Tråden handlar om BRP och Polaris 800-motorer och om man vågar köpa en sådan utan en överhängande risk för att drabbas av tråkiga överanskningar. Vi kan härmed utgå från att det är tvåtaktsmotorer tråden handlar om. Vidare kan vi konstatera att detta är ett skoterforum så jämförelser med modellflygplan, mopeder eller veteranbilar kan vi alltså skita i. I kategorin snöskotrar och tvåtaktsmotorer på 800cc så anser jag att Rotax Etec idag är bland det absolut driftsäkraste du kan köra, förvisso hade även dessa ett par barnsjukdmmar första årsmodellerna (2011/2012) men dessa fixades gratis av BRP. Självklart är det inga Mercadieslar vi talar om. Men återigen, i kategorin skotrar och 800cc tvåtakt så menar jag att Etec tillhör toppen när det gäller driftsäkerhet.
Angående din totala oförmåga att kunna underbygga ditt påstående om att 3år gamla skotrar skänks bort på Blocket, så tolkar jag detta som att du inte har någon fakta att komma med i fallet.
Tvärt emot vad du menar så verkar Etec-motorerna stå relativt högt i andrahandsvärde, en bit över halva nypriset för en 12.a med några hundra mil på mätaren får nog ses som normalt utgångspris.