Stryker Saab, hittade ingen kombi av äldre modell...
Och ska inte skaffa någon Japan bil inte, bara djävulskap och rostar mer än Merca.
Undviker Toyota, Nissan, Subaru och Mitsubishi, har själv kört alla dessa och åkt dom, de bilar jag har åkt har antingen ventilerna gett upp, skärt ihop sig eller så har växellådan havererat.
Dom är trånga, och tycker att knappar och reglage är så underligt placerade och designade. Och tycker helt enkelt inte om Japan bilar.
Det fina med diesel är att dom är sega, behöver inte varvas för att komma iväg med dom, och diesel brinner sakta i motorn. Det jag gillar med diesel är ljudet, vridet, segheten. Bensin brinner med en explosion, gasar man med en bensinare så svarar den på sekunden, men dieseln som sagt, den varvar mjukare och därför ska man inte bara trycka plattan i mattan, det går onödigt med bränsle, och när den väl kommer igång så varvar den, och riskerar övervarv (har sett det hända). Kör runt med Golfen lite för att hålla den frisk, kör på gården och efter gamla järnvägen, och sedan upp mot torvbrytet, då den är avställd från väg.
Min Volka har gått, 145 740 mil, snart går den över till 146 000 mil, och den går än, med ett otroligt drag!
Kvalité! Dock är motorn genomgången med nya packningar, och ny olja varje 1200 mil, hittade lite tejpbitar under huven som jag pillade på, ca 1200 mil mellan varje oljebyte stog det. Lådan lite glapp mellan växlarna. Men Volkswagen gör inga dåliga motorer, det vet jag. Helt rätt att det är skit mellan ratten och sätet, också i vissa fall är det klant med verktygen (vart med om det ett par gånger).
Men som sagt, jag använder motorvärmare under +5 grader då, har fått rolig kritik från mormors gubbe då jag kollar filtrets fästning, oljenivå och kylarvätske nivå alltid innan jag startar motorn, han tycker det är jätte roligt att jag tar hand om en gammal bil så bra som om den vore ny.
Trots att det är en 83´a, har den inte rostat, den rost som finns är i förardörren, annars finns det lite färg som skrapats bort, men inte börjat rosta, ska sandpappra och måla det nu i sommar för att hålla borta rosten.
Jag borde nog uttala mig lite bättre angående vad jag är ute efter för bil:
*Som klarar många tusen mil.
*Pålitlig som möjligt.
*Bra komfort (behöver inte vara Merca eller Citroën klass).
*Bra bränsleförbrukning (helst under litern).
*Diesel driven (första hand).
*Bästa möjliga lastkapacitet (helst en kombi).
*5 dörr.
*Inte överdrivet mycket el (Citroën XM o.s.v, kan el men inte datorer)
*Manuell växellåda (elektronisk överväxel/E-växel kan tänkas)
*års.m 1984-1990 (kan tänka mig 91-92).
Snälla, börja inte bli förbannade på varandra, har sett många trådar blivit borttagna och låsta på grund av småirriterade läsare... Snälla? :worried: