jammen600 skrev:Det där med att montera vagnsbult i mattan som vad jag förstår ska passera slidsen
istället för skoningar är det att det är för få skoningar i mattan på nyare maskiner jag
bara undrar.
[/QUOTE
Det är så att på dom nya RS Mountain sitter det en Cammoplastmatta som inte har alla hål/fönster uppskurna.
Det är två hål sen är det en oskuren sen två hål igen osv. och där det inte finns hål kan man heller inte sätta in plåtskoningar så då blir det på två ställen som det inte sitter skoningar per 3 hål i o m att det sitter en plåtsko på var sida om varje hål normalt.
Och då om man sätter dit en vagnsbult mitt i det outskurna fönstret så lyfter man ut gummit lite från slidesen så att man inte "bränner" gummi då det är dåligt om snö som smörjer utan istället glider vagnsbulten på slidesen.
Jag har beställt Rostfria vagnsbult så det ska bli riktigt bra hoppas jag.
Du har ju själv svaret när du säger att den är gjord för puderkörning och iom att du inte kör puder utan 80-90% led så har du ju köpt fel skoter, extrema kammar på 50mm och mer har aldrig och kommer aldrig funka bra på led.Sidewinder skrev:Mina är mycket slitna och mest just före knäcken på boggien och maskinen har endast gått 50 mil . Jag anser att det ska inte slita så mycket på slidesen men ok maskinerna är ju gjorda för pudersnö men va fasiken vi är ju i sverige nu och här blir det ju 80-90% ledkörning hur man än gör så borde dom anpassas till sverige av yamaha på nåt vis.
Jag hade inget märkbart problem med min äldre MM.MrGreen skrev:Du har ju själv svaret när du säger att den är gjord för puderkörning och iom att du inte kör puder utan 80-90% led så har du ju köpt fel skoter, extrema kammar på 50mm och mer har aldrig och kommer aldrig funka bra på led.
Lösningen är inte att Yamaha ska anpassa Mtn till nått den inte är avsed för utan att den som köper skoter köper en som fungerar under dom omständigheter som man kommer nyttjar den mest.
Annars får man räkna med div problem i detta fall slide och matt slitage.
Byt skoter, matta eller underlag
jo de ligger nå i de du skriver, den måste anpassas bättre anser jag med, speciellt boggiedämparen som inte alls är bra när man väger 100kg...Sidewinder skrev:Jag hade inget märkbart problem med min äldre MM.
Jag har inte köpt fel skoter utan det är så att denna skoter har en ny boggie som är betydligt känsligare mot sådant, dom har faktiskt klagat på det i USA också.
Men sen är det ju så att dessa maskiner har inte någon motsvarighet till ställen att köra dem på här i sverige (enbart puder) utan hur du än gör så blir det mycket ledkörning dvs dom borde vara mera anpassade för VÅRA förhållanden.
Ja mena nog vet ju importören vad det är som gäller i skandinavien och betalar man så pass mycket för grejorna kan man faktiskt kräva lite funktion å.
Jag har spårat i lössnön ca 25 av mina mil sen har jag kört på normala leder med lagomt mycket lös snö på resten i princip sen mycket lite på hårdare spår.
Men nu räcker det med mindre än 50m efter hårdpackad led eller liknande med minimalt med lössnö för att det skall börja lukta bränt och det är ju inte rätt, min gamla MM va inte ens i närheten lika känslig men nog brände den till slut den med.
Givetvis så nöter dom mera slides än vanliga maskiner men att slidesen nästan är slut efter mindre än 50 mil är ju löjligt. ska man byta 3-4 omgångar slides på en ny rem vaaa.
Drygt 400mil räcker dom med gamla boggien som jag använder maskinen.
Ska man tänka som du MR Green så skall maskinen inte ens importeras till sverige.
Vad gäller boggiedämparen så har jag lösningen åt dig ..yel_low skrev:jo de ligger nå i de du skriver, den måste anpassas bättre anser jag med, speciellt boggiedämparen som inte alls är bra när man väger 100kg...
Dom upplever ju samma problem på Venture modellerna oxså , och dom har ju inga extremkammar direkt.MrGreen skrev:Du har ju själv svaret när du säger att den är gjord för puderkörning och iom att du inte kör puder utan 80-90% led så har du ju köpt fel skoter, extrema kammar på 50mm och mer har aldrig och kommer aldrig funka bra på led.
Lösningen är inte att Yamaha ska anpassa Mtn till nått den inte är avsed för utan att den som köper skoter köper en som fungerar under dom omständigheter som man kommer nyttjar den mest.
Annars får man räkna med div problem i detta fall slide och matt slitage.
Byt skoter, matta eller underlag