Vilka tycker SNOWMOBILE skall publicera bild och namn

Vill du att tidningen skall publicera namn , bild och ort på det som blivit dömda ?

• Ja !!!

Röster: 77 72,6%
  • Nej, tillför inte något.

Röster: 29 27,4%

• Totalt antal som röstat
    106
Status
Stängd för vidare inlägg.

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Ja, det är väl helt ointressant.
De flesta om inte ALLA kör väl med halvförsäkring (stöldskydd).. Så vi får ju tillbaka skotern/pengarna vilket fall som helst.

De som får sina skotrar stulna är oftast att skylla sig själva. Enl. Försäkrningsbolagens std.
Ska du ha den inlåst i garage med mattlås (om jag inte minns fel).
Vi måste anpassa oss efter tjuvarna. Tvärtom går inte!

Detta är bara sjukt hur folk kan tänka på de viset trådskapren tänker! :afraid:
Så om du har halvförsäkring eller högre så är det helt ok att stjäla din skoter!? HÖR NI DET TJUVAR; MODDAD YAMMA GRATIS!

Det är ALDRIG, repeterar ALDRIG (!!!!) ägarens fel att någonting blir stulet!
Vi ska absolut INTE anpassa oss efter tjuvar. Det är fruktansvär sjukt att tänka så. Tänk efter en stund så kommer du nog till insikt du också.

Ursäkta alla versaler men jag bir verkligen illamående av sådana här inlägg..

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Så om du har halvförsäkring eller högre så är det helt ok att stjäla din skoter!? HÖR NI DET TJUVAR; MODDAD YAMMA GRATIS!

Det är ALDRIG, repeterar ALDRIG (!!!!) ägarens fel att någonting blir stulet!
Vi ska absolut INTE anpassa oss efter tjuvar. Det är fruktansvär sjukt att tänka så. Tänk efter en stund så kommer du nog till insikt du också.

Ursäkta alla versaler men jag bir verkligen illamående av sådana här inlägg..

Jag har fått skoter stulen!
Vet hur de är, jag anpassar mig efter världen vi lever i, gör inte du?

I denna värld ingår även kriminaliteten...

Eller du kanske låter bilen stå olåst med plånboken liggandes i framsätet?
Eller du kanske låter ytterdörren står öppen?
Eller vem vet, du kanske inte till och med låser SKOTERN?!

Nej, Tjuven gör tillfället!

Ser du till att ha skotern säkrad minskar vi brottslighet. Man kan tyvärr inte ändra dagens brottslighet.
Vi kan bara ändra på oss själv!

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Den ska man bekämpa, inte leva med. Stor skillnad.
Vi bekämpar den igenom att ändra på våran livstil MED andra ord (förknippat till denna diskution) Förbättra säkerheten på skotern..

Varför tror du utvecklingen i bilens säkerhet utvecklas explosions artat?
Att tjuvkoppla/stjäla en bil som är 10-20år gamal är inga problem. Men dagens bilar, ska enl. försäkringsbolagens STD inte gå att stjäla!
Men varför sker nu detta?

Jo, för att motverka att bilar stjäls..

Låt de smälta ett tag.. Sen vill jag ha en bra förklarning av dej evinsjolund (tror jag du hette)

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Vi bekämpar den igenom att ändra på våran livstil MED andra ord (förknippat till denna diskution) Förbättra säkerheten på skotern..

Varför tror du utvecklingen i bilens säkerhet utvecklas explosions artat?
Att tjuvkoppla/stjäla en bil som är 10-20år gamal är inga problem. Men dagens bilar, ska enl. försäkringsbolagens STD inte gå att stjäla!
Men varför sker nu detta?

Jo, för att motverka att bilar stjäls..

Låt de smälta ett tag.. Sen vill jag ha en bra förklarning av dej evinsjolund (tror jag du hette)
det står edvinsjolund några rader upp, antar att det är så.

Fortfarande helt fel väg.
Bilar stjäls ju fortfarande i bra takt, bara ett enkelt intjack och ta nyckeln.

