X-tra hjul i boggin till RS MTN

Sidewinder

Välkänd medlem
20 okt 2004
252
0
16
Västerbotten
jkarlss7 skrev:
"Jo, men 50 mm kammarna har alltid varit så.."

Kvalificerat skitsnack!

Sen att man skall behöva montera in 50 vagnsbultar i en ny matta är ju inte riktigt klokt.
Skulle jag tex om jag köpte en Jeep, direkt efter det att jag kört några mil vara tvungen att borra hål i fälgarna för att kunna kyla bromsarna...?
Håller fullständigt med, det ska inte vara på detta viset ..

Det handlar inte om att 51mm mattan är på det viset utan att det är en helt ny boggie som har lite hjul och dessutom den nya mattan som inte har alla hål utskurna.

Men jag orkar inte vänta tills yamaha har gjort nåt utan det jag tog tag i det själv och satta in vagnsbulten och det fungerar riktigt bra det går inte att jämföra med att borra hål i fälgarna på en bil :p ..

Det yamaha skulle ha gjort är att skära upp och plåtsko hela matta så att det blir mera glidvänligt för gummi mot plast blir värme och värme dödar slidesen direkt ..:eek:

Jag har kört drygt 60 mil nu och med vagnsbulten så nöter det väldigt lite på slidesen nu.

Om du ska byta slides så måste du slita ur boggien eller skära upp två av hålen så att du får ut slidesen genom hålena. Jag skulle välja det senare utan att tveka ..
Men samtidigt tycker inte jag att du ska bry dig om det alls utan lämna in maskinen på garantifix av det för det ska ju som sagt inte vara så att slidesen är slut efter dryga 40 mil, så då får din Åf ta tag i det då.
Man har ju för sjutton betalat i princip dryga 120 000 kr om man satt dit back mm och då anser jag att man kan kräva viss kvalite.
 
Last edited:

yel_low1

Semi PRO sledder
12 okt 2004
288
0
0
Sunderbyn
:( jag har kört 105mil, mina varningar e borta, men de sägaer att ja ska fortsätta köra,"de slutar nöta snart", när hjulen kommer å börjar bära mer för att slidesen blir tunnare...

ja har upplyst dom om att dom får byta matta den dagen när slidesen e så slut så den går på boggieskenorna.. kanske de skulle få byta skenorna då med.. jaja 4mm kvar typ till skenorna.. men visst fan e de klent av dom, å så snackar dom isrivare att yamaha kommer med de så man kan KÖPA och stoppa dit...


har man gett 120tkr för en maskin ska den fan funka, jag skiter i att de e en mtn maskin, de ska funka! polarens rmk 700 -03 har gått över 330mil på samma slides utan problem!

de finns grafitslides till mtn men de påstår att de inte gör nån större skillnad...


en skrivelse till yamaha skulle sitta på plats!

slidesen skall åtminstone palla en säsong(snitt 150mil enl tidningar) innan slitagevarningarna börjar nötas...


vi kanske måste "sammla" oss å kräva åtgärder, jag har ändå satt i x-tra hjulen för 1000spänn just för att slippa detta problem på våren när de är hårdare.. men nu hinner man inte ens dit så e slidesen slut!:mad:
 

jkarlss7

Välkänd medlem
1 jan 2000
179
0
16
Luleå
yel_low skrev:
en skrivelse till yamaha skulle sitta på plats!

slidesen skall åtminstone palla en säsong(snitt 150mil enl tidningar) innan slitagevarningarna börjar nötas...


vi kanske måste "sammla" oss å kräva åtgärder, jag har ändå satt i x-tra hjulen för 1000spänn just för att slippa detta problem på våren när de är hårdare.. men nu hinner man inte ens dit så e slidesen slut!:mad:
Bra, mycket bra! Detta är precis vad jag ville uppnå med den här tråden..
Jag kan ta på mig att skriva ihop en text/klagomål som jag skickar in till Yamaha.
Ni kommer att få godkänna texten innan jag skickar in den såklart.

Ni som vill vara med på denna PM:a mig ert namn och ort samt modell på skoter.

Sen tycker jag att tidningen (Snowmobile) kan ta upp detta både här på siten och i tidningen.
Ni är ju trots allt en konsument tidning och nu är vi rätt så många (alla?) som har detta problem som uppenbarligen Yamaha struntar helt i.

Vi måste lösa det nu, innan den "riktiga" vår säsongen börjar!!
 

jkarlss7

Välkänd medlem
1 jan 2000
179
0
16
Luleå
Jag har nu skickat en första skrivelse till Yamaha Scandinavian AB nu där jag framför våra klagomål.
Har även angett att en namninsamling är på g. Ni som PM:ar mig kommer att få det så ni ser vad som står där.

Tyvärr finns det inte en enda rad med VAR/VEM man skall kontakta på deras site så det är tur man är "IT nisse", men än har då inte mailet studsat tillbaka ;)
 

Sidewinder

Välkänd medlem
20 okt 2004
252
0
16
Västerbotten
Om jag har förstått det rätt så är det samma problem på venturemodellerna för även den mattan har oskurna hål men det är ju inte en 51:a ...

Jaja intressant med skrivelse ... hoppas att det händer nåt nu i a f ...
 

Yamahamannen

Aktiv medlem
29 okt 2004
60
0
6
Västerbotten
yel_low skrev:
:( jag har kört 105mil, mina varningar e borta, men de sägaer att ja ska fortsätta köra,"de slutar nöta snart", när hjulen kommer å börjar bära mer för att slidesen blir tunnare...


polarens rmk 700 -03 har gått över 330mil på samma slides utan problem!

de finns grafitslides till mtn men de påstår att de inte gör nån större skillnad...


en skrivelse till yamaha skulle sitta på plats!

slidesen skall åtminstone palla en säsong(snitt 150mil enl tidningar) innan slitagevarningarna börjar nötas...
Min förra skoter som var en Yamaha 700 Mountain Max -01 som har 51 mm kamhöjd körde jag 400 mil med orginalslidesen och ca 80 % av den körningen var efter led.
När jag bytte in den så var det fortfarande ca 2 mm kvar att nöta till slitagevarningen.
 

jkarlss7

Välkänd medlem
1 jan 2000
179
0
16
Luleå
Uppdaterat:

Jag har idag fått in ett till namn av en som äger en RS Venture TF med samma problem.
Detta bekräftar nog att nått inte är som det skall i konstruktionen...?
 

yel_low1

Semi PRO sledder
12 okt 2004
288
0
0
Sunderbyn
farsan har åsså en venture tf.. som det iaf luktar slides om trots 35mil... så de e inte ifråga om nån inkörning av slidesen...



nä ja e riktigt less på de här ***** slidesen..



lösningen heter kort å gott, skära ut fönstrerna i mattan å klämma skoningar i alla kammar samt montera i nya slides, då e de LÖST! fan slides höll juh förr i tiden 500-600mil utan problem då de va skoningar i alla kammar, nu har vi iaf på mtn i var 4:e... HHOOHHOO vars va Yamahas tekniker på FYSIKLÄRAN? de kallas friktion!...:rolleyes:


jag ska göra nå åt saken... dom kan ta deras ***** isrivare å riva is till groggen istället!

inte fan löser de de här problemet... de e ungefär som härt å lungräddning på en människa som har ont i stortån!

de kanske lindrar problemet men inte fan löser de det!


okej ja e inte på mitt bästa humör just nu... ja va i garaget å såg slideshelvetena...
 

jkarlss7

Välkänd medlem
1 jan 2000
179
0
16
Luleå
yel_low skrev:
farsan har åsså en venture tf.. som det iaf luktar slides om trots 35mil... så de e inte ifråga om nån inkörning av slidesen...
Ursäkta min dumhet, men vad menar du med ovan :eek:

Är dom slitna eller är dom ok??
 
Last edited:

jkarlss7

Välkänd medlem
1 jan 2000
179
0
16
Luleå
God nyhet! :D

Jag blev uppringd av en norrman från teknisk support på Yamaha i Norge nyss!
Så här säger han:

  1. Dom är helt medvetna om att detta problem finns. (Äntligen! som Gert brukar säga!)
  2. Lösningen som finns i dagsläget från Yamaha officiellt är isrivare och nya slides som går på garantin inkl montering (kommer nya isrivare från fabriken nästa vecka).
  3. Hjälper inte detta så är nästa steg att montera nya mattor (alt. göra mera hål och sko) Dom har en dialog med fabriken i Japan om detta men det är tydligen inte lätt att få gehör för detta nu, men som han sa dom gör vad dom kan.
Den som verkar vara stötestenen är att vi i Skandiavien kör mycket saktare är i Nordamerika (?!) så därför har dom tydligen inte lika stora problem där som här.

Felet är, enligt Yamaha som vi alla nu vet , för lite hål i mattan vilket ger för hög friktion..
Men som sagt, det går framåt med våra bekymmer vilket är mycket bra.

Detta skall gälla BÅDE Vector Mnt och Venture TF!!
 

jkarlss7

Välkänd medlem
1 jan 2000
179
0
16
Luleå
mil skrev:
Finns detta problem även på Rage???
Vet inte, men det verkar vara relaterat till den längre boggien..
Dom pratade bara om Vector Mnt och Venture TF ialf.
 

yel_low1

Semi PRO sledder
12 okt 2004
288
0
0
Sunderbyn
enl. fredrik på yamahacenter gällde de inte venture tf.. farsan har juh en sån... ja har inte sett de slidesen själv så ja kan inte uttala mig om det men dom som vart å kört emd han säger att de luktar slides om den..
 

Conrod

Aktiv medlem
6 dec 2004
68
0
6
Jag har en Venture RS som slidsen har slitits väldigt mycket, och det redan efter 30 mil. Och med den här takten så kommer man nog få byta slides före 100 mil. Det är lite surt! Fördelen är ju att variatorn skrammlar så att man inte hör hur det gnisslar om mattan!
 

jkarlss7

Välkänd medlem
1 jan 2000
179
0
16
Luleå
yel_low skrev:
enl. fredrik på yamahacenter gällde de inte venture tf
Hmm, det var inte vad teknikern från Norge sa till mig...
Men jag kanske missuppfattade, dock var alla tester med dom nya isrivarna gjorda på RS Venture i våras..
 

yel_low1

Semi PRO sledder
12 okt 2004
288
0
0
Sunderbyn
som jag sagt tidigare, sätta isrivare vid den här tiden på säsongen tror ja inte riktigt på... men vi får väl se hur de blir med det..de e juh inte omöjligt att de ev hjälper nu men hur blir de mot våren? de e juh inte så att de är ont om snö å kyla/smörja nu..:(
 

jkarlss7

Välkänd medlem
1 jan 2000
179
0
16
Luleå
Det är ju som även jag sagt tidigare, fungerar det inte så skulle vi ju höra av oss till Yamaha igen för åtgärd.
Dom kommer ju givetvis att alltid försöka med de billigaste lösningarna först...

Men vi har ju fått ett lösningsförslag ialf, det är ju helt klart mera än vad vi hade för några dagar sen.