Största skillnaden/ändringen (när det gäller ramlagerna) mellan Etec och generationen innan är att Etec har samtliga ramlager fettsmorda. På Powertek var de båda ramlagerna i mitten fortfarande smorda av tvåtaktsoljan och det var även dessa båda mittenlager som stog för en majoritet av haverierna.
För övrigt verkar Rotax även ha lyckats få packboxarna att hålla bättre eftersom fettläckage, som tidigare var mer regel än undantag, verkar vara mycket ovanligt på Etec-motorerna.
Det tar ju alltid mycket längre tid att bygga upp ett gott rykte än att rasera detsamma, så jag utgår från att vi kommer få fortsätta höra om att "Rotax 800 är skräp" och "vevaxlar och fettade lager är värdelöst". Men de som tar sig tiden att faktiskt inhämta information inser snart att Rotax 800 efter årsmodell 2011 inte längre är drabbade av nästan några haverier.
En tydlig signal som jag själv tänkt på är mängden av reservdelar på blocket. Man har ju blivit van att se mängder av vevaxlar, renoveringskit och beggade delar till Powertek-motorerna. Men till Etec-motorerna har detta aldrig förekommit i närheten av samma utsträckning.
För övrigt verkar Rotax även ha lyckats få packboxarna att hålla bättre eftersom fettläckage, som tidigare var mer regel än undantag, verkar vara mycket ovanligt på Etec-motorerna.
Det tar ju alltid mycket längre tid att bygga upp ett gott rykte än att rasera detsamma, så jag utgår från att vi kommer få fortsätta höra om att "Rotax 800 är skräp" och "vevaxlar och fettade lager är värdelöst". Men de som tar sig tiden att faktiskt inhämta information inser snart att Rotax 800 efter årsmodell 2011 inte längre är drabbade av nästan några haverier.
En tydlig signal som jag själv tänkt på är mängden av reservdelar på blocket. Man har ju blivit van att se mängder av vevaxlar, renoveringskit och beggade delar till Powertek-motorerna. Men till Etec-motorerna har detta aldrig förekommit i närheten av samma utsträckning.