"Vemdalstråden"

viperhauck

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.631
1
38
Ljusdal Sverige
Så här såg det ut i lördags. En del blöta myrar och delvis öppna bäckar.

[video=youtube;6umQSA1r3go]http://www.youtube.com/watch?v=6umQSA1r3go&list=UU6bF40sYh4ktAHATymk1iZQ&index=1&feature=plcp[/video]

426h

Välkänd medlem
19 dec 2011
343
5
18
Perfekt före för att piska led!
Jepp, några cm puder så man får lite kylning så blir det nog trots allt en ok påsk. Skall du till mässlingen? Själv blir jag nog i "grannbyn" särvsjö.

bigdog

Välkänd medlem
26 okt 2010
1.294
0
16
sundbyberg/messlingen
Ja snö å minusgrader kommer i veckan, särvsjö ligger inte långt bort! Skulle gärna åka upp men fick en liten dotter de 13e mars så det får bli några gånger extra nästa år ; ) har du stuga i särvsjö? Kommer vara pimpel tävling i messlingen på påskdagen. Ganska trevlig tillställning med hamburgare mm. Å du kanske är en storfiskare? Mvh

polxlt

Välkänd medlem
11 apr 2006
858
5
18
Sundsvall
Var uppe i Vemdalen vecka 13, bodde i Vargen. Visst gick det att köra, men det var hårt på sina ställen. I Vemdalens by var det i stort sett helt snöfritt, så det vara bara att glömma att kunna åka skoter till Statoil macken i byn. (Fick ta bilen o tanka i dunkar) Uppe på fjället var det relativt hårt före, stenar stack fram lite här och var så man fick ta det lite piano. Senare i veckan kom det några cm snö som gjorde att det kylde bättre. Mao inte världens bästa före direkt. Skulle behöva komma lite mer snö så skulle det bli bättre.

Skulle iallafall inte rekomendera någon att åka till Vemdalen/Vargen som det ser ut nu iallafall.

Yamma666

Välkänd medlem
21 jan 2012
542
1
16
Sthlm/Hede
Jepp, några cm puder så man får lite kylning så blir det nog trots allt en ok påsk. Skall du till mässlingen? Själv blir jag nog i "grannbyn" särvsjö.
På leden mellan Särvsjö och Långå i höjd med Bleckbergstjärn var det rikligt med snö i vintras så där kan det finnas snö fortfarande.
I veckan var det en gräsbrand i närheten av Sveg vilket nog är rätt ovanligt före påsk. Annars tror man på snötillgången i Vemdalen och satsar stora pengar på ett helt nytt alpint område. Största satsningen i Sverige sedan 80-talet.
http://ltz.se/nyheter/harjedalen/1.4590517-orndalen-en-ny-fjallanlaggning-i-lanet

426h

Välkänd medlem
19 dec 2011
343
5
18
Skulle gärna åka upp men fick en liten dotter de 13e mars så det får bli några gånger extra nästa år ; )
Grattis! Du missade inte mycket, det är sjukt dåligt med snö för att vara början av april. Några bilder från påskafton:
Särvfjället, ca 900 möh

Smolet, (högfjällsplatån mellan särvsjö och storsjö, ca 850 möh)

herrn

Välkänd medlem
8 dec 2010
180
0
6
Sälen
Jag var där i vintras och skulle säga att det beror på vart stugan du ska bo i ligger. Vi var ett större sällskap och vissa hade nog kunnat parkera utanför. Annars finns det en stor skoterparkering uppe vid hotellet där många verkade lämna sina. En del var då bra översnöade trots att det inte kommit några på flera dagar. Även nere där transportliften till Klövsjö korsar vägen fanns det en parkering att lasta av på.

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Jag var där i vintras och skulle säga att det beror på vart stugan du ska bo i ligger. Vi var ett större sällskap och vissa hade nog kunnat parkera utanför. Annars finns det en stor skoterparkering uppe vid hotellet där många verkade lämna sina. En del var då bra översnöade trots att det inte kommit några på flera dagar. Även nere där transportliften till Klövsjö korsar vägen fanns det en parkering att lasta av på.
Finns även en vid husvagnarna. Kör du sansat å lungt och inte för långt upp mot skidområdet så bör det gå. Var beredd att du kan bli stannad av nån gubbe som gormar om skoterförbud. Lägg dig inte på den personens nivå och förklara lungt och sansat att det är en dyr maskin som du vill ha under uppsikt och fråga om han hört mycket buskörning på kvällar/nätter. Går man lungt tillväga stör man sällan någon.

polxlt

Välkänd medlem
11 apr 2006
858
5
18
Sundsvall
Naturligtvis tänkte jag köra "lugnt och sansat" när man ska ta sig ut på leden.

Men det blir jobbigt om man blir pumpmarkerad så fort man startar skotern från stugan.

Vill helst inte behöva åka med skoter på släp till avslastningsstället så fort man ska ut och åka.
Tjusningen för mig iallafall, är ju att kunna åka direkt från stugan.

Stugan verkar ligga en bit nedanför hotellet. Men man måste väl ändå ta sig till stället där vesslan utgår ifrån, och där börjar väl leden också.

Finns även en vid husvagnarna. Kör du sansat å lungt och inte för långt upp mot skidområdet så bör det gå. Var beredd att du kan bli stannad av nån gubbe som gormar om skoterförbud. Lägg dig inte på den personens nivå och förklara lungt och sansat att det är en dyr maskin som du vill ha under uppsikt och fråga om han hört mycket buskörning på kvällar/nätter. Går man lungt tillväga stör man sällan någon.

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Naturligtvis tänkte jag köra "lugnt och sansat" när man ska ta sig ut på leden.

Men det blir jobbigt om man blir pumpmarkerad så fort man startar skotern från stugan.

Vill helst inte behöva åka med skoter på släp till avslastningsstället så fort man ska ut och åka.
Tjusningen för mig iallafall, är ju att kunna åka direkt från stugan.

Stugan verkar ligga en bit nedanför hotellet. Men man måste väl ändå ta sig till stället där vesslan utgår ifrån, och där börjar väl leden också.
Vår stuga ligger ca 500 m från hotellet. Det finns skoterled som går från husvagnscampingen. Den rekomenderas att användas om du skall köra från stugan.

Freeride 4-ever

Aktiv medlem
27 feb 2010
55
0
1
Kvissleby
Ligger stugan söder om tunnelliften är det inga
problem.
Även fast det råder skoterförbud i SödraStorhogna
stugområde har vi stugägare fått göra anslutningsleder
uppemot den led som går förbi tunnelliften.
Kommer man med släpvagn är man hänvisad till
parkeringen vid tunnelliften.

joccke

Välkänd medlem
30 okt 2009
190
0
6
sthlm
någon som vet hur mycket snö det är i vemdalsskalet just nu? är det åkbart på lederna?

Korsgren

Medlem
9 nov 2012
12
0
1
26
Borlänge/Vemdalen
Det är inte diräkt körbart, Än så länge har jag bara vart upp t Vargen, men ner mot byn och över sjön går ej! Det kan gå å komma t Jaktstugan, men inte me nå 57 kammar direkt!