Hur som helst, det här har inget med nånting att göra. Tjuvarna gör fel, de bestulna är offer.

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Jag har fått skoter stulen!
Vet hur de är, jag anpassar mig efter världen vi lever i, gör inte du?

I denna värld ingår även kriminaliteten...

Eller du kanske låter bilen stå olåst med plånboken liggandes i framsätet?
Eller du kanske låter ytterdörren står öppen?
Eller vem vet, du kanske inte till och med låser SKOTERN?!

Nej, Tjuven gör tillfället!

Ser du till att ha skotern säkrad minskar vi brottslighet. Man kan tyvärr inte ändra dagens brottslighet.
Vi kan bara ändra på oss själv!
Så det du säger är oavsett hur folk agerar så går samhället inte att förändra ?

Det kommer alltid finnas folk som inte kan hålla fingrarna i styr , men vetskapen om att du kan hamna i en tidning kanske gör att några låter bli.

Det om något är väl en förändring i rätt riktning. Varför tror du att skoter försäkringen kostar flis ? Är det för att folk kör så d***** dåligt ?

Dom två största anledningarna är stöld och försäkringsbedrägeri.

Tråkligt nog verkar en del tycka att både den ena och den andra är ok.
Vem tror ni betalar för dom stula skotrarna ?

Ah just precis det är vi som försäkrar dom....

När det kommer till stöld så är det oftast tillfälles tjuven som är framme ibland är det rena beställningsjobben också , räkna då med att ditt mattlås inte kommer sinka dom speciellt mkt. Står i garaget ? Inge hinder.

Vet folk som har haft crossaren i garaget fast låst. Inte fan är det något hinder. En kompis hade sin crossare lastad på släpet kopplat till bilen den stod kvar, men grabbens cross var borta. Ja just det, fast låst och inne i bodan var den... som också var låst.

Skulle köpa en crossare här för nån sommar sen ringde runt lite, frågade vad är "ram nummret" på den då ?

"Eeh det är borta, jag har ..."

-INTE intresserad.

Hur många tror ni kollar motornummret om dom köper en skotermotor på blocket tex ? Säger nu inte att alla skulle vara stulna där, men förmodligen många fler än man tror.

Det finns trådar i forumet där folk tycker det är ok att nån har köpt en stulen skoter, försäkringsbolaget har ju redan ordnat allt..

Men hallå, vad är det för attityd.

Lite publicering runt sånt här skulle knappast skada. Men visst kan det vara så att bild och namn inte alltid behöver vara med. Dock så skulle det knappast skada om en liga har härjat.

Säg att 5 st är inblandade. Tre av dom snor skotrarna och två av dem ser till att skiten blir sålt. Är ju perfekt, tre tjuvar och två dömda för häleri.

Om den senare kategori dessutom skulle börja dyka upp med namn och bild så skulle det nog snabbt ske en förändring, A L L A köpare skulle mer eller mindre fråga om chassienummer och motor nummer innan köp.

Kom nu inte och säg att det inte alls skulle påverka. Det stjäls skotrar för att det finns en marknad , skulle den minska så skulle stölderna minska också.

Pennans makt är större än man tror, varför inte nyttja den då och då.

B

Biosteel

Så det du säger är oavsett hur folk agerar så går samhället inte att förändra ?

Det kommer alltid finnas folk som inte kan hålla fingrarna i styr , men vetskapen om att du kan hamna i en tidning kanske gör att några låter bli.

Det om något är väl en förändring i rätt riktning. Varför tror du att skoter försäkringen kostar flis ? Är det för att folk kör så d***** dåligt ?

Dom två största anledningarna är stöld och försäkringsbedrägeri.

Tråkligt nog verkar en del tycka att både den ena och den andra är ok.
Vem tror ni betalar för dom stula skotrarna ?

Ah just precis det är vi som försäkrar dom....

När det kommer till stöld så är det oftast tillfälles tjuven som är framme ibland är det rena beställningsjobben också , räkna då med att ditt mattlås inte kommer sinka dom speciellt mkt. Står i garaget ? Inge hinder.

Vet folk som har haft crossaren i garaget fast låst. Inte fan är det något hinder. En kompis hade sin crossare lastad på släpet kopplat till bilen den stod kvar, men grabbens cross var borta. Ja just det, fast låst och inne i bodan var den... som också var låst.

Skulle köpa en crossare här för nån sommar sen ringde runt lite, frågade vad är "ram nummret" på den då ?

"Eeh det är borta, jag har ..."

-INTE intresserad.

Hur många tror ni kollar motornummret om dom köper en skotermotor på blocket tex ? Säger nu inte att alla skulle vara stulna där, men förmodligen många fler än man tror.

Det finns trådar i forumet där folk tycker det är ok att nån har köpt en stulen skoter, försäkringsbolaget har ju redan ordnat allt..

Men hallå, vad är det för attityd.

Lite publicering runt sånt här skulle knappast skada. Men visst kan det vara så att bild och namn inte alltid behöver vara med. Dock så skulle det knappast skada om en liga har härjat.

Säg att 5 st är inblandade. Tre av dom snor skotrarna och två av dem ser till att skiten blir sålt. Är ju perfekt, tre tjuvar och två dömda för häleri.

Om den senare kategori dessutom skulle börja dyka upp med namn och bild så skulle det nog snabbt ske en förändring, A L L A köpare skulle mer eller mindre fråga om chassienummer och motor nummer innan köp.

Kom nu inte och säg att det inte alls skulle påverka. Det stjäls skotrar för att det finns en marknad , skulle den minska så skulle stölderna minska också.

Pennans makt är större än man tror, varför inte nyttja den då och då.

Håller helt med dig. tycker det är konstigt att det är många som har röstat men få som har sagt nånting i denna tråd ?:hmmmm2:

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Att sätta publicera ligor/gruperad brotslighet är något HELT annat.

Man får skila individer från ligor.. Att publicera en organiserad brottsgrupp är något helt annat.

Men att enstaka folk, många unga (Läs: ej myndiga). Stjäl en skoter o sedan blir publicerade i en tidning pga av en "skit-sak"..
Och får hela sitt liv förstört, ja det blir så illa han kan ju kyssa sitt liv "good-bye"..

Är ni verkligen så "hatiska"...
Bara för någon yngling gjort något som vi flesta gjort, Nått OLAGLIGT, what ever det är.
Ska han få sitt liv kört?

Lagen säger vad som krävs för straff för att han ska ändra sitt liv. Lagen är skriven efter vad de som styr landet tycker ska ge straffet för de olagliga.

Att sedan publicera honom/henne i en tidning..? Sjukt i mina ögon att folk inte kan nöja sig med lagen.
Den har nog ett helvete redan...

Aja.. Kan nog inte förklara bättre..

------------------------------------------

Ang. de där med stulna skotrar får vi betala i försäkring...
Jo vi får betala för andra har vart oansvariga att låsa skotern enl. försäkrings bolagens STD!
DET ÄR DE VI BETALAR EXTRA FÖR!!!

Tjuvar har funnits sedan människan uppkom för c:a 10'000år sedan..
Och om de nu skulle gått att ändra samhället på de viss att förinta tjuvar, borde de skett för LÄNGE sen.

Nej VI anpassar oss efter dom.. Vi vet att dom finns.. Inte vart, när eller hur, MEN dom finns där!
Varför inte ta säkerheten först, slippa allt strul? Riktiga lås/larm går på en 3-4'000kr på sin höjd..

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Om du läser vad jag har skrivit tidigare så kanske du inte skulle komma med dåliga argument emot. "En gång ingen gång, två gånger engång för mkt"

Och tidningen kan också gallra lite. Om X i staden Y snor en maskin och är 25år gammal så ... Ja, bör man inte veta skillnaden på ditt och mitt när man är 25 år ?

Detta är bara ett sätta att försöka påverka något dåligt åt rätt håll. Tror du inte 16-åringen skulle tänkta till lite MER om dom visste att dom riskerar publicering ?

