"Vemdalstråden"

K

krickus

Jag har kört 40 mil sedan i fredags, ska man upp på fjället ska man passa sig för sten. Däremot runt särvfjället är det ok, finns många roliga ställen att leka på bla bakom orren. Lederna runt Vemdalen är preparerade, men det är som bekant dåligt med snö.

Klassisk

Välkänd medlem
14 feb 2010
528
0
16
Hallå!

Åker till vemdalen v2 med lite vänner. Eftersom jag aldrig varit där undrar jag lite kort vad som finns i skoterväg och pubväg. Det blir nog inge skogskörning för min del då min edgekompis är med. :)

Men myrar? Bra leder? Fina slogbodar efter vacker natur? Någon pub att rekomendera? Eller det kanske rentav är som i särna, stendött? :)

426h

Välkänd medlem
19 dec 2011
343
5
18
I kväll har jag kört runt lite på lederna runt vemdalsskalet. Inga leder häromkring är preparerade men dom är uppkörda i alla fall. Upp till timmerkojan var det ett fint skoterspår. Stenigt allra sista biten uppe på fjället dock. Sen körde jag åt andra hållet via jaktstugan och upp till oxsjön sen bort till fallmoran. Lite blött, och stökigt vid vattenfallet upp mot fallmoran, annars riktigt fint.
Fina myrar finns det gott om, men jag har surfat upp det mesta pudret. ;)

K

krickus

I kväll har jag kört runt lite på lederna runt vemdalsskalet. Inga leder häromkring är preparerade men dom är uppkörda i alla fall. Upp till timmerkojan var det ett fint skoterspår. Stenigt allra sista biten uppe på fjället dock. Sen körde jag åt andra hållet via jaktstugan och upp till oxsjön sen bort till fallmoran. Lite blött, och stökigt vid vattenfallet upp mot fallmoran, annars riktigt fint.
Fina myrar finns det gott om, men jag har surfat upp det mesta pudret. ;)
Finns ju inget puder att surfa upp:)

K

krickus

Hallå!

Åker till vemdalen v2 med lite vänner. Eftersom jag aldrig varit där undrar jag lite kort vad som finns i skoterväg och pubväg. Det blir nog inge skogskörning för min del då min edgekompis är med. :)

Men myrar? Bra leder? Fina slogbodar efter vacker natur? Någon pub att rekomendera? Eller det kanske rentav är som i särna, stendött? :)
Stendött är det inte, lär väl va lite folk på resturanderna på skalet och i björnrike, annars är det väl husky i byn.

Ang skoteråkningen så står å faller det på snötillgången, men det lär nog lösa sig. Åk från vemdalen upp till särvfjället, mer eller mindre myrmark hela vägen, och när ni väl kommer till fjället finns det mängder med ställen för klättring och lek.

Klassisk

Välkänd medlem
14 feb 2010
528
0
16
Stendött är det inte, lär väl va lite folk på resturanderna på skalet och i björnrike, annars är det väl husky i byn.

Ang skoteråkningen så står å faller det på snötillgången, men det lär nog lösa sig. Åk från vemdalen upp till särvfjället, mer eller mindre myrmark hela vägen, och när ni väl kommer till fjället finns det mängder med ställen för klättring och lek.
Jag tackar dig för ett perfekt svar! Nu jävlar ska jag lura ut edgen i myrmarkerna. :)

viperhauck

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.631
1
38
Ljusdal Sverige
Med tanke på att vi nästan inte har någon snö alls i ljusdal för tillfället var det riktigt bra i vemdalsområdet. Helt klart körbart men man måste vara på sin vakt för sten osv. Första turen avklarad för i år och det var kul. Hoppas på lite mer snö nu inom kort.

Mazze

Välkänd medlem
17 jan 2009
198
0
6
Leksand/Hede/Arjeplog
Jag har kört 40 mil sedan i fredags, ska man upp på fjället ska man passa sig för sten. Däremot runt särvfjället är det ok, finns många roliga ställen att leka på bla bakom orren. Lederna runt Vemdalen är preparerade, men det är som bekant dåligt med snö.
Låter bra att det ser ok ut runt Särvfjället, ska upp till stugan nästa helg och då blir det nog att ta med sig skotern.

K

krickus

Låter bra att det ser ok ut runt Särvfjället, ska upp till stugan nästa helg och då blir det nog att ta med sig skotern.
Det är väldigt dåligt med snö för årstiden, men på särvfjället var det ok. Ska komma mer snö till nästa helg.

Klassisk

Välkänd medlem
14 feb 2010
528
0
16
Kostar det något att åka på lederna runt vemdalen? Om ja, finns det 2 eller 3 dagarskort? Törs man festa dagen innan för att på morgonen åka skoter eller har dom ofta kontroller?

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Kostar det något att åka på lederna runt vemdalen? Om ja, finns det 2 eller 3 dagarskort? Törs man festa dagen innan för att på morgonen åka skoter eller har dom ofta kontroller?
Det finns kort att köpa. 100 kr per dag, 300 per vecka eller 600 för årskort.
Nej. Brukar aldrig vara kontroller. Har aldrig stött på dom. Men är det värt att chansa när man ska köra skoter? Att festa och köra skoter hör inte ihop. Ta längdskidorna istället då.

Klassisk

Välkänd medlem
14 feb 2010
528
0
16
Du missuppfattar mig speedo, jag tänker inte åka dit för att festa mig redlös. Men liksom jäger en öl och bastu hör ihop tycker jag. Man har ju hört historier om maximal otur dagen efter.

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Du missuppfattar mig speedo, jag tänker inte åka dit för att festa mig redlös. Men liksom jäger en öl och bastu hör ihop tycker jag. Man har ju hört historier om maximal otur dagen efter.
Då är jag med. 12 timmars regeln brukar vara helt ok. 1-2 öl + en jäger fungerar nog.

Jaockala

Välkänd medlem
28 nov 2009
658
0
16
Några polare var upp där över nyår, hade med sig skotrarna men var så pass dåligt så dom blåsöp istället, mycket sten å skit på fjället tydligen å mkt snö som "blåst bort"

Rising

Välkänd medlem
1 dec 2009
316
0
16
Nån som varit där nyligen och vet ungefär hur mycket snö det är? ska dit vecka 4 och börjar bli orolig!

Mazze

Välkänd medlem
17 jan 2009
198
0
6
Leksand/Hede/Arjeplog
Kom nyss tillbaka från stugan, ca 3 mil från Vemdalen. Var ju inte direkt mycket snö, 40 cm kanske, ganska bottenlöst men tyckte lederna var ganska fina. Verkar som det har kommit snö som packas ganska bra.
Fjället är väl ingen större idé att åka på, men det brukar det ju aldrig vara vid den här årstiden.

Martin.S

Medlem
1 jan 2012
6
0
1
Vemdalen
Var uppe och körde i helgen och det har kommit mer snö sen vecka 52. Det är mer snö från trumvallen mot Oxsjövallen och samevistet, dock är det sämre med snö mot Hållvallen och vidare. och som mazze skriver så är det taskigt med snö på fjället.