Tack! Då vet jag, ett kylproblem!
Har Teknikensvärlds "Volvo Guiden" hemma som jag sprang in och köpte på Ica för ett par veckor sedan, de 5 senaste åren har jag vart jäkligt Volvo intresserad, tidigare var man Mercafanatiker som farsan vart på sidan om sina as (Saabar).
Och det här håller jag med om: "Man får maskinen efter det man behandlar den som."
Tycker om och få mixtra med grejer, pula och fixa och vårda, jag tvättar av min Golf minst 2 gånger i veckan med en mjuk svamp och biltvål fast den stått still i 5 veckor. Man ärå en glidare, ingen fartmänniska, så en turbo matad bil är inget för mig, sitta bakom ratten i en Volvo 245 i ca 70 knutarna efter en norrländsk landsväg på en sommardag med en dieselsexa under huven, låter jäkligt mysigt Tycker det är finare än en fet Cadillac eller Oldsmobile.
Finns en orsak till att jag kör en Grizzly också, går inte fort, bara glider fram på snön med lite gung, även om man vill släppa lös buset ibland så går det hur bra som helst. Och gammal gjutjärnsspis till dieselsexa är grovt, jäklar!
Kan nog inte beskriva det bättre, kanske skaffar mig en nyare bil när man har jobb och blir äldre och inte orkar att leka med bilar.
Har Teknikensvärlds "Volvo Guiden" hemma som jag sprang in och köpte på Ica för ett par veckor sedan, de 5 senaste åren har jag vart jäkligt Volvo intresserad, tidigare var man Mercafanatiker som farsan vart på sidan om sina as (Saabar).
Och det här håller jag med om: "Man får maskinen efter det man behandlar den som."
Jag tycker helt enkelt inte om nyare bilar, bara är så. Charm, ja, det träffar nog rätt. Men varför har folk 200 år gamla tavlor på väggarna, och 250 år gamla tekoppar i hyllorna som inte ens får användas? Lite så är det nog för mig, fast med maskiner.Varför vill du ens ha en så gammal diesel? Det är ju inte speciellt mycket dyrare att få sig en 10-15 år nyare och modernare dieselkärra med TURBO för en spottstyver extra.
Har själv för några år sen envisats med gamla mercadieslar. Och visst har dom sin charm och kvalitet, men det börjar vara svårt att hitta bra och fräscha dieselobjekt. Gamla bensinmercor i skapligt skick går att få tag i, men nu ville du ju inte ha bensin.
Vad gäller gamla Volvodieslar och Cittraknackare har jag inte mkt att säga. Men vad jag vill komma fram till är att du borde lyfta blicken mot TDI-bilar från mitten på 90-talet och nyare. Visst något mer avancerad teknik, men å andra sidan får du ju betydligt effektstarkare motorer att välja mellan - bra om du ska dra skotersläp!
Kör själv Passat 1,9 TDI -99 med KCR-box och som jag kör den går den på 0,55-0,60. Skulle jag koncentrera mig på regelrätt ecodriving går den säkert under halvlitern på långstyrning i 90-100. Dieselmercorna (w123 och w124) gick alla på 0,7-0,8 och skatten var högre än för Passaten...
Hur mkt kör du? Med en gammal Volvodiesel eller Mercadiesel eller vad du nu hittar på får du ligga och mata väg rätt ordentligt för att det ska löna sig, förutsatt att du åker PB-reggat förstås.
Tycker om och få mixtra med grejer, pula och fixa och vårda, jag tvättar av min Golf minst 2 gånger i veckan med en mjuk svamp och biltvål fast den stått still i 5 veckor. Man ärå en glidare, ingen fartmänniska, så en turbo matad bil är inget för mig, sitta bakom ratten i en Volvo 245 i ca 70 knutarna efter en norrländsk landsväg på en sommardag med en dieselsexa under huven, låter jäkligt mysigt Tycker det är finare än en fet Cadillac eller Oldsmobile.
Finns en orsak till att jag kör en Grizzly också, går inte fort, bara glider fram på snön med lite gung, även om man vill släppa lös buset ibland så går det hur bra som helst. Och gammal gjutjärnsspis till dieselsexa är grovt, jäklar!
Kan nog inte beskriva det bättre, kanske skaffar mig en nyare bil när man har jobb och blir äldre och inte orkar att leka med bilar.