Vilka tycker SNOWMOBILE skall publicera bild och namn

Vill du att tidningen skall publicera namn , bild och ort på det som blivit dömda ?

• Ja !!!

Röster: 77 72,6%
  • Nej, tillför inte något.

Röster: 29 27,4%

• Totalt antal som röstat
    106
Status
Stängd för vidare inlägg.

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
alltså, stopp nu!
visst, jag är för att hänga ut pedofiler och våldtäktare men gränsen ändras fort....
snart tycker väl nån moraltant att skattefusk och fortkörning ska publiceras.
grova brott är en sak men om man tänker sig att tjuvar oftast tids nog går att omvända så bör man ge dom chansen att fungera i samhället utan en evig(nätet) skampåle.

***** stor skillnad på brott o brott.

finns det överhuvudtaget någon som aldrig gjort något brott?
t.ex. aldrig kört fortare än 70 me skoter? ;)

Klart det är skillnad på brott och brott. Nu tror jag knappast att tidningarna skulle publicera namn och bild på dig för en fortkörning.

Men visst jag kan stå ut med att få mitt nylle på bild om jag får en fortkörningsbot, ser jag inga som helst problem med.

Givetvis så skall alla få en chans att bättra sig och här skulle tidningen kunna gallra lite godtyckligt. En snorunge som har trampat lite fel kanske inte ska med.

Men har du passerat 20 år så bör du väl rimligen veta vad som är ditt och mitt ? Rimligen så vet man det i en betydligt lägre ålder.

Bakom den stora mängden stölder brukar det ju mer eller mindra vara olika "ligor" bakom.

Som jag skrev tidigare så tycker jag personligen att det hade varit trevligt med lite sån här info i tidningen

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Tror inte det skulle vara så kul för anhöriga/släkt
att det skrevs ut namn/bild. Då blir det ju som att dom dras med i det också..
Men det är ju rätt åt den som har gjort det.
Visst kan det vara så, men det är ju faktiskt inte dom som har gjort det utan kanske grabben eller kusinen eller brorsan för den delen.

Jag kan lova att dom i samma by vet då garanterat ändå hur det ligger till.

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
tycker inte att man ska "Hänga ut" skotertjuvar här i detta forum, eller i tidningen.

Om man nu tror att man kan avskräcka brottslingar till att upphöra med sin brottsliga bana genom att skärpa straffet, så anser då jag att man tänker fel.
Tror nämligen att en tjuv, mördare, våldtäktsman också är fullt medveten om att dom flesta som håller på med detta, åker dit för eller senare.
Men samtidigt så tror man att, bara man är nog smart så klarar man sig, (vilket iofs kan stämma) för det är bara klntskallarna som åker dit.
Och i regel så anser nog alla brottslingar, att man själv är en unik.och smart brottsling, så därför kommer man att klara sig.
Därför tror jag inte att bara man hänger ut brottslingarna i offentlighetens ljus i syfte att avskräcka från brott, så minskar brottsligheten, detta oavsett om det är en skotertjuv eller mördare.

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
Hur som helst så tycker jag inte att det är Snowmobiles uppgift (om någons) att publicera dessa namn/bilder.

Snowmobile ska göra det dom är bäst på, nämligen reportage om skoterrelaterade saker - sen får polisen och kvällsmedia ta hand om tjuvarna.

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Hur som helst så tycker jag inte att det är Snowmobiles uppgift (om någons) att publicera dessa namn/bilder.

Snowmobile ska göra det dom är bäst på, nämligen reportage om skoterrelaterade saker - sen får polisen och kvällsmedia ta hand om tjuvarna.
Så skoterstölder är helt ointressant för vi som äger skoter ?
Stöld av skoter är väl ändå skoter relaterat ?

Det är väl i denna tidning om någon det skulle finnas skäl till det.
Torde väl vara i pincip 99% av dess läsare som äger skoter.

Därmed inte sagt att man ska fylla tidningen med sånt.
En sida per säsong borde man väl kunna ägna åt detta.

backlun_d

Välkänd medlem
21 mar 2008
610
0
16
Luleå

Om en skoter blir stulen och låt oss säga att en kvällstidning eller morgon tidning skriver om det brukar dom ofta vända det på något kostigt sätt mot skoteråkare, Snowmobile skulle kunna vända det åt ett annat håll så att vi skoterförare får en possitivare bild över oss, tror jag.

