Volvo 240 diesel serie, D24

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
Tack! Då vet jag, ett kylproblem! :)
Har Teknikensvärlds "Volvo Guiden" hemma som jag sprang in och köpte på Ica för ett par veckor sedan, de 5 senaste åren har jag vart jäkligt Volvo intresserad, tidigare var man Mercafanatiker som farsan vart på sidan om sina as (Saabar).
Och det här håller jag med om: "Man får maskinen efter det man behandlar den som."

Varför vill du ens ha en så gammal diesel? Det är ju inte speciellt mycket dyrare att få sig en 10-15 år nyare och modernare dieselkärra med TURBO för en spottstyver extra.

Har själv för några år sen envisats med gamla mercadieslar. Och visst har dom sin charm och kvalitet, men det börjar vara svårt att hitta bra och fräscha dieselobjekt. Gamla bensinmercor i skapligt skick går att få tag i, men nu ville du ju inte ha bensin.

Vad gäller gamla Volvodieslar och Cittraknackare har jag inte mkt att säga. Men vad jag vill komma fram till är att du borde lyfta blicken mot TDI-bilar från mitten på 90-talet och nyare. Visst något mer avancerad teknik, men å andra sidan får du ju betydligt effektstarkare motorer att välja mellan - bra om du ska dra skotersläp!

Kör själv Passat 1,9 TDI -99 med KCR-box och som jag kör den går den på 0,55-0,60. Skulle jag koncentrera mig på regelrätt ecodriving går den säkert under halvlitern på långstyrning i 90-100. Dieselmercorna (w123 och w124) gick alla på 0,7-0,8 och skatten var högre än för Passaten...

Hur mkt kör du? Med en gammal Volvodiesel eller Mercadiesel eller vad du nu hittar på får du ligga och mata väg rätt ordentligt för att det ska löna sig, förutsatt att du åker PB-reggat förstås.
Jag tycker helt enkelt inte om nyare bilar, bara är så. Charm, ja, det träffar nog rätt. Men varför har folk 200 år gamla tavlor på väggarna, och 250 år gamla tekoppar i hyllorna som inte ens får användas? Lite så är det nog för mig, fast med maskiner.
Tycker om och få mixtra med grejer, pula och fixa och vårda, jag tvättar av min Golf minst 2 gånger i veckan med en mjuk svamp och biltvål fast den stått still i 5 veckor. Man ärå en glidare, ingen fartmänniska, så en turbo matad bil är inget för mig, sitta bakom ratten i en Volvo 245 i ca 70 knutarna efter en norrländsk landsväg på en sommardag med en dieselsexa under huven, låter jäkligt mysigt :) Tycker det är finare än en fet Cadillac eller Oldsmobile.
Finns en orsak till att jag kör en Grizzly också, går inte fort, bara glider fram på snön med lite gung, även om man vill släppa lös buset ibland så går det hur bra som helst. Och gammal gjutjärnsspis till dieselsexa är grovt, jäklar! ;)
Kan nog inte beskriva det bättre, kanske skaffar mig en nyare bil när man har jobb och blir äldre och inte orkar att leka med bilar.
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
Diesel läcka(kolla runt spridar och ifrån spridare till spridare går det retur slangar dom läcker lätt, annars är det runt drivhjulet på dieselpumpen som en p-box som sitter på pump axeln kan ge sig och då suger den in luft och blir seg startad den byts på en kväll)
Det är jag väl medveten om, kan läka runt spridare, och packboxen runt axeln läker ju på min också men den går ju som en klocka och startar efter 2,5 varv eller 4 varv om den inte startats på ett tag. Har nya glödare och ny säkring. Efter dragit på rören till spridarna och bakom pumpen för att undvika problem. Men måste byta packboxen i axeln där, innan det händer något i den.
Du (eller någon annan) råkar inte veta hur den ser ut under locket? Och hur man ska gå till väga för att byta?

Fixat "lite" elproblem i Golfen hela vintern, underliga skarvar på sladdarna som jag rättat, och 3 olika system för stereon har jag dragit ut för att koppla eget i sommar, och det ska göras rätt och inte flätas fast bakom varningsblinkersens knapp, så lite fula ord har det vart när man hållit på och fixa. Är lite så att det arbete jag gör ska gå rätt till, och lämnar aldrig ett dåligt jobb färdigt. :)
Vare sig det är el, mekanik, eller inredningen och exteriören, inget lämnas ogjort hos mig och kallas färdigt!

