Variator setup till MM 700!

JeppeR

Välkänd medlem
31 jan 2008
928
0
16
Arvidsjaur
Hej, vad ska man ha för variator set up för att den ska gå så bra som den kan gå? Vikter? Fjädrar? Helix?

Mvh Jeppe
 

mrballz

Välkänd medlem
1 feb 2008
1.334
1
16
Kåge, skellefteå
köp ställbara vikter? de borde vara ulimatum! har själv heavy hitters och fjädrar! :) ring till tikka eller nått annat företag och fråga! dom kan de där bra!
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Övning ger färdighet.

Sekundären brukar man inte behöva göra något åt. Ev. släppa förspänningen 1 snäpp!

Men köp en fjäder med högre starttryck men samma sluttryck (Yellow-White-Yellow är din org fjäder (2.5-45kg/mm))

Max varv ska ligga på 8300RPM.

Sen får du vikta vikterna tills du finner att de passar dig. Ingen som riktigt kan sig någon optimal variator setup.
Oftast upp till en själv o prova ut.
 

mrballz

Välkänd medlem
1 feb 2008
1.334
1
16
Kåge, skellefteå
Övning ger färdighet.

Sekundären brukar man inte behöva göra något åt. Ev. släppa förspänningen 1 snäpp!

Men köp en fjäder med högre starttryck men samma sluttryck (Yellow-White-Yellow är din org fjäder (2.5-45kg/mm))

Max varv ska ligga på 8300RPM.

Sen får du vikta vikterna tills du finner att de passar dig. Ingen som riktigt kan sig någon optimal variator setup.
Oftast upp till en själv o prova ut.
de man kan göra är att ringa till typ tikka eller ett annat företag och prata hur du kör och annat! då får man de bästa för sin körstill!
 

JeppeR

Välkänd medlem
31 jan 2008
928
0
16
Arvidsjaur
Tack, som sagt jag kommer köra på Thundershift variatorkit.
Jag har en svart fjäder just nu, vet inte om den är orginal.

I kittet följer väl vikter och fjädrar med?
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Tack då har jag det som behövs?
Eller vad är den bästa helixen?

Helixen ändrar man sällan på yamaha, utan som jag sa. Ev släppa sek fjädern ett snäpp.

Nej du har inte standard fjäder, den är gul-vit-gul.

Om jag skulle vart du, skulle jag tagit ur vikterna, vägt dom och sedan viktat de nya efter dom..
Men som sagt, går ju att ringa till någon o säga allt, men man ska inte tro att det blir bäst så!
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Tack då har jag det som behövs?
Eller vad är den bästa helixen?
Helixen ändrar man sällan på yamaha, utan som jag sa. Ev släppa sek fjädern ett snäpp.

Nej du har inte standard fjäder, den är gul-vit-gul.

Om jag skulle vart du, skulle jag tagit ur vikterna, vägt dom och sedan viktat de nya efter dom..

Men som sagt, går ju att ringa till någon o säga allt, men man ska inte tro att det blir bäst så!

Helix är mkt vanligt att byta på MM och i synnerhet om de är pipade. En 51/43 Multihelix använder de flesta i staterna och även jag själv. Gör GRYM skillnad jämfört med orginalhelix. Orginal fjädrar (fast nya) funkar dock riktigt bra om jag kommer ihåg rätt. Sekundären ställer man bara i "rätt" läge (kommer inte ihåg vilket nu) så klarar den sig alldeles utmärkt.

//R
 

JeppeR

Välkänd medlem
31 jan 2008
928
0
16
Arvidsjaur
Okey, jag har köpt ett Thundershift v-kit (om han skickar det nån gång), men visst kommer de ge skillnad även med orginal helixen på de?