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Ni som tycker att namn och bild borde publiceras: det vore intressant att få höra era motiveringar kring vilket allmänintresse detta skulle ha.

OBS! Allmänintresse är inte detsamma som nyfikenhet!

Strikemaster

Välkänd medlem
12 sept 2008
110
0
6
S:a Norrland
Det finns två sidor på ett mynt.
Förstår de som vill "hänga"ut de som stjäl deras eller nån bekants ögonsten men nu till avigsidan av detta med offentliggörandet av boven/bovarna. Om de syns med namn och bild i pressen så blir det nog inte lättare att skaffa jobb och komma in på "rätt" spår sas. Det innebär kanske att de stjäl ännu mer för att försörja sig så helt enkelt är det kanske inte. Viss positiv verkan på brott kanske det skulle bli men helt säker är jag inte och det finns sas en risk att boven förblir bov. Nu låter det som ett försvarstal för bovarna men det är verkligen inte meningen, personligen tycker jag att de kunde låsas in och nyckeln kastas bort men det är kanske väl hårt det också. Hur man än vänder sig så har man en viss kroppsdel bak. Det vi och Snowmobile kan göra är att tipsa och visa på bra lås etc för att förhindra stöld. Var drar vi gränsen för vårt försvar för skotern, ska de som kör i fyllan, kör för fort och på annat sätt ger bränsle till skoterhatarna "hängas" ut också? Dessa hotar ju hela skoterfolket genom att det ger dåliga rubriker i press osv.

Ztubben

Medlem
1 jan 2000
10
0
1
45
Kiruna Swe
Alla förselser som är av stor vikt för samhället att vi vet tror jag att man skall publicera tex. efterlysta & Dömd sexbrottslingar osv sen vet jag inte om det kanske är att gå lite långt att även göra det för en sånt brott som skoterstöld..känner att det blir ganska stort översteg på personliga integriteten eller hur det nu stavas..

Är det ett allvarligt brott eller att personen i frågan kan vara farlig för allmänheten så ja, men annars får jag nog säga nä för ett så "litet" brott som en skoterstöld är i det stora hela.
Även om jag skulle vilja mörda den som snodde min cykel för x antal år sedan och det är väl ett ännu "mindre" brott.

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
jag anser att något sådant skulle vara allmänpreventivt. Dock skulle det nog inte vara individualpreventivt. Vilket av de man sätter värde på är upp till en själv

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Så skoterstölder är helt ointressant för vi som äger skoter ?
Stöld av skoter är väl ändå skoter relaterat ?
Ja, det är väl helt ointressant.
De flesta om inte ALLA kör väl med halvförsäkring (stöldskydd).. Så vi får ju tillbaka skotern/pengarna vilket fall som helst.

Detta är bara barnsligt. Nivån hos vissa på detta forum har sjunkit till bizzarr nivå..

Stöld osv. Men va fan spelar de för roll om min polares skoter blev stulen av just honom?
Ska jag gå å hata honom för de?
OM de nu finner tjuven finner de nog skotern ska du se.. = CASE SOLVED!

EDIT:
De som får sina skotrar stulna är oftast att skylla sig själva. Enl. Försäkrningsbolagens std.
Ska du ha den inlåst i garage med mattlås (om jag inte minns fel).
De som får sina skotrar stulna är ofta på olåsa släp, skotrar olåsta etc och då kan man inte komma till ett forum o gråta.

Många kanske hatar mig för min inställning, men allt kan man inte skylla på tjuvarna, detta är den värld vi lever i.
Vi måste anpassa oss efter tjuvarna. Tvärtom går inte!

Aja..
Detta är bara sjukt hur folk kan tänka på de viset trådskapren tänker! :afraid:

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
De flesta om inte ALLA kör väl med halvförsäkring (stöldskydd).. Så vi får ju tillbaka skotern/pengarna vilket fall som helst.

Detta är bara barnsligt. Nivån hos vissa på detta forum har sjunkit till bizzarr nivå..

Stöld osv. Men va fan spelar de för roll om min polares skoter blev stulen av just honom?

EDIT:
De som får sina skotrar stulna är oftast att skylla sig själva. Enl. Försäkrningsbolagens std.
De som får sina skotrar stulna är ofta på olåsa släp, skotrar olåsta etc och då kan man inte komma till ett forum o gråta.

Många kanske hatar mig för min inställning, men allt kan man inte skylla på tjuvarna, detta är den värld vi lever i.

Aja..
WORD!

LindeMan

Välkänd medlem
4 aug 2007
804
0
16
jag röstar för att hänga ut folket, dock för att mera kunna veta om det finns nån i min närhet så man blir extra försiktig. MEN jag tror även att om man hänger ut folk så kan det även dra folk till att börja med skoterstöld då många vill synas som "gangster" osv.
svårt!

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå

EDIT:

Aja..

Sjukt på vilket sätt ?

Jag tänkter inte gå omkring å hata folk för att dom stulit nån skoter och blivit dömd. Däremot är det ju super att veta vilka som sysslar med detta.
Lär ju både vara en och en annan som drar öronen åt sig när dom ser annons på blocket och man tidigare sett killen dömd....

Kan lova dig att en hel del av det som säljs på blocket är stulet.
Och när det kommer till denna typ av fordon så är det nog vanligare än man tror med tex beställnings stölder.

Det skulle vara bra om någon tidning stod ut lite och publicerade en del av dessa händelser, varför inte snowmobile ?

Kan 70% av läsarna ha fel ? :)

Däremot så tycker jag att du resonerar på ett sjukt sätt, där du menar att folk får skylla sig själv om dom får prylarna stulna.
Även om du kör med tex mattlås är det ingen garanti att din maskin får stå kvar, däremot så lär det iaf stoppa "tillfälles tjuven".

Det finns ett uttryck som tidningen skulle kunna använda sig för att gallra i publiceringen: "En gång , ingen gång , två gånger är en gång för mkt"

Rent statistisk sett lär det säkert finnas en och annan som pysslar med sånt här på ett sånt här forum.
Och jag kan lova dig att skulle ett par stycken som åkt dit hamna i tidningen så lär ju ryktet gå rätt snabbt.

En sak att bli dömd för något en helt annan femma när A L L A vet att du blivit dömd.

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Sjukt på vilket sätt ?

Jag tänkter inte gå omkring å hata folk för att dom stulit nån skoter och blivit dömd. Däremot är det ju super att veta vilka som sysslar med detta.
Lär ju både vara en och en annan som drar öronen åt sig när dom ser annons på blocket och man tidigare sett killen dömd....

Kan lova dig att en hel del av det som säljs på blocket är stulet.
Och när det kommer till denna typ av fordon så är det nog vanligare än man tror med tex beställnings stölder.

Det skulle vara bra om någon tidning stod ut lite och publicerade en del av dessa händelser, varför inte snowmobile ?

Kan 70% av läsarna ha fel ? :)

Sjukt på det sättet att du vill en skotertidning ska sjunka till den nivån som kvälls blaskorna gör.
Som jag skrev innan, oftast är det han som äger skotern fel att den blev stulen.
Vi är ju väl medvetna om dagens samhälle, då är det lätta byten som går åt först!

Jag själv har fått en skoter stulen. Är arg på mig själv, inte på han som stal den så här i efterhand.

Okej ska du lova att en hel del på blocket är stulet, PMa mig lite annonser så ska vi se. Sånna där utryck gör mig ledsen.

Samma sak som "alla" som säljer skotern i delar har stulit den..

Ne. Sånt här skit kan gärna hålla sig i kvälls blaskorna. Tycker redaktionen på SM ska hålla sig till det vi gör.
Kör / Bygger snöskotrar!

Sen är man så ***** intresserad så är det väl (längesen jag läste om det) inte olagligt o kolla upp straff register.
Har personen kommit tillfånga kommer han tjänat sitt straff.

Varför sparka på någon som redan ligger ner?

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Däremot så tycker jag att du resonerar på ett sjukt sätt, där du menar att folk får skylla sig själv om dom får prylarna stulna.
Även om du kör med tex mattlås är det ingen garanti att din maskin får stå kvar, däremot så lär det iaf stoppa "tillfälles tjuven".

Det finns ett uttryck som tidningen skulle kunna använda sig för att gallra i publiceringen: "En gång , ingen gång , två gånger är en gång för mkt"

Rent statistisk sett lär det säkert finnas en och annan som pysslar med sånt här på ett sånt här forum.
Och jag kan lova dig att skulle ett par stycken som åkt dit hamna i tidningen så lär ju ryktet gå rätt snabbt.

