Volvo 240 diesel serie, D24

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
jag vet då av 2 w123 och ingen av dom är så rostiga, en är dock rostig i skärmkanter, men de är sånt man får ta, dessutom så har dom flesta w123 skruvade mätare, dom flesta har nog gått 60-70 tusen mil och en volvo ser ut så efter 30 tusen mil. och vet även av w124 som är rostfria, en har gått 60 tusen mil och den är rostfri, bara lite ytrost på dörrar men inge grav rost. och min 240 från 84 är i toppskick och den har upprostade baljor, hål i hjulhusen bak och lite i sparklådorna, men förutom det är den i toppskick och välskött så. och min andra 240 är upprostad, en kompis 245 är totalt upprostad., och jag kan fortsätta att upprepa 240is som är rostiga, men så got som ingen mb
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
Men är Saab bilarna bra då? Pappa menar att dom är jäkligt bra, och billiga i drift, lite trånga, men mysiga.
Farsan menar att dom är bra i motor och låda, startar alltid, pålitliga. Han har haft ett par stycken också, nu har han en 900I Turbo special modell. Kanske ska ta en Saab?
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Att Saab är bra i växellådan är väl en lätt överdrift, men det är trevliga bilar och det finaste är att du kan få tag på en skitfin lågmilare för inga pengar alls. Kolla Saab 90, tex.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Men är Saab bilarna bra då? Pappa menar att dom är jäkligt bra, och billiga i drift, lite trånga, men mysiga.
Farsan menar att dom är bra i motor och låda, startar alltid, pålitliga. Han har haft ett par stycken också, nu har han en 900I Turbo special modell. Kanske ska ta en Saab?
Gillar du felhjulsdrivna bilar så kan det ju vara bra.
Jag har en bror som är Saabfanatiker, det är en allvarlig sjukdom.

Dom driftsäkraste bilar jag ägt har varit 2st Toyota Corollor -88. Väldigt tråkiga men fruktat pålitliga.

På andra plats kommer 2 st Volvo 940 Turbo, -91 och -93. Betydligt roligare men ofantligt mycket dyrare att hålla igång.
 

