Varför rasar poo/brp 800 motorer?

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Största skillnaden/ändringen (när det gäller ramlagerna) mellan Etec och generationen innan är att Etec har samtliga ramlager fettsmorda. På Powertek var de båda ramlagerna i mitten fortfarande smorda av tvåtaktsoljan och det var även dessa båda mittenlager som stog för en majoritet av haverierna.

För övrigt verkar Rotax även ha lyckats få packboxarna att hålla bättre eftersom fettläckage, som tidigare var mer regel än undantag, verkar vara mycket ovanligt på Etec-motorerna.

Det tar ju alltid mycket längre tid att bygga upp ett gott rykte än att rasera detsamma, så jag utgår från att vi kommer få fortsätta höra om att "Rotax 800 är skräp" och "vevaxlar och fettade lager är värdelöst". Men de som tar sig tiden att faktiskt inhämta information inser snart att Rotax 800 efter årsmodell 2011 inte längre är drabbade av nästan några haverier.

En tydlig signal som jag själv tänkt på är mängden av reservdelar på blocket. Man har ju blivit van att se mängder av vevaxlar, renoveringskit och beggade delar till Powertek-motorerna. Men till Etec-motorerna har detta aldrig förekommit i närheten av samma utsträckning.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.235
1.074
113
Stora Blåsjön
En tydlig signal som jag själv tänkt på är mängden av reservdelar på blocket. Man har ju blivit van att se mängder av vevaxlar, renoveringskit och beggade delar till Powertek-motorerna. Men till Etec-motorerna har detta aldrig förekommit i närheten av samma utsträckning.
Du har inte tänkt på att dom etec som havererar så har brp oftast fixat det åt ägarna. På så sätt så hamnar det inte så mycket delar på blocket... sen har ju ålder en avgörande betydelse också. 800, 800ho, ptek, 800r är ju nu gamla spisar så klart det finns mängder med delar till dom nu.
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Generellt så har ju en tvåtaktsmotor en hög trimmningsgrad.
Många jämför med en bilmotor och säger att den håller 20k+ mil...

Min bmw 330 har 86 hästar / liter och används oftast kring 2000rpm
Min summit har 200 hästar / liter och används oftast kring 7000rpm

Skoter är ett jävla rackel, 160hk på lite aluminium håller inte lika bra som en bil, och de används i såna extrema förhållanden. Men de är ju hiskeligt kul så jag anser de är värt varenda krona och timme med rackel
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Du har inte tänkt på att dom etec som havererar så har brp oftast fixat det åt ägarna. På så sätt så hamnar det inte så mycket delar på blocket... sen har ju ålder en avgörande betydelse också. 800, 800ho, ptek, 800r är ju nu gamla spisar så klart det finns mängder med delar till dom nu.
Jag tänkte ur ett större tidsperspektiv. 2009-2010 fanns det mängder med begagnade delar till 800R Powertek trots att dessa var nya motorer på den tiden, det utvecklades dessutom eftermarknadsprylar så som "sluta nypa kit" och "bearing buddy" eftersom det fanns ett stort behov av detta.

Hur ofta kommer det ut delar från en havererad Etec på blocket? Det är verkligen ovanligt och då börjar ändå Etec-motorerna (800cc) bli över 4år gamla nu.
 

Crusty077

Välkänd medlem
25 feb 2013
246
4
18
Gävle
Jag tänkte ur ett större tidsperspektiv. 2009-2010 fanns det mängder med begagnade delar till 800R Powertek trots att dessa var nya motorer på den tiden, det utvecklades dessutom eftermarknadsprylar så som "sluta nypa kit" och "bearing buddy" eftersom det fanns ett stort behov av detta.

Hur ofta kommer det ut delar från en havererad Etec på blocket? Det är verkligen ovanligt och då börjar ändå Etec-motorerna (800cc) bli över 4år gamla nu.
Har inte alla "gamla" etec-800:eek:r fått nya kolvar? Borde förlänga livslängden avsevärt på just de som är äldst.
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Har inte dom första etec800"kolvgaranti"till 500mil? å dom som rasade före det(som inte hadde bytt kolvar) fick ny motor?, (man ser ju då å då annonser på blocket typ ex.vis "skotern har gått 376mil/motor 23mil...")
Är då mkt.bra av brp att dom tar sitt ansvar fast 2åriga fabriks garantin igentligen har gått ut.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Jo det byttes kolvar på -11 och -12 E-tec.
Men läser man om alla förståsigpåare så är det ju veven som rasar på alla rotax.
Den byts ju inte ut.
De kollar upp den vid kolvbytet, byts ifall det är fel på den, vilket jag dock inte tror det är på så många maskiner.
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Jag tror personligen att en stor anledning till vevaxel haverier på äldre rotax 800 beror på sneda vevar som trasar sönder packboxar och lager, alternativt remdelar bakom variatorn. Många som idag "renoverar" sina motorer kör med oriktade vevar som vart isär 3-4 ggr och kan riktas för hand i princip, räcker ju med ett remhaveri så kan veven slå sig utan att man märker inte ett dugg men lager och packboxar tar istället stryk. Men nu verkar ju fettet stanna kvar inuti motorn och då funkar det ju kanon :)

Vad skiljer nyare etec 13 ----> eftersom kolvbytet försvann ? Har hittills renoverat två 800r där ringstoppet krupit in med haveri som följd, är ju detta som händer på tidiga etec också. Så hur har brp löst det ? Mer bränsle att kyla med ?