Jag förstår inte varför folk på detta forum är så rädd över att publicera lite info med bilder osv. Man måste ju utgå ifrån att tidningen i så fall väljer det dom tycker är lämpligt att publicera.

Är man myndig så är man, och då bör man veta vad som är rätt och fel, kunna skilja på ditt och mitt och även ta konsekvensen när man inte gör det.
Attityder som tex att får man köpa något billigt så gör det ju inte nå om det är stulet.

Tidningen skulle också kunna smacka upp nån som kört försäkringsbedrägeri tex.
Och det är inte ovanligt.

Exempel. Killen totalkvaddar sin maskin, ringer försäkringsbolaget lämnar in papper mm.
Så här hände olyckan:

Körde efter led , skidan skar ner och jag voltade.

En anställd få nys på en film på nätet där en lika dan maskin gör ett fett hopp, landningen blir sned och maskinen totalkvaddas.
Platsen identifieras och bolaget åker dit. Hittar massa med delar från huven mm. Åker hem och lägger pussel.

Yapp, samma maskin.

Killen får inte ut en spänn. Slipper dock åtal, vilken han ska vara djävligt glad för.

Men det skulle inte alls förvåna mig om 50% här tycker att det är helt okej att göra så.
Ibland får man hör att skoteråkare har konstigt attityd, börjar bli benägen att hålla med.

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Om du läser vad jag har skrivit tidigare så kanske du inte skulle komma med dåliga argument emot. "En gång ingen gång, två gånger engång för mkt"

Och tidningen kan också gallra lite. Om X i staden Y snor en maskin och är 25år gammal så ... Ja, bör man inte veta skillnaden på ditt och mitt när man är 25 år ?

Detta är bara ett sätta att försöka påverka något dåligt åt rätt håll. Tror du inte 16-åringen skulle tänkta till lite MER om dom visste att dom riskerar publicering ?

Jag förstår inte varför folk på detta forum är så rädd över att publicera lite info med bilder osv. Man måste ju utgå ifrån att tidningen i så fall väljer det dom tycker är lämpligt att publicera.

Är man myndig så är man, och då bör man veta vad som är rätt och fel, kunna skilja på ditt och mitt och även ta konsekvensen när man inte gör det.
Jo jag håller till viss del med dig.

Men vi har ett lagsystem. Låt oss hålla oss till det. Inte införa någon offentlig "stening"..

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Jo jag håller till viss del med dig.

Men vi har ett lagsystem. Låt oss hålla oss till det. Inte införa någon offentlig "stening"..
Det är inte frågan om stening, personligen så tycker jag man blir dömd och får sitt straff. Dock så skadar ju det inte om folk vet vem det är som pysslar med sånt här.

Blir ju så mkt svårare för dom att fortsätta i samma bana då. Flyttar "nisse" känner ju kanske nån igen han och när det börjar dyka upp skotrar på gården så lägger dom ihop 1+1.

Man måste förstå att det finns en del som åker dit om och om igen.
Om sedan en sådan publicering gör så att andra håller sig på rätt sida om lagen är det väl bara toppen.

Man kan ju utgå ifrån att vi som läser tidningen har skoter som ett av våra främsta intressen och då bör det rimligtvis finnas intresse i reportage och info om skoterstölder och vem som blev dömd.

Kanske inte nu i alla stölder, men tidningen skulle ju tex kunna börja med en del ligor, klåpar pelle som snott fem maskiner osv. Nån artikel från tex ett försäkringsbolag skulle nog inte heller skada, kanske kan lära en och en annan om vad som är rätt och fel.

Jag ser ingen anledning i att behöva betala för andras idioti, för det är precis vad vi gör via försäkringen.:mad:

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Nu börjar vi komma in på samma spår Berrob.

SJÄLVKLART _KAN_ de publicera ligor och flerfalds förbrytare (där lagen inte räcker som smäll på nosen)..

Men någon som tagit ett felsteg (Läs: Skoterstöld). Säger jag strickt nej till..

Status
Stängd för vidare inlägg.