lennart wiklund

Välkänd medlem
21 feb 2007
117
0
16
Själv har jag åkt både volvo&mercedes i måånga år.började med en 220d-71.Helt ok bil på 80talet när man var ung...dock den så väl kända mercasjukan,har dom rullat 15-20tusen mil så är ju motorvärmare ett måste för dom skall starta under 5-6+ grader...
volvodieslarna som många skriver,otroligt känsliga.Visst håller dom om dom får rätt skötsel från ny.Jag har på gården en gammal passat från 1982.Denna ägd sedan nästan ny av en polis.Han har pendlat Jären-östersund med denna under många många år.Den har rullat 37tusen mil,är hur bra som helst i motorn.Startar på -15 utan motorvärmare!Dock så skall ju inga dieslar kallstartas!!detta gjorde jag bara som ett test för att se hur pass ok den var i motorn efter dessa mil...
Hur som helst,åker idag citroen diesel.har en 03:as c5 hdi 2.2 med automat.Mycket fin bil att åka i.dock lite törstig med automatlåda.ligger på 0.78l/milen vintertid blandad körning.Har sedan en citroen xm 2.1td med manuell låda.Denna går blandad körning 0.58l/milen.Denna har rullat 37.000mil.Motormässigt finns det inga dieslar såm slår Psa-gruppens dieslar.Tillägas att jag kör Taxi,vet av citroen dieslar som rullat uppåt 128 tusen mil med samma motor!!
Komfortmässigt finns heller ingenting som slår citroens gashydaliska fjädring,en fjädring som aldrig krånglar!vissa som inte kan något om bilar utalar citroen för skräp!helt fel,dyrt säger många oxå att det är med cittras fjädring.Vad kostar en stötdämpare till en nyare bil??Att fylla en gasklocka till en cittra kostar ca 150kr/st.Växellådorna till nyare citroen är inte ett problem,dessa håller lika bra som vilken annan låda.inte ett påtalat problem.Så letar du en driftsäker diesel som går billigt då skall du nog leta en citroen xantia 2.0hdi.Helst den faclyftade som kom 98.En sådan hdi,låt säga 99-01 hittar du för inga pengar alls,fördelen med cittras låga andrahandsvärde är att du får maximalt med bil för pengarna!Helgalvad kaross,en dieselmotor så få eller inga slår kvalitesmässigt.Samt som du kör på 045-055 lite per mil vid längre körning.
En gammal sunkmercedes som är helt upprostad(för det är dom)Mercedes försvann sedan 124 karossen slutade att tillverkas.
Likaså en gammal volvo som totalt saknar komfort samt körglädje. Samt stålfjädrad! detta är väl inget att se fram emot??
Vill du däremot ha comfort,fjädring som inget annat då är det gashydraliskt som gäller!!
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Själv har jag åkt både volvo&mercedes i måånga år.började med en 220d-71.Helt ok bil på 80talet när man var ung...dock den så väl kända mercasjukan,har dom rullat 15-20tusen mil så är ju motorvärmare ett måste för dom skall starta under 5-6+ grader...
volvodieslarna som många skriver,otroligt känsliga.Visst håller dom om dom får rätt skötsel från ny.Jag har på gården en gammal passat från 1982.Denna ägd sedan nästan ny av en polis.Han har pendlat Jären-östersund med denna under många många år.Den har rullat 37tusen mil,är hur bra som helst i motorn.Startar på -15 utan motorvärmare!Dock så skall ju inga dieslar kallstartas!!detta gjorde jag bara som ett test för att se hur pass ok den var i motorn efter dessa mil...
Hur som helst,åker idag citroen diesel.har en 03:as c5 hdi 2.2 med automat.Mycket fin bil att åka i.dock lite törstig med automatlåda.ligger på 0.78l/milen vintertid blandad körning.Har sedan en citroen xm 2.1td med manuell låda.Denna går blandad körning 0.58l/milen.Denna har rullat 37.000mil.Motormässigt finns det inga dieslar såm slår Psa-gruppens dieslar.Tillägas att jag kör Taxi,vet av citroen dieslar som rullat uppåt 128 tusen mil med samma motor!!
Komfortmässigt finns heller ingenting som slår citroens gashydaliska fjädring,en fjädring som aldrig krånglar!vissa som inte kan något om bilar utalar citroen för skräp!helt fel,dyrt säger många oxå att det är med cittras fjädring.Vad kostar en stötdämpare till en nyare bil??Att fylla en gasklocka till en cittra kostar ca 150kr/st.Växellådorna till nyare citroen är inte ett problem,dessa håller lika bra som vilken annan låda.inte ett påtalat problem.Så letar du en driftsäker diesel som går billigt då skall du nog leta en citroen xantia 2.0hdi.Helst den faclyftade som kom 98.En sådan hdi,låt säga 99-01 hittar du för inga pengar alls,fördelen med cittras låga andrahandsvärde är att du får maximalt med bil för pengarna!Helgalvad kaross,en dieselmotor så få eller inga slår kvalitesmässigt.Samt som du kör på 045-055 lite per mil vid längre körning.
En gammal sunkmercedes som är helt upprostad(för det är dom)Mercedes försvann sedan 124 karossen slutade att tillverkas.
Likaså en gammal volvo som totalt saknar komfort samt körglädje. Samt stålfjädrad! detta är väl inget att se fram emot??
Vill du däremot ha comfort,fjädring som inget annat då är det gashydraliskt som gäller!!
där håller jag med om cittra, våra xm,are som vi hade gick bra och startade alltid, du han bara vrida till på nyckeln så small den igång. sen är dom större än dom flesta bilar, man kan ju faktiskt ligga och sova i baksätet om man inte är allt för stor, sen finns det benutrymme, sen den gas hydrauliska fjädringen gör det ju inte sämmre.

men de om merca vet ja inte om jag håller med om, en kompis har flera mercor i hans familj som har gått 100 tusen mil, en automatare och dom har inte gjort nå på den heller
 

yamahavolvo

Välkänd medlem
22 dec 2009
638
1
16
Fränsta
Då skall vi se.. någon av er som *kan*,,
VARFÖR! har d24:an över left 3 modell pogram¨... tror inte volvo lanserar en skit motor 1979 och den sitter i 200, 700 och början av 900 serien!!!