Och tack, visst ska det bli roligt och veta om man hittar en 245 (helst en 245) med D24 diesel! :D
Kanske inte nu i höst men kanske nästa höst, men få se hur mycket jag hinner med i sommar.
 

yamahavolvo

Välkänd medlem
22 dec 2009
638
1
16
Fränsta
Byta p-boxen till pumpen axeln är ganska lätt... Lossa sprindar rören ifrån pumpen, lossa kabeln till mangnetventilen, lossa till och ifrån bränslet till pumpen, rista in i kamdrevet och på kåpan och rista på pumpdrevet och på pumpkonsolen, skruva loss pumpen ifrån konsolen och sedan lägg den på ett bord..

Värm drivhjulet

Banka lite lätt på hjulet sedan tar du en avdragare då ser du p-boxen :) så då är det bara till att pilla ut den :)

Mvh
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
Tack så mycket, men den som läker för mig är till gasen, ovanpå pumpen på locket, det går en axel ner i pumpen, och axeln är glapp och det vittrar fram bränsle ur pumpen när jag lyfter lite på den där axeln. Vet du något om den? -Om det bara är att skruva upp skruvarna och lyfta locket och plocka lös packboxen och sätta dit en ny och skruva dit locket igen? (Mycket och).

Man kanske borde se över drivningen till pumpen också när man ändå håller på? :)
Inte planerat en helrenovering av pumpen, bara få bilen att gå ordentligt.
 

yamahavolvo

Välkänd medlem
22 dec 2009
638
1
16
Fränsta
Är det goffen eller d24:an? :) Jag har en handbok om golfen... Du har en typ arm som det sitter ett stag i som går till gas rullen?!

Lossa den armen så kommer du åt p-boxen tror jag. Skall kolla! :)
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
Tack! :) Men nej, inte haft lyckan och få bort Golfen ännu för att få plats för den röda 245´an från min gul-o-blåa drömbubbla :)
Men det är ingen rulle, men tror nog att det är detsamma ändå under locket, det är bara en arm på pumpen, och vajern sitter på som en kula med klipps på armen.

När jag lyfter på armen, så går den upp i varv, och sen när jag släpper den, så går den ner i varv, så nog är det väll packboxen som är utsliten eller är det något som innebär mer jobb än en dålig packning?
 
Last edited:

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
Jag vill bjuda på film igen, på riktigt fina grejer som jag hittat på Youtube :)
Volkswagen 6-cyl 2.4L, D24 lastbilsmotor. :cool:

[video=youtube;7LWcBHAIv3c]http://www.youtube.com/watch?v=7LWcBHAIv3c&feature=player_embedded#at=71[/video]
[video=youtube;tT9XE9Wl-JE]http://www.youtube.com/watch?v=tT9XE9Wl-JE&NR=1[/video]
[video=youtube;0ZiqvbGolLc]http://www.youtube.com/watch?v=0ZiqvbGolLc&feature=related[/video]
[video=youtube;mrAP59p7UTI]http://www.youtube.com/watch?v=mrAP59p7UTI&feature=related[/video]
[video=youtube;-RYWuoflJHc]http://www.youtube.com/watch?v=-RYWuoflJHc&feature=related[/video]
[video=youtube;g-KJ6POdDcQ]http://www.youtube.com/watch?v=g-KJ6POdDcQ&feature=related[/video]

Riktigt mysigt ljud måste jag säga :) Och jämt går dom när det är sexor.
Dock missnöjd med den där sista filmen, när han vrider på tändningen så börjar det skrika, farsan tyckte det lät förjävligt.
Men det verkar som att dom är nöjda D24 ägare, eller? :)
 
Last edited:
4

426H

ursäkta om jag är okunnig, men varför är du intresserad av en så gammal dieselbil? Sämre prestanda, fruktansvärt (o)ljud tråkig gångkultur och likvärdig förbrukning som en bensinare. Är väl först på senare år som dieselarna blivit någorlunda konkurrenskraftiga?
Fast du kanske har tillgång till billig diesel?
 

yamahavolvo

Välkänd medlem
22 dec 2009
638
1
16
Fränsta
426H

Drar som en bensinare xD

Du må fått om bakfoten!!
En d24a ligger på med (volvo 245a års mod 84a med m45:a) ca 0,55 långkörning!
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Intressant att du säger att den går billigare än samtliga dieslar från den tiden utom Golf diesel. Särskilt med tanke på att samma motor fast femcylindrig i en avsevärt lättare och mer strömlinjeformad kaross drog ca 0,7 på landsvägskörning. Det är mina siffror från den tiden då det begav sig. Nejdu, det där synar jag stenhårt. En direktinsprutad modern turbodiesel går på de siffrorna i en strömlinjeformad kaross, men 245 diesel.... no way. Sorry.