En sak att bli dömd för något en helt annan femma när A L L A vet att du blivit dömd.

Vi vet att mattlås inte räcker, endå köper inte folk mer "säkerhet" åt skotern. Då får de skylla sig själva.
I dagens samhälle kan vi inte anpassa oss efter våra egna tycken o tänken, tjuvarna blir bättre o bättre, samt de finns bättre o bättre säkerhet åt skotern.
Men få unnar sig det = Får skylla sig själva!

Som jag skrev i mitt förra inlägg. De som blivit dömda har avtjänat de som står att de ska avtjäna i lagtexten.
Inget om att en offentlig förudmjukelse ska ske, sånt tycker JAG bara är rent förjävligt...

Lagen är till för att de ska antjäna ett straff för att få en smäll på fingrarna att sluta.
Hur fan ska de då kunna komma tillbaka till ett normalt liv om de blir offentligt uthängda pga av en sådan liten sak som skoterstöld?

Det är ju inga mord eller våldtäckter vi snackar om här utan något så litet o igentligen ofarligt som skoterstöld. Finns försäkringar för det.

En våldtäcktsman etc ställer till 100ggr större problem etc (kan förstöra hela liv för många). En skoterstöld, man är arg o sur några veckor!

Som jag skrev i föregående inlägg..

Varför sparka på någon som ligger ner?

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Jag har inte sagt att ALLT som säljs på blocket men troligen en hel del, säkert mer än vad man tror. Nån stans så avyttras ju stöld godset också.

Vad är det som säger att tjuven redan ligger ned ?
Exempel, X skoter skär ihop han/hon snor en maskin och plockar motorn i från den.

Det verkar som du tycker det är okej. Kan inte hålla med om det.
Y som fick sin maskin stulen kanske har jobbat hårt för att få ihop pengar till den och nu skall Y dessutom slanta 5000 i självrisk för att X snodde den.

Är väl fan inte okej på något sätt.

Sen finns det dom som gör det här organiserat också, tror du bara att dom ENDAST pysslar med skoterstölder ?

Rimligen bör det finnas ett visst intresse för oss som äger skoter att veta vilka som pysslar med sån här skit. Dock så kan man aldrig jämföra stöld av egendom / skada på egendom med våldsbrott.

Jag tycker det skulle vara väldigt intressant att se tex vem som snodde 10 maskiner på Kalix maskin tex. Bara ett exempel. Tidningen måste ju göra bedömning från fall till fall vad som skall publiceras.

Som jag skrev tidigare: "En gång ingen gång, två gånger en gång för mkt", en viss hänsyn till ålder kan också anses rimlig. Men är det nån som är 20+ och pysslar med det här, visst fan måste dom väl veta vad som är rätt och fel ?

Det är ju knappast så att någon TVINGAR dom till att sno en skoter.
Du Yamaha_nisse måste väl ändå hålla med om att det säkert skulle påverka en och annan till att avstå stöld.

Bevisligen räcker ju inte dagens straff till.

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Jo Berrob.

Det jag i mitt luddiga utalande försökte få fram..

1. Vi kan inte göra något åt skoterstölder (har samma teorier inom mobbing i skolan som ett bra ex.)!
Det vi kan göra är att vi själv tar bättre ansvar för våra egna skotrar. Ställer in dom i garagen, förbättrar säkerheten kring förvaring etc.

Att stjäla är FEL!!!

Men, (här kommer det stora MEN:t) vi är ju väl medvetna om tjuvarnas verksamhet, som du själv beskriver.
Då får vi inte vara så ***** hemma goa o tro "De där kommer aldrig hända mig".
Ut o skaffa larm o Godkända lås. På de viset kan vi motverka (Läs: begränsa) tjuvarnas verksamhet..

Men att få in topic till detta blir, de är FEL att straffa tjuvar mer än vad som krävs (Läs: Vad lagen säger / domslutet).

Mina åsikter är mina åsikter!

//Rasmus

Temper

Välkänd medlem
6 mar 2006
248
0
16
Det är ju inte ens lagligt? Rätta mig om jag har fel.
Var en annan hemsida som publicerad namn, personnummer, adress osv på våldtäktsmän(?) och den stängdes väl ner om jag inte minns helt fel.

Edit:

Den sidan finns fortfarande kvar.

Status
Stängd för vidare inlägg.