Skall ni komma o kasta skit på saker är det ni som inte tagit hand om dom...

Jag erkänner att jag är ett volvo freak...

Men se som karosserna på mb, varför rostar karossen? därför att folk inte tvttar dom och reconder osv`!!

En bil behöver kärlek och så är det bara...

Har en 245:a med d24:n och fins inget ja stör mig på...
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Svaret är att Volvo inte hade någon egen dieselmotor och 1979 blev diesel plötsligt attraktivt pga skatteregler. Ford köpte tex sin diesel från Peugeot medan Volvo köpte sin från VW. Nu var det ju så att den inte utvecklades särskilt mycket innan den femcylindriga direktinsprutade motorn kom i Audi 100 1992 och därför fick Volvo nöja sig med den gamla lastbilsspisen. Inte för att den var bäst utan för att det inte fanns någon annan att tillgå. Och med turbo fick man ju ut lite mer effekt också.
 

lennart wiklund

Välkänd medlem
21 feb 2007
117
0
16
mercedes karosser rostar därför att dom fick fel ytbehandling mellan 96-02.vik tillbaka gummilisterna som sitter i fönsterbågen....
en mercedes kan se hur bra ut som helst lack/rostmässigt.Tills du viker tillbaka dessa lister...
Jag fick hem en 300tdt från Holland,en 99årsmodell.Detta var när bilen var va 5år gammal.Denna bil lagade mercedes på Godwill för 65.000kr.
Ny huv,ny bagagelucka.4st nya dörrar samt hellackering.Det är väl kvalitete de,på en bil som rullat 16.000mil i saltfritt område............
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
Stryker Saab, hittade ingen kombi av äldre modell...
Och ska inte skaffa någon Japan bil inte, bara djävulskap och rostar mer än Merca.
Undviker Toyota, Nissan, Subaru och Mitsubishi, har själv kört alla dessa och åkt dom, de bilar jag har åkt har antingen ventilerna gett upp, skärt ihop sig eller så har växellådan havererat.
Dom är trånga, och tycker att knappar och reglage är så underligt placerade och designade. Och tycker helt enkelt inte om Japan bilar.

Det fina med diesel är att dom är sega, behöver inte varvas för att komma iväg med dom, och diesel brinner sakta i motorn. Det jag gillar med diesel är ljudet, vridet, segheten. Bensin brinner med en explosion, gasar man med en bensinare så svarar den på sekunden, men dieseln som sagt, den varvar mjukare och därför ska man inte bara trycka plattan i mattan, det går onödigt med bränsle, och när den väl kommer igång så varvar den, och riskerar övervarv (har sett det hända). Kör runt med Golfen lite för att hålla den frisk, kör på gården och efter gamla järnvägen, och sedan upp mot torvbrytet, då den är avställd från väg.

Min Volka har gått, 145 740 mil, snart går den över till 146 000 mil, och den går än, med ett otroligt drag!
Kvalité! Dock är motorn genomgången med nya packningar, och ny olja varje 1200 mil, hittade lite tejpbitar under huven som jag pillade på, ca 1200 mil mellan varje oljebyte stog det. Lådan lite glapp mellan växlarna. Men Volkswagen gör inga dåliga motorer, det vet jag. Helt rätt att det är skit mellan ratten och sätet, också i vissa fall är det klant med verktygen (vart med om det ett par gånger).
Men som sagt, jag använder motorvärmare under +5 grader då, har fått rolig kritik från mormors gubbe då jag kollar filtrets fästning, oljenivå och kylarvätske nivå alltid innan jag startar motorn, han tycker det är jätte roligt att jag tar hand om en gammal bil så bra som om den vore ny.
Trots att det är en 83´a, har den inte rostat, den rost som finns är i förardörren, annars finns det lite färg som skrapats bort, men inte börjat rosta, ska sandpappra och måla det nu i sommar för att hålla borta rosten.

Jag borde nog uttala mig lite bättre angående vad jag är ute efter för bil:
*Som klarar många tusen mil.
*Pålitlig som möjligt.
*Bra komfort (behöver inte vara Merca eller Citroën klass).
*Bra bränsleförbrukning (helst under litern).
*Diesel driven (första hand).
*Bästa möjliga lastkapacitet (helst en kombi).
*5 dörr.
*Inte överdrivet mycket el (Citroën XM o.s.v, kan el men inte datorer)
*Manuell växellåda (elektronisk överväxel/E-växel kan tänkas)
*års.m 1984-1990 (kan tänka mig 91-92).

Snälla, börja inte bli förbannade på varandra, har sett många trådar blivit borttagna och låsta på grund av småirriterade läsare... Snälla? :worried:
 

yamahavolvo

Välkänd medlem
22 dec 2009
638
1
16
Fränsta
Känns lite som jag som tjaffsat...
Men jag tycker alla fall att du skall försöka hitta en 245:a, 745:a eller en 945:a med en d24:i...
Sedan är det som du säger att hanterar man inte sakerna efter dess kvalite så går dom inte!!

Men som jag har fattat det rätt är du pedantiskt och då skulle en d24:a i en 200, 700 eller 900 serien duga gott för dej...

D24:an har ett underbart ljud, och håller du den tätt och kollar den som du verkar göra så går den extremt många mil!!

Finns bara 4- med denna motor

nr:1 bytta kamrem (bytet är inte svårt) men att få motorn 2000% nollad)
Nr:2 bytta dieselpumps remmen... Kan vara ganska lätt om du är händig dock så är det som föegående det är krångligt att få den nollade, har dock ett par knep om du vill veta
Nr.3 om du skall någon gång bytta insugspackningen är det GRYMT lätt att dra insex bultarna till insuget runda tyvär ;/ lösningen för det brukar vara att svetsa en bult på det som är kvar av insexsen..
nr:4 bytta glödstiften på 5 och 6:ans cylinder.. Sitter bakom pumpen, om du är en kines(liten) kan det gå att komma åt (om man får använda det uttrycket?)

Sedan ser jag det stor pluset i att det är en 6:a med grymt vrid för att vara en gammal diesel, ljudet ur dom är gudomligt, drar lite om du sköter om dom, Ingen el till motorn den el som är till den är två tempgivare (en på ettans cylinder) o (en på 6:ans) Oljetrycks varningen, magnetventilen på pumpen, en grov plus undermotorn (till startmotor o generator) tillslags plusen till startmotorn och d+ (laddlampa)

Så du ser ju själv... Ingen el, lätt mekad motor, går länge om man tar hand om dom?
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
om du ska välja mellan volvon och cittran, ta cittran då, mycke bättre komfort och större att lasta i, sen går 2,1 dieseln hur länge som helst. och elen är inte så farlig, våra 2 hade lita små elproblem, som kupefläkten och såna skitsaker mest, alldrig nå allvarligt. sen är dom billigare än en fin 200, 700 eller 900 volvo. sen med den gas hydrauliska fjädringen så kan du hänga på hur mycket som hellst på draget utan att den säckar något alls, den kompenserar bara det. sen kan man höjja och sänka dom, du kan byta hjul utan domkraft, bara att hissa upp den max och sedan lägga nå under bilen och sen sänka ner den igen då drar den upp hjulen. ta en xm eller xantia
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
Känns lite som jag som tjaffsat...
Men jag tycker alla fall att du skall försöka hitta en 245:a, 745:a eller en 945:a med en d24:i...
Sedan är det som du säger att hanterar man inte sakerna efter dess kvalite så går dom inte!!

Men som jag har fattat det rätt är du pedantiskt och då skulle en d24:a i en 200, 700 eller 900 serien duga gott för dej...

D24:an har ett underbart ljud, och håller du den tätt och kollar den som du verkar göra så går den extremt många mil!!

Finns bara 4- med denna motor

nr:1 bytta kamrem (bytet är inte svårt) men att få motorn 2000% nollad)
Nr:2 bytta dieselpumps remmen... Kan vara ganska lätt om du är händig dock så är det som föegående det är krångligt att få den nollade, har dock ett par knep om du vill veta
Nr.3 om du skall någon gång bytta insugspackningen är det GRYMT lätt att dra insex bultarna till insuget runda tyvär ;/ lösningen för det brukar vara att svetsa en bult på det som är kvar av insexsen..
nr:4 bytta glödstiften på 5 och 6:ans cylinder.. Sitter bakom pumpen, om du är en kines(liten) kan det gå att komma åt (om man får använda det uttrycket?)

Sedan ser jag det stor pluset i att det är en 6:a med grymt vrid för att vara en gammal diesel, ljudet ur dom är gudomligt, drar lite om du sköter om dom, Ingen el till motorn den el som är till den är två tempgivare (en på ettans cylinder) o (en på 6:ans) Oljetrycks varningen, magnetventilen på pumpen, en grov plus undermotorn (till startmotor o generator) tillslags plusen till startmotorn och d+ (laddlampa)

Så du ser ju själv... Ingen el, lätt mekad motor, går länge om man tar hand om dom?
Började läsa och såg ut som att vissa verkade lite irriterade på varandra, inte bara du inte, nej nej, ta det inte så. Det är många trådar som har spårat ur för mycket mindre än lite motargument. Fick bara lite den känslan när jag satt och läste, men ingen skada skedd hur som helst! :)

Du tycker att D24´an är en bra motor, om man vårdar den och sköter om den? Låter inte som mycket jobb. Lite små fix tycker jag om och hålla på med, det bästa jag vet, terapi helt enkelt. :tongue1:
Om inte annat vet ju mormors gubbe hur man tar hand om en D24, han har pendlat i 12 år med en 240 GL mellan Haparanda-Boden och Morjärv sträckan. Han ville ge mig en Volvo 240 först, före han köpte Golfen, men hittade ingen för under 8 000 som fungerade och som var inom 1 mils avstånd heller, kan tyckas lite lat men han tyckte att jag kan ju byta om jag vill sen, kan börja smått först. Ska fixa Golfen färdigt och få elen tillbaka kopplad igen, byta inredningen och se om man får en hacka för den :)

Bjuder på en film som jag har på YouTube. Måste ändra filmen lite, ni kommer säkert hitta felen, men kopierat informationen från en Volkswagen sida.
[video=youtube;c0y2GxR4skE]http://www.youtube.com/watch?v=c0y2GxR4skE[/video]
Inte ska man behöva varva över 2600-3000 varv en diesel, och speciellt inte en sexa! Farsans King Cab har lidit start i minusgrader och röda-sträcket-varv, vågar nog inte släppa han bakom ratten på min 245 diesel sen...
Men varför är dom skeva i toppen? Tror inte att det kommit fram alls ännu? Är det för lite bultar eller är det lagringarna för kamaxeln som är på för långt avstånd mellan varandra?

