Vikter och slipning..värt?

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
nu har ja suttit å fundera å fundera..och har tagit reda på vad squishen skulle vara..den ska vara 1.4 och uppåt..min är 1.45 vilket är i princip optimalt. ( inge fel där alltså)

tog ur förgasarna idag "IGEN":) och bestyckade ner mainjetten relativt mkt..3 enheter men drog då upp dial a jetten till mitten (där vill ja att den ska gå bra när de är kring -10 i fjällen vilket den borde göra..
tog även ner lågfarten mkt..(är riktigt stora munstycken på dessa gasare..145 hade ja på och nu är de 130).. normalt brukar de ligga kring 30-35 i lågfart.men ja tänkte.jaja.. så var ja ut å testade den nysss. och de var som en helt annan maskin.den varvade och skrek å levererade:)

dock såg ja inte hur mkt den varvade då jag inte såg spec mkt av mätarn:) men de jag såg att den steg över 7500varv iaf..och de hörde man oxå..de där lilla extra skriket kom..samt att den var mkt rappare på gasen nu..svara direkt.inte som förut att den ville sura ner typ..
ska ut å testa den en längre sträcka imorn när de är ljust så ser jag oxå vad den varvar.. sen skulle man vilja ha lite mer snö å paddla i så man vet att den inte börjar tveka då..dock gillade den att dra upp skidorna i plogkarmen och där är de väl en 40-50cm halvpackad snö nu skulle ja tro..

aja får återkomma imorn med resultat..

skriv gärna om ni har nå tips å råd=)

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.274
82
48
Övik
Det munstycket som var 145 är starter jet, den bör du nog låta vara och ändra lågfarten istället :) Den sitter i ett hål bredvid huvudmunstycket, väldigt smalt och lite längre än övriga munstycken.

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
men nu gick den ju bra:) vad är starter jet för nånting?:) aldrig vart med om någon sån;O den har vart på 130 förut..jag som satt de större munstycket 145 efteråt..

hur kan ja se om den går snålt på lågfarten?

Mr 500

Välkänd medlem
15 sept 2009
138
0
6
Umeå
Kanske lite sent men...

Jag köpte vikter till min p85 som sitter i min Everest 500 och jag slipade dessa tills jag hade en vikt som jag tyckte borde funka. Gick utmärkt att slipa på UNDER sidan av vikten, inte ovanpå. Jag slipade med en rondell och försökte slipa lika mycket över allt så att utformningen av vikten ser likadan ut, men man får inte slipa förlänge så att det blir för varm så att stålet härdas. Då kan man skjuta sönder variatorn när de går av.

Har nu kört 2 vintrar med dessa och inte haft problem än.. men nu är det min gamm-skoter som jag har gjort detta på.. jag skulle satsa på att köpa nya i rätt vikt direkt så att man inte behöver oroa sig.. :cheesy:

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.274
82
48
Övik
Stämmer det, 130 och 135 är rätt vanligt att det sitter standard. Med tanke på namnet tar jag för givet att det enbart är just vid startögonblicket det flödar sås igenom det, men 100% är jag inte.

Finns lite att läsa här nedan om förgasarjusteringar till 2-taktare m.m

http://www.braigasen.com/Gsons_Forgasartips.htm

Ang. viktslipningen ska man nog passa sig för att fippla alltför mycket själv, då du lätt kan pajja "funktionen". Dvs vikten kommer att ge olika utväxlingar beroende om du slipar längst in eller längst ut på vikten, trots samma vikt om du jämför 2 uppsättningar olikslipade vikter. Se bara på t.ex. heelclickers kit som du lägger dit/tar bort vikt längst in eller längst ut.

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
okejokej.. men den gick klockrent nu iaf:) var å körde i två timmar idag..ett jävla gassvar.och stiften är lite mörkare än gyllenbrun..alltså inte nån tendens att bli vita..så jag skulle väl kalla de bra:) bättre å vara lite fett än för snålt:) då har man lite å spela på om man skulle gå ner i kyligare dalar eller liknande..

DOCK så varvar den inte mer än 7500 nu heller..så får ju inte ut allting ur den tyvär.... är ju inte spec mkt man behöver slipa för att få upp den till 8100-8200? 3g borde väl räcka.... har en kille på jobbet som har varit mekaniker på yamahacenter.han sa att de går å slipa..men man måste bara veta vars på vikten..svårt å slipa jämt över hela:(

får ta å kika vad ja har för vikter här nån dag.hinner tyvär inte idag å kika på de...sen kanske man har nån polare som har nån lättare vikt kanske..fårse=)