Vilken 440 är bäst??

Bagy

Välkänd medlem
10 mar 2007
350
0
16
Söderhamn
Hejsan!

När jag blir frisk så skall jag troligen ha en skoter igen och har alltid haft en dröm om att ha en 440.

Min teori är:

Kollar jag kompen innan varje tur och servar den som min bil (pedant) så borde den hålla minst lika bra som någon annan skoter.

Och har jag skruvat isär den ett par gånger så går det rätt fort att till ex byta kolvar en 3:e gång.

Fel?

Så min fråga vilken av dessa 440 är det "minst" krångel med? Vilken håller ihop bäst? Vilken skulle du valt?

1. Skidoo Mxz 440x
2. Polaris Pro x 440
3. Arctic cat snopro 440 (Snyggast)
4. Lynx Racing 440

Alla i årsmodeller mellan -00 - -04

Max Pris 35`:-

OBS: Bilden lånad från en annonssida.
 

Attachments

mmarcus

Medlem
16 nov 2009
26
0
1
Umeå
Jag körde en ski-doo 440 -07, den gick riktigt bra men var ganska så "skinkig" på bestyckningen.. gick bra på lågland men när man kom upp på ett fjäll, så kunde den inte ens gå en meter! menmen, sen är det inte bara att kolla upp kompan varenda gång.. kompan kan vara väldigt bra med kolvarna kan vara helt slut..
 

Bagy

Välkänd medlem
10 mar 2007
350
0
16
Söderhamn
Jag körde en ski-doo 440 -07, den gick riktigt bra men var ganska så "skinkig" på bestyckningen.. gick bra på lågland men när man kom upp på ett fjäll, så kunde den inte ens gå en meter! menmen, sen är det inte bara att kolla upp kompan varenda gång.. kompan kan vara väldigt bra med kolvarna kan vara helt slut..
Ja fast är kolvarna slut så är ju ringarna slut, och med sluta ringar så har du dåligt komp!

Ok, uppfattar du alla 440 så eller var det just din? Åker kanske till fjälls en gång om året max. Annars håller jag till Södra norrland efter kusten.

MVH / Andreas
 

alex.e

Välkänd medlem
25 okt 2008
252
0
16
Västerbotten
tjenatjena
visst är det roligt med en 440, du måste dock vara beredd på att skruva, och det mycket. visst kan du ha tur att få en maskin som bara går och går, men odset för det är rätt lågt. jag hoppas du vet att det är en maskin som inte är byggd för "fis" körning samt inte är ett dugg komfortabel. du måste vara beredd på att bestycka om från dag till dag för att inte riskera motorhaveri.
jag har kört alla skotrar du nämner och ägt 3 av dom. jag tror inte man kan säga vilken av masinerna som är bäst, men däremot så uppför sig dessa på olika sätt givetvis. Pro XR -04 med en grymt bra körställning samt en fjädring som sväljer det mesta(funkar riktigt bra std). AC SnoPro -04 likaså en riktigt bra körställning(man sitter typ högre än på reven tom), dock en alldeles förhård fjädring som kräver omschimmsning. jag skulle dock inte köpa en 04 om jag var du, 05 eller nyare är det som gäller.
Lynxen 00--> 04 ligger lite efter i körställningen så klart, men den är riktigt vass ändå enligt mig, bra boggie o fjädring.
Rev 440x 04 funkar som känt riktigt bra, vet inte vad jag mer ska säga om den.

jag skulle nog siktat på en skoter med modern körställning(styrstång över motorn). frågan är om inte Pro xr eller Reven ligger bäst till. Fast Snopron är å andra sidan riktigt grym den med speciellt en 05 eller nyare. SnoPron kan dock va lite ovan att köra då dessa saknar fotholkar.
det går inte att säga vilken maskin som är bäst, du måste provköra och se vilken som passar just dig
 
Last edited:

Bagy

Välkänd medlem
10 mar 2007
350
0
16
Söderhamn
tjenatjena
visst är det roligt med en 440, du måste dock vara beredd på att skruva, och det mycket. visst kan du ha tur att få en maskin som bara går och går, men odset för det är rätt lågt. jag hoppas du vet att det är en maskin som inte är byggd för "fis" körning samt inte är ett dugg komfortabel. du måste vara beredd på att bestycka om från dag till dag för att inte riskera motorhaveri.
jag har kört alla skotrar du nämner och ägt 3 av dom. jag tror inte man kan säga vilken av masinerna som är bäst, men däremot så uppför sig dessa på olika sätt givetvis. Pro XR -04 med en grymt bra körställning samt en fjädring som sväljer det mesta(funkar riktigt bra std). AC SnoPro -04 likaså en riktigt bra körställning(man sitter typ högre än på reven tom), dock en alldeles förhård fjädring som kräver omschimmsning. jag skulle dock inte köpa en 04 om jag var du, 05 eller nyare är det som gäller.
Lynxen 00--> 04 ligger lite efter i körställningen så klart, men den är riktigt vass ändå enligt mig, bra boggie o fjädring.
Rev 440x 04 funkar som känt riktigt bra, vet inte vad jag mer ska säga om den.