Lite uppdatering angående min morbror också, pratade med han i telefon angående en skoter han söker till ungarna sina, men han har tydligen fixat problemet med bränsledrickandet i 740´n, den går jäkligt bra nu... Det var när han köpte den som den törstig på grund av att bränslet smet vid injektorerna på 1´an och 3´an då slangarna hade spruckit, och släppt ut bränslet, och det är väl 2,5 år sedan :D Så jag har väll lyssnat lite fel när han stått och pratat med mig... Hehe :amuse:
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Stryker Saab, hittade ingen kombi av äldre modell...
Det beror på att det inte finns någon, annat än V4:an
Och ska inte skaffa någon Japan bil inte, bara djävulskap och rostar mer än Merca.
Du får naturligtvis köpa vad du vill, men du är fullständigt ute och cyklar nu.
Min Volka har gått, 145 740 mil, snart går den över till 146 000 mil, och den går än, med ett otroligt drag!
Kvalité!
Mätaren går bara till 10000 mil så den har troligen gått 24 eller 34 tusen mil. Det är ju bra!
 
Last edited:

Erik G

Välkänd medlem
5 okt 2008
259
3
18
Storuman
Ja tycker du ska kolla lite på BMW E30 324TD. 2.4 Liters rak sexa
Äger inte en själv men känner en som har en 524td (Samma motor) Och den bara går och går. Absolut enda gamla dieseln jag skulle kunna tänka mig att äga.
 

PolePosition

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.055
0
36
37
Umeå
Varför vill du ens ha en så gammal diesel? Det är ju inte speciellt mycket dyrare att få sig en 10-15 år nyare och modernare dieselkärra med TURBO för en spottstyver extra.

Har själv för några år sen envisats med gamla mercadieslar. Och visst har dom sin charm och kvalitet, men det börjar vara svårt att hitta bra och fräscha dieselobjekt. Gamla bensinmercor i skapligt skick går att få tag i, men nu ville du ju inte ha bensin.

Vad gäller gamla Volvodieslar och Cittraknackare har jag inte mkt att säga. Men vad jag vill komma fram till är att du borde lyfta blicken mot TDI-bilar från mitten på 90-talet och nyare. Visst något mer avancerad teknik, men å andra sidan får du ju betydligt effektstarkare motorer att välja mellan - bra om du ska dra skotersläp!

Kör själv Passat 1,9 TDI -99 med KCR-box och som jag kör den går den på 0,55-0,60. Skulle jag koncentrera mig på regelrätt ecodriving går den säkert under halvlitern på långstyrning i 90-100. Dieselmercorna (w123 och w124) gick alla på 0,7-0,8 och skatten var högre än för Passaten...

Hur mkt kör du? Med en gammal Volvodiesel eller Mercadiesel eller vad du nu hittar på får du ligga och mata väg rätt ordentligt för att det ska löna sig, förutsatt att du åker PB-reggat förstås.
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
Måste tacka så hemskt mycket er alla! Precis var och enda en! Kommit mycket svar, tackar och tackar, hoppas det går hålla liv i tråden. :)
Nog inte bara jag som är intresserad av Volkswagens 6 cylindriga gjutjärnsspis, eller? :biggrin1:

Mätaren går bara till 10000 mil så den har troligen gått 24 eller 34 tusen mil. Det är ju bra!
Och jag som blivit tillsagd att mätaren går till 99 999, och sedan börjat om? Måste ta och kolla igenom mina papper också... Borde stå i historiken från servicen vad som stått på mätaren. Mormors gubbe har bara sagt hela tiden att den där biljäkeln har passerat 99 999 mil? Borde väl stämma som du säger Edvin...
Gubben vandrar väll i nattmössan, men tack för att du rättat ännu ett problem, uppskattas! :eek:

Du får naturligtvis köpa vad du vill, men du är fullständigt ute och cyklar nu.
Ja, kanske jag gör, men det står 5 st Japan bilar sönderkörda hos min farbror som har råkat ut för motorhaverier, varenda en (1 Nissan, 1 Mitsubishi, 2 Subaru, 1 Toyota), som råkat ut för samma problem: Ventilhaveri (ventilerna slagit sönder kolvarna och blivit böjda eller knäckta, men ändå ligger kamremmarna på plats ännu på alla förutom Toyotan som någon behövde).
Och en har vi på gården som transmissionen havererat 2 gånger på, en Nissan King Cab `96´a med dubbelhytt.
Men orkar inte starta en diskution om det, vi borde nog hålla oss till ämnet kanske.