Samtida tester visade en bränsleförbrukning för Volvo 244 GLD på ca 0,75 på landsväg i 90 km/h. Vilket ändå var rätt OK, med tanke på B21-ans törst... dieslarna var inte så jäkla snåla då som man kan tro, det var Golf och Peugeots smådieslar som drog nedåt halvlitern, resten mellan 0,7 och en liter/mil, Mercedes 88-hästars femcylindriga 300 ville förstås gärna ha lite till... precis som Volvon om man gasade.
 

yamahavolvo

Välkänd medlem
22 dec 2009
638
1
16
Fränsta
Rules.... Hmm må ta ett litet film besvis när jag fixat ett fräsch batteri till min! 10 liter åkte jag alla gånger 15mil på.. O då är det lite epa tukt!

Tankade 60 liter körd 18,5 mil och fick i 10,2L
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
Jag vill ha en gammal dieselbil för att dom är enkelt uppbyggda och om jag någonsin får problem med ett relä eller något så är det bara och byta, slipper och lämna in den på service lekar och så vidare på en verkstad och bli lurad på pengar.
Nyare elsystem är mycket känsliga för extraljus och så vidare, allt måste kopplas så precist, i min Golf har tidigare ägare kopplat extra ljus via tutans ström, och radion via bakrutevärmaren, spolningen till vindrutan flyttats till strålkastarspolningen, och allt detta satt med bara flätor mitt i kablarna, som jag nu har bytt ut med nya kablar.

Diesel motor - Finns alternativa bränslen, visst finns det för bensinare också, såsom etanol och fotogen (bara 2 exempel), men detta behöver kalibrering av tändsystem och ibland insprutningen respektive förgasaren för att få rätt blandning.
Kommer gå många mil per år och kommer att få vinst igenom skatten.
Och ja, kan nog inte ljuga, jag faktiskt har tillgång till billigare diesel och andra brännoljor.

Äldre bil - Äldre bilar kan man tukta lite, chassi mässikt då. Bagaget är inte klädd i plastskärmar i många äldre bilar heller så man kan lasta bra mycket i bagaget, verktyg, bränsle, ved o.s.v utan att förstöra klädsel eller dekor.
Jag håller till mycket i skogen med farbröder som bygger väg och jagar och så vidare, och tycker att det är onödigt och komma dit med en fin svartmetallic Citroën från ´98 till exempel, man vågar inte ens slänga in en verktygslåda i bagaget utan att någon plast ska gå sönder.
En äldre bil från tidiga 80-talet till mitten av 80-talet är bara ett 1 till 5 år ifrån att skattebefrias = vinst kanske?
Kanske inte dom mest miljövänligaste bilarna, det vet vem som helst, men bensinare är inte snällare heller.

Vad är det med om att jag har intresse för äldre bilar?
Jag tycker inte att dom är tråkiga, låter illa eller luktar illa, tycker gammel dieslarna är mysiga i gång. Ibland startar jag min farbrors Bray också bara för ljudet från Ford sexan. Och gamla BM 3-cylindriga motorer är jag tokig i.
Tycker heller inte om småknappar för att reglera temperatur i bilen och så vidare, det ska vara reglage.

Diesel turbo ger bara lite bättre sug i motorn, men sliter samtidigt mer på den. Det finns en orsak till att gamla trakorer bara rullar till barn till barnbarn, enkelhet är svaret. När traktorerna fick turbo på tidiga 70-talet för första gången vart det bara haverier i följd och lades på hyllan för att komma tillbaka hos de större tillverkarna på 80-talet, vilka också drabbades av haverier, haverierna dämpades först på tidiga 90 talet. Men visst, Scania har kört med turbo diesel i sina motorer i lastbilarna sedan 1950-talet och de har rullat över 240 000 mil.
Morfars 110 super har rullat 234 000 mil, och har en medalj i fronten ifrån Scania i silver och guld, 200 000 mil, som den fick 1993, en 11 liters DS11 turbo sexa.
Ger inte desto större fördelar, förbrukningen höjs bara någon milliliter då den laddar ett vakum som pumpen regleras efter.
Jag föredrar dock enkelheten utan turbo, ärå en glidare och är ingen fartmänniska.