jag skulle nog siktat på en skoter med modern körställning(styrstång över motorn). frågan är om inte Pro xr eller Reven ligger bäst till. Fast Snopron är å andra sidan riktigt grym den med speciellt en 05 eller nyare. SnoPron kan dock va lite ovan att köra då dessa saknar fotholkar.
det går inte att säga vilken maskin som är bäst, du måste provköra och se vilken som passar just dig
Tack för ett bra & seriöst svar!

Nu fick jag lite att tänka på! Jag är inte rädd för att skruva, men när du säger att det är mycket skruva, exakt hur menar du då?
Jag inser ju att det är mer skruva med motorn jämnfört med en vanlig 6-800. Men i övrigt, det borde ju inte vara mer skruva på en 440is boggie till ex. Eller tänker jag fel?

Och eftersom alla säger att det är så mycket skruva med motorn på 440, ja menar det är väl inte så att dom kräver kolvbyte efter en helgs körning?

Jag kör ungefär 120 mil per sesong.

Jag vet ju några som har haft och har 440is, aldrig hört om att bestycka om från dag till dag. Men eftersom du ägt dessa maskiner så tror jag på dig!

Låt säga att man tar en sväng på 7-8mil, och det är -10 där jag startar. Min sambos föräldrar bor ca 3 mil härifrån och dom har alltid mycket kallare, kan skilja upp till 15 grader. När jag kommer i dom trakterna så är det -25. Betyder detta att jag läre bestycka om den där då eller?

Många frågor känner jag ! : )

Tack för svaren!
 

dieselknugen

Välkänd medlem
21 okt 2009
564
0
16
Hemma
du måste skruva i alla skotrar å den som säger att du inte behöver han ljuger eller kör som en kärring.

ja skulle satsa på en lynx rc 440 med öhlinare runt om bra chassin å dämping.

men varför just en 440? du får ju varva ihjäl dig överallt

allt beror ju på din körstil jur länge den ska hålla kör du som du stulit den så håller den ju inte så länge=)
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Köp bara en 440 om du enbart ska ägna dig åt lek.
Så fruktansvärt jobbigt med längre svängar på dem.

Körde dock en hel säsong med min 440 utan att röra en enda skruv.
Gick problemfritt.
Dock säkert för att jag inte brydde mig om den gick sönder.
Väldigt känslig på bestyckning var den också, men jag bestyckade aldrig om.
 

Bagy

Välkänd medlem
10 mar 2007
350
0
16
Söderhamn
du måste skruva i alla skotrar å den som säger att du inte behöver han ljuger eller kör som en kärring.

ja skulle satsa på en lynx rc 440 med öhlinare runt om bra chassin å dämping.

men varför just en 440? du får ju varva ihjäl dig överallt

allt beror ju på din körstil jur länge den ska hålla kör du som du stulit den så håller den ju inte så länge=)
Självklart vet jag att det är skruva som gäller när man äger en skoter. Haft skoter hela livet. Men aldrig en 440, därför vill jag prova på om dom är så rolig som alla säger.

Köp bara en 440 om du enbart ska ägna dig åt lek.
Så fruktansvärt jobbigt med längre svängar på dem.

Körde dock en hel säsong med min 440 utan att röra en enda skruv.
Gick problemfritt.
Dock säkert för att jag inte brydde mig om den gick sönder.
Väldigt känslig på bestyckning var den också, men jag bestyckade aldrig om.
Okej! Mer att tänka på! Tack för svaren!
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Mitt råd är att inte alls skaffa en 440.
Visst, det är roliga maskiner (när de väl går som de ska) men inte värt det.

Om det blir något så är det aldrig någon som har reservdelar hemma och delar är svindyrt till dem.
 

Bagy

Välkänd medlem
10 mar 2007
350
0
16
Söderhamn
Mitt råd är att inte alls skaffa en 440.
Visst, det är roliga maskiner (när de väl går som de ska) men inte värt det.

Om det blir något så är det aldrig någon som har reservdelar hemma och delar är svindyrt till dem.
Fan pyrro du får det att låta väldigt illa att köpa 440 :/ :)

Hade du din prox 440 med 440 motor innan du stoppa i 800?
 

alex.e

Välkänd medlem
25 okt 2008
252
0
16
Västerbotten
det jag menar med att skruva är tillexempel kolvbyte, bestyckning, variatortuning osv....koll av buntförband och kedjeförspänning varje väcka är defenitivt att rekommendera. dom är ju lite kinkigare att få till att gå riktigt bra
och ja, du kan behöva bestycka om när det ena dagen har blivit 10grader kallare,större munstycken gäller. min Lynx RE 440 07 har en bestyckningstabell på variatorskyddet för att underlätta. men för det mesta så får man prova sig fram.



och för att förtydliga vid kolvbyte: beroende på hur hårt du har bestyckat givetvis...... mät med mikrometer 15mm ifrån kolvens underkant i vinkel med kolvbult. slitaget får inte överstiga 0.15mm från det mått som står instansat i kolven.
 
Last edited:

oliverandersson

Välkänd medlem
14 jun 2009
2.100
1
36
örnsköldsvik
finns mycket fördomar om 440:is, visst dom har ju inte samma driftsäkerhet som du har i en 600. har kört på samma bestyckning från 0-25 och inte märkt någon jätte skillnad, kollar stiften under och efter varje tur för säkerhets skulle så den inte går för snålt, och färgen på stifften har inte förändrats märkvärdigt under olika gradtal, men dom kräver väll mer skruvning än en 600, men kör på helsyntetisk olja och kolvbyte varje sommar så påstår vissa att dom håller lika bra som en 600, (kanske inte i längden men)

Tillslagsvarvet ligger ju runt 5500-6000 rpm och det för att få ut max effekt, från början blir det ju lite ryckigt innan man känner vars man har tillslagsvarvet, men så fort man vant sig vid det så tycker jag inte det är några som hellst problem, ligga jämn gas efter en seg led är väll inte det bästa, men det löser man med lite pumpgas;)

men i överlag så är det hur kul som hellst! leker man mycket så tycker jag att en 440 är rätt maskin utan tvekan! sen angående modellerna som du har riktat in dig på så försök då få en skoter med modern körställning, sattsa på en lynx rave rc 440 -05, ska du nog kunna kränga ut för 35. dock är utbudet av dom inte så stort på blocket. eller kanske en rev men köp inte 03 då dom tydligen har en hel del barnsjukdommar, sen snopron fick ju fox floatarna 05 och lite annat väll? största nackdelen som jag ser med pro xr:n är att det sitter t-armar på dom, dock ser det ut som en rolig maskin. aja var det jag hade å säga:)
 

Andre_023

Välkänd medlem
7 maj 2008
471
3
18
Falun
Jag har en rc 440 -07 och den går helt perfekt. Inte särkskilt känslig för bestyckning heller. Men de jag vill komma fram till att de är mkt snack om bestyckning och de finns ju sätt att slippa de, hade tidigare en lynx racing 440 -03 och den hade jag Dail-a-jet på och de va riktigt smidigt (fungerade perfekt) och på min nyvarande har jag atacc, även de fungerar kanon! Så du kan ju sätta dit nått sånt och de kostar inte överdrivet mkt pengar och du slipper stå och byta munstycken i -30 ute på fjället :)
 

Sledborne

Välkänd medlem
1 okt 2008
1.296
1
16
Umeå/Arjeplog
Har tidigare haft en Racing 440 -01 , gick jävligt bra och inte varit nära på att nypa. Nyligen sålt den och ute efter en ny. Troligtvis kommer jag köpa en ny 440.
Är det så att de nyare 440 är känsligare ang bestyckning? behövde nämligen inte byta något på min gamla. Något annat bra att veta med de nyare 440?
(lite avbrott i tråden kanske men, tacksam för svar)
 

Emppu

Välkänd medlem
10 feb 2009
474
0
16
Norrbotten, Övertorneå Kommun.
Min vän har haft en rev 440 -03 med 440 -04 motor i ungefär en vecka, den har skurit tre gånger nu, två gånger pga. skev top (man såg tydligt med ögat att den var skev, tyvärr så märkte han det först andra gången), och idag tredje gången så gick båda kolvarna och gud vette om cylindrarna också för att det satt en svarvad hylsa i slangen från expansionkärlet till motorn så den fick ingen kylning.
Han sa iaf att han inte kommer ha kvar motorn länge i skotern om cyllarna gick och om dom inte gick så bara kanske orkar han fixa den, men troligtvis lägger han en 600 i den.

Säger bara att med 440 motorer så vet man aldrig vad de har i tankarna, vissa går bra, vissa går dåligt. Men det är en j*vla massa att skruva i.
 

Ubos

Välkänd medlem
9 nov 2008
232
0
16
Sundsvall
hahhahhha, klommer hela bunten :') ''ÅÅh du måste bestycka om från dag till dag'' ?! skitsnack!
jag bor i sundsvall men inte f*n vet jag hur många meter över havet det är men iaf så har inte jag behövt bestycka om en enda gång oavsett.. Var i åkersjön över jul-nyår åkte bl.a. till Ansätten 800m ÖH -15grader (enligt en e-tec 600) behövde inte bestycka om en enda gång på hela veckan så jag kan med handen på hjärtat säga att jag aldrig har behövt bestyckat om min Mxz 440. ''Men det är ju en j*vla massa att skruva i'' ''Det går inte att köra långkörningar med dom'' VAD är det man skruvar med? VAD är det som gör att du inte kan köra långt med dom? DET förstår inte jag.. Jag har inte fått ett haveri p.g.a kolvar/cyllar dock har jag haft strul med magnapull men vad har det med 440 att göra? köpte en ny funkar klockrent! Och det där med långturer??? vad är det som inte gör att man kan köra långturer?? :s man måste gasa mer? OCH?:O ja, jag kan ju säga att det är en j*vla massa fördommar om 440 :)
 

Emppu

Välkänd medlem
10 feb 2009
474
0
16
Norrbotten, Övertorneå Kommun.
Det är ju mycket skruvande i 440, de flesta iallafall, och går man inte igenom motorn iallafall varannan säsong(helst efter varje säsong) så bör man göra det, för det går inte att lita på de motorerna lika mycket som en 600 t.ex, och man vet aldrig om man råkar köpa en race körd 440 heller om man inte köper ny, och dom håller ju så mycket längre än vanliga, skulle då inte vilja ha en 440, skulle kunna köpa en 440 men skulle byta motor och lägga i en 600 direkt då chassiet är mycket bättre.


Men tillbaka vad han hade i frågan,
Hade jag varit du så hade jag tagit en 04:as Arctic Cat 440 Sno Pro och bytt till en F6/F7 motor till den efter säsongen du kört.
 

AD_

Välkänd medlem
10 mar 2009
1.080
0
16
Arjeplog/Värmland...
Polarn har en Lynx Racing 440 -04. Har gått ca 400 mil, och han har inte bytt kolvar än.
Lite krångel med den, den bara gick ett par minuter och sen stanna och inte gick att starta.
Det visade sig vara kontakten till nödstoppslinan som var glapp:D
Nu går den extremt bra, går på rullen på plan mark med två på:biggrin1:
 

alex.e

Välkänd medlem
25 okt 2008
252
0
16
Västerbotten
hahhahhha, klommer hela bunten :') ''ÅÅh du måste bestycka om från dag till dag'' ?! skitsnack!
jag bor i sundsvall men inte f*n vet jag hur många meter över havet det är men iaf så har inte jag behövt bestycka om en enda gång oavsett.. Var i åkersjön över jul-nyår åkte bl.a. till Ansätten 800m ÖH -15grader (enligt en e-tec 600) behövde inte bestycka om en enda gång på hela veckan så jag kan med handen på hjärtat säga att jag aldrig har behövt bestyckat om min Mxz 440. ''Men det är ju en j*vla massa att skruva i'' ''Det går inte att köra långkörningar med dom'' VAD är det man skruvar med? VAD är det som gör att du inte kan köra långt med dom? DET förstår inte jag.. Jag har inte fått ett haveri p.g.a kolvar/cyllar dock har jag haft strul med magnapull men vad har det med 440 att göra? köpte en ny funkar klockrent! Och det där med långturer??? vad är det som inte gör att man kan köra långturer?? :s man måste gasa mer? OCH?:O ja, jag kan ju säga att det är en j*vla massa fördommar om 440 :)
så du menar på fullaste allvar att jag bara snackar skit. och vad har du för erfarenhet av 440maskiner? din första 440? årsmodell 99 ? då förstår jag dig. jag har aldrig sagt att man måste betycka om däremot ska man vara BERED på att göra det. förstår du skillnaden.
går ju inte jämföra en gammal moppe med en modern 440 förstår du
 

Ubos

Välkänd medlem
9 nov 2008
232
0
16
Sundsvall
nej inte det att du snackar skit, bara det att jag försöker hitta en kompromiss när du säger (ex.) att du måste bestycka om väldigt ofta jag säger bara att jag inte har behövt varken bestycka eller byta kolvar.. Om folk säger ''Nej för f*n 440is skär'' ja du vet väll själv hur det brukar låta.. För vi har ju endel här i tråden som säger att man inte ska köpa 440is för DOM HÅLLER INTE ??? ja jag försöker bara få Bagy på bättre tankar :)