Såg att polaris nu bantat ner nya 800ho vevaxel 25%, låter som en dålig balad i mina öron... kikat på en Arctic vevaxel och dom ser väldigt robust ut och verkar ju hålla riktigt bra. Visst lättar man vevaxeln på rätt ställe kan det ju funka men jag är lite skeptisk.

Sedan är ju effektuttaget ur dagens 800or i klass med 440 maskiner och redan då var man ju medveten om lite tätare kolbyten, är ju ruskigt trimmade motorer dagen 800or som hela tiden ska gå på gränsen till haveri för att bli "miljövänliga" och effektiv.
 

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
Nyckel punkterna jag tror är:

Lössnö maskiner, Dom får gå så otroligt mycket hårdare överlag idag.

Försäljning, Polaris måste ju ha sålt otroligt många maskiner sen "nya" chassit kom. Åkte du lössnö förut verkar de ju ha varit AC som gällde till stordel.

Delvis överdrift, dåliga nyheter sprids fort, även om jag tror de kan vara nått grundläggande problem så tror jag det blir lätt överdrivet iom internet och forum, nån som har statistik på lössnö maskiner? Tittar man på vad man möter på fjället så tror jag polaris är störst nu? och då blir det ganska rimligt att det är fler rapporter om problem.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Sv: Re: Varför rasar poo/brp 800 motorer?

Tittar man på vad man möter på fjället så tror jag polaris är störst nu? och då blir det ganska rimligt att det är fler rapporter om problem.
Gissar att BRP (Skidoo + Lynx) fortfarande har ca 50% marknadsandel i Sverige.
Men...
Tittar man på vilka skotrar användare här på forumet har så gäller nog en annan procentsats...
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.628
100
63
Örnsköldsvik
Sv: Re: Varför rasar poo/brp 800 motorer?

Gissar att BRP (Skidoo + Lynx) fortfarande har ca 50% marknadsandel i Sverige.
Men...
Tittar man på vilka skotrar användare här på forumet har så gäller nog en annan procentsats...
Fast 800 E-tec står väl för 10% eller mindre av deras försäljning antar jag? BRPs storhet är ju framförallt på instegsmaskiner/uthyresmaskiner. Att man även varit duktig på att släppa "miljövänliga" å relativt billiga 4T har man nog mkt vunnet på.

Jag gissar dock lite nu. Vet inte hur marknaden ser ut riktigt i världen. T.ex. så verkar ju många borta i staterna tjaffsa mkt om bästa ledmaskin (X-rs eller Rush främst) medans här i Svedala är väl säljarna glada om dom säljer nån skoter med matta under 137"?
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.532
410
83
Malå/Adak
Har polare som är i skoterskruvarbranchen och deras fasta övertygelse är att det är remsprängningar som tar kål på rotaxmotorerna. maskiner som inte sprängt remmar går långt och de maskiner som fått några remsprängarsmockor rasar BETYDLIGT tidigare. Vevarna gillar inte remsprängningar.

När det gäller Polaris motorer så är min fasta övertygelse att det är dom korta vevstakarna som är det stora problemet, sen att dom valt olika plåster och bandage och fått upp hållbarheten till vad dom tycker är tillräcklig nivå istället för att göra det ordentligt är väl inte något jag gillar. Hade varit enkelt att fixa till på nya HO-motorn i alla fall tycker man.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.799
849
113
Kramfors
Om man kollar på blocket E-tec 800 2011 så har i stort sett alla bytt kolvar på brp garantin. Men jag hittade även någon som bytt vevaxel men de kan ju ha bero på kolv som gått sönder.

Varför ringstopparna har lossnat är garanterat pga att allt bränsle kommer i ovanpå kolven så det finns ingen soppa som sprutar direkt på kolven där stopparna sitter som på "vanliga " insprutare och förgasare moppar.

En uppdat 11- är nog ingen fara att köpa.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.532
410
83
Malå/Adak
Om man kollar på blocket E-tec 800 2011 så har i stort sett alla bytt kolvar på brp garantin. Men jag hittade även någon som bytt vevaxel men de kan ju ha bero på kolv som gått sönder.

.
BRP skickade ut tolkar till alla verkstäder som skulle byta kolvar, vissa vevar hade tydligen halkat isär på någon tapp och detta skulle alltså kollas vid kolvbytet med utskickad tolk. Var veven utanför tolerans så byttes även den även om inget hunnit gå sönder.
 

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
Om vi går på lössnö segmentet, å där är ju 800 klart överrepresenterat.