Ursäkta för att det verkar lite rörigt men får lite panik när jag ska hinna med alla svar och så vidare... Blir lite flummigt vissa saker, som det säkerligen märks. Men kollar för nu nuläget på Volvo 240, 245, och kanske 745 Diesel D24. Blir lite förvirrad när det kommer olika modeller och märken från alla håll. Men är mest dragen till Volvon just nu, vill veta vad som ställer till problemen i den, främst därför jag drog igång tråden ifrån första början.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Vad gäller gamla Volvodieslar och Cittraknackare har jag inte mkt att säga. Men vad jag vill komma fram till är att du borde lyfta blicken mot TDI-bilar från mitten på 90-talet och nyare. Visst något mer avancerad teknik, men å andra sidan får du ju betydligt effektstarkare motorer att välja mellan - bra om du ska dra skotersläp!
det är ju just det citroen,en som är en 90 tals bil med turbo diesel på antingen 2,1l eller 2,5l
 

yamahavolvo

Välkänd medlem
22 dec 2009
638
1
16
Fränsta
Varför toppen blir skev sker oftast eller alltid på 5 eller 6:ans cylinder och det är tack vare att motorn inte hinner kyla sig..
Har liten gudie hur man löser detta problem, och då tåls dom att varva en del!

Nyare turbon har oljekylda kolvar och bättre kyl kanaler och nyare viparmar så den håller givietvis bättre... Men en sug d24:a skulle du lätt kunna andvända :)

Jag resonerar så här, man får maskin efter det man behandlar den som.

Sedan som du säger 245:an är volvos ''största'' kombi, har lite el och strular sällan eller aldrig! Skall du ha lite mer avancerad teknik skulle du kanske kolla på nyare 700:a eller 900:a td tdi... Men som det låter på dej skulle en sug diesel duga gott!

Mvh

Och sitt och träng kommer jag aldrig gilla mer tack vare deras fram o bakvagn du får leta efter en underbarare bil när det är helt, men går det sönder kostar den en förmögenhet och det blir svajig eller stum...

Sedan så är säkert många gamla diesel bra motorer men jag har bara erfarenhet av vw diesel bilar... (där halkade jag in på d24an och vart volvo frälst ;))

Det du skall kolla hos en 245:a fall det blir en sådan, se till att finn en som helt motorn suttit där sedan fabrik.. Bättre motorbalk än bensin (dom kan ju byta balk om dom byter motorn men det är inte vanligt)
Där kan du kolla på (om du står fram ifrån under huven) på vänstra stötdämpartornet så skall det stå bla 6cyl..

Annars är det bromsar (kan kärva och då blir fälgen varm och allt går trög)
,
Framvagn(där är ofta vanligt att dämpare är lite små kass, jag bytte till sach? tyska dämpare, och det blev grymt!)
,
Växellådan (se till att växlarna går i lätt och koppling tar som den skall)
,
Glödsystemet (där skall du kunna vrida på nyckel innan start och då skall en orange lampa nere till vänster på kombinationshuset lysa och då den glögat klart slocknar den och då skall det bara vara vrida på nyckel)
,
Diesel läcka(kolla runt spridar och ifrån spridare till spridare går det retur slangar dom läcker lätt, annars är det runt drivhjulet på dieselpumpen som en p-box som sitter på pump axeln kan ge sig och då suger den in luft och blir seg startad den byts på en kväll)
,
Hur lätt motorn startar (kall, är det som jag försökt sagt tidigare tätt och glödningen fungerar skall du bara kunna låta tidigare lampa slockna och då skall hon starta inom 5sek (ungefär) användning av startmotorn)
,
Golv nedan för pedlarna och avrinningen (där man har fötterna både fram och bak) rostar lite lätt

Hoppas du finner något :)

Mvh
 
Last edited: