Vikter och slipning..värt?

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
Skulle nog köpa nya om det är verifierat att de verkligen är för tunga, så det inte är motorn som det är galet med.

Kanske passa på att köpa justerbara?

motorn äre inga problem med alls..den varvar 8100 om den bandar tomt...
men frågan är ju hur mkt man ska sänka..sen är ju frågan.var hittar ja ställbara till ett vettigt pris
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.274
82
48
Övik
Vad har du för övrig bestyckning i primären samt sekundären? Framförallt helixen och sekundärfjädern kan ha betydelse på maxvarvet!
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
440 sekundär..team..ska funka enligt många här på forumet..samt han som kört med motorn före i en IQ så ska 440 variatorn
 

kajala

Välkänd medlem
30 dec 2008
132
0
6
luleå
Skulle nog rekomendera dig att testa olika fjädrar i Primären,
innan du börjar borra i vikterna. Det är väldigt hårt gjutjärn i
vikterna så det lär gå åt en del borrar för dig...
Fjädrar har säkert några av dina vänner liggandes!!!
Och så är dom billigare än vikter
 

dieselknugen

Välkänd medlem
21 okt 2009
564
0
16
Hemma
slipa dem i en band puts. å väg sedan med en scalpocket.. dem väger mkt bra eller brev våg.

pröva först att se vad den varvar utan variatorn... innan du börjar med vikterna!
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
men har inte ja förstått detta rätt.. ju tyngre vikter (desto snabbare växlar den ihop skivorna) samt ju hårdare fjäder man har ju mer motstånd har dom att tryckas ihop..den fjädern ja har nu är ganska hård.. tillslagsvarvet ligger på kring 5000varv..

om ja skulle vara ärlig så tror ja nästan de är Vikterna som spökar:) för killen som haft motor/variator har kört med crank chop pipor som tydligen ska ge mer än SLP.
sen har han haft original drevning på sin IQ, min är uppdrevad något,detta spelar väl in en hel del?...eller?
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
slipa dem i en band puts. å väg sedan med en scalpocket.. dem väger mkt bra eller brev våg.

pröva först att se vad den varvar utan variatorn... innan du börjar med vikterna!

UTAN variator? skulle aldrig i hela mitt liv ge järnet med en motor utan motstånd:S övervarvar ganska snabbt..har varvat motorn som sagt med mattan upppallad .. då har den stuckit upp till 8200varv typ..vilket ja då trodde aatt den skulle växla bra.men nu när ja var ut å testa en längre bit så fick ja inte upp den över 7000 varv..MEN skotern gick fort som fan....

DOCK vet ja inte om min mätare visar helt rätt heller...funderar,kanske man ska låna nån polares varvräknare och testa..min är sänkt.och jag har haft upp den å torka den.så de finns ju chans att den inte ger rätt...kom ja på nu:)
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.274
82
48
Övik
Alltså, jag var inte intresserad av VILKEN sekundär du har, utan vilken bestyckning den har. Skriv gärna ner exakt vad det är för vikter, primärfjäder, sekundärfjäder, helix och drevning så underlättar det att hjälpa dig. Är det original 440 motorn vi snackar om?

Ja, prova med en annan varvräknare, men den borde inte påverkas av en sänkning.
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
kan kolla upp exakt vad de är för vikter och vad de är för färg på fjädern.men kan nog inte svara på hur hård den är....

de ja menar vilken variator de är är att de är original bestyckad 440 Team Sek.
primärfjädern är lila..men vet inte vad de är för tryck på den tyvär....
den ska vara uppdrevad 2kugg från orginal.så borde sitta ett 20 drev sen stora drevet är original..tror de är 45 på stora drevet om ja inte mins helt galet.
helix borde du ju kunna kolla då de är original IQ 440 -06
det är min IQ 440 originalmotor som är nedfräst blocket och sen 600cyllar på den.. har rätt squish osv så där ska de inte vara nå problem:)

varför ja börja misstänka varvräknaren är för att den har fuckat helt..när ja varvade upp skotern så gick den upp till 3500varv sen smack ner till NOLL.. så då tog ja isär den och torka upp den..därför ja funderar om den kanske fuckar nu oxå:).. men ska testa med en ny mätare.kanske man får ett annat varvvärde:p för skotern är inte alls slö eller nånting.känns då bra när den växlar.men de var bara så att ja blev lite fundersam när den visar 7000varv:p
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
måste vara fel på på varvräknaren , en sån motor med 1000 varv borta är riktigt slööö ...
 

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
Du dieselknugen
-vet du överhuvudtaget vad du snackar om när du rekommenderar en sådan sak ? Då kan du ju berätta vad han har för användning av den rekommendationen.
Hur mkt tror du själv att en skotermotorvarvar utan vikter och utan variator och utan varvtalsstopp???

pröva först att se vad den varvar utan variatorn... innan du börjar med vikterna!
 
Last edited:

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
de är dubbla SLP pipor med stingers- Vforce3 sitter även på och mikuni flatside TM40isar tror ja de är..
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
den går riktigt fint..har tjorva med bestyckning hela hösten:) nu när ja var ute å testa den och märkte detta så (jag har gjort en speciell nyckel för tändstift som har en stor platt mejsel på för att kunna justera Dial A jetten..som jag även kan fästa på ett fäste under huven så den alltid är med då de inte finns nån verktygslåda i IQ:))..tog denna nyckel och kikade stiften efter en lång fullgasrepa och då var stiften gyllenbruna så den går inte fett=)
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
de har vart lite stilltje i de hela..jag lånade en "osänkt;)" mätare igår av en polare och testade idag..den varvar inte 8100-8200 ..men den ökade från 7000 till 7500..så de fattas några hundra fortfarande..jag hör oxå att den inte varvar ut riktigt..

dock kände jag idag när man fick lite grepp i plogvallarna så ville den som böööha lite..och inte mot de snåla hållet utan feta hållet.så ska bestycka ner den något tror jag..dock snöade de och är -3grader ute så kan inte gå ner allt för mkt på munstyckena..men lågfarten kände ja att de är alldeles för fett..den går ner på tomgång direkt när man släpper gasen..polaris brukar ha en tendens att stå å varva en stund innan den släpper ner till tomgång..


kanske detta som gör att den inte orkar varva ut ordentligt..ska testa imorn å bestycka ner den en enhet på main och ta ner lågfarten från 45 till 40 och se om den går bättre..
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
har inte hunnit kika än vad jag har för variator detaljer.... ska försöka hinna imorn och kika vad ja har för nåra..men de känns nästan som att ja skulle behöva något lättare vikter...
har som en magkännsla på de:) då killen före har kört med detta.dock med 440 drevningen..min ska vara uppdrevad 2kugg..
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
tjena igen..började fundera lite idag..

har ju mätt squishen på min maskin och jämfört med en RR 08a.. dock har ja inte mätt närmre med skjutmått utan bara jämfört tennbitarna..såg bra ut tyckte jag..men nu så börja ja mäta.och min har 0.1mm större squish..vilket gör att ja tappar komp..kanske de som gör att maskinen inte riktigt orkar upp dom där varven? ska testa sätta en tunnare packning imorn och testa kanske blir bättrE:)