Har förresten också en möjlig säljare, en bekant som säljer Volvo bilar, till fantastiskt bra priser, hittade en 245´a från `86.
Dock med havererad motor men han hade en motor bredvid, en något översedd D24 ur en `90´s 745.
Han har andra bilar också, ett 30-40 tal 240´s, 245´or och 745´or på gården, och ungefär 10 stycken är dieslar med sexor, han hade 2 stycken med femman, men dom är finskt registrerade.

kanske skaffar mig en nyare bil när jag själv blir äldre, som jag sa tidigare kommer även jag tröttna på att skruva och dona i grejer.
Vet inte om jag lyckats tala om varför jag vill ha en äldre bil, men jag försökte i alla fall. Lite historielektion vart det också på köpet.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.131
959
113
Stora Blåsjön
Ska du åka billigt så är nog en 30års diesel lämpligt, speciellt när du har tillgång till billig sörja. Däremot är dom "mellangamla" dieslarna enligt mig bara dumt att köpa som det bara är massa skatt på.

Sen verkar det inte som det är så mycket långkörningar du är ute efter utan mest mysa runt i byn.
 
4

426H

Trapper, dina motiv låter vettiga. Även om vi kanske har lite olika preferenser när det gäller bilar (är nog mer fartmänniska än glidare) så håller jag med dig om att enkelt är bra. Jag kan störa mig nått djävulskt på all elektronik och krimskrams man inte kan välja bort på nya bilar. Parkeringsradar, kurvljus, däcktrycksvarnare, luftfjädring och servicediagnostik. Vem behöver sånt?
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
Kommer glida runt och mysa på byn först, men sen när jag får mig ett arbete så kommer den att gå mer mil, inte Taxi precis men bra många i alla fall. Säkert blir man väll också chaufför åt kompisar och så vidare. Kommer inte bli någon som pendlar med buss, blir knäpp om jag inte får röra mig fritt och begränsas av tidtabeller.

Sensorer och varnare för däcktryck och fjädring, bromsar, spolarvätska, byte av filter och olja, sådant behövs inte om man kan ta hand om sin bil. Om man tar hand om den, så kan den rulla många mil över det som tillverkaren räknat med.

Till och med sagt emot farsan nu att jag ska ha en Volvo, och skiter i hans tyckande om D24´an, han har vart expert hela livet sitt på att ta sönder grejer både för sig själv och andra, så orkar inte höra mera "inte håller", varför grejer går sönder är för att man inte kan ta hand om sina grejer. Börjar bli så trött på det så det är inte sant...
Inte många som ser det goda i mitt vårdande, farsan blir tokig, och gapar och skriker om att det bara är en bil, och inget annat, då har jag påmint han om sina Saabar som står och rostar, hans King Cab som han fortsätter och kör sönder i lervälling på myrar utanför vägar i steniga skogar med rasad fördelning... King Cab är ingen riktig terrängbil att bestiga berg med!

Mormors gubbe tycker att det är roligt att jag fått öga för Volvon, vart hans favoritbil sedan väldans länge, han och D24´an är bästa vänner, och det är efter han jag tagit efter mitt vårdande av saker.

Okej:
Volkswagen sexan har fel i designen, den får inte rätt kylning jämt på alla cylindrar, lite veka kamaxlar.
Men tar man hand om den, så håller den, det har vi kommit fram till? Eller hur?
Man ska inte behöva högvarva en gammal diesel.
Förbrukningen ligger mellan 0,7-1,0 liter milen, beroende på växellåda, last i bilen och skillnad på sedan och kombi, eller hur?
Volvon är inte den bäst designade bilen som finns, finns ett 10-tal andra bilar som slår ut den allt från komfort, säkerhet, tekniskt och design mässikt, det vet jag men blickarna har dragits mot Volvo 245, 745 och D24´an.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Jag tycker att du har en sund uppfattning, då är det bara att köra.

Annars finns det en fin CX Break nu på blocket... TRD-motor på 120 hk dessutom. ;)
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
Den fanns inte kvar på blocket, men Googlade för att jag vart lite nyfiken :)
Citroën CX Break, 120 hk, inte illa pinkat för en trähäst som man säger.
Men det är inte min typ av bil bara.
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
Jag får tacka så mycket för all information jag fått!
Mycket användbar information om hur att ta hand om D24´an, vad som gett den bra rykte, och det som gett den dåligt.
Tack så mycket!