bättre, sätt även i böjen fram det gjorde inte jag men ska göra det i en snar framtid och sen jag monterade vagnsbult så har slidsen klarat sej och det luktar inte bränt längre.

evol138

Välkänd medlem
15 aug 2007
202
0
16
ok. funderar om jag ska ta och byta matta till en 44.5 i kamhöjd(som är fullklipsad) lite bättre lössnöegenskaper skulle inte vara fel, är ju ingen större höjdare utanför leden precis! men det här med vagnsbult kommer jag köra på om jag väljer att ha kvar denna orginalmatta, den är ju trots allt en prima matta om man håller sig efter lederna.

dilemma dilemma.