X-tra hjul i boggin till RS MTN

janse

Medlem
1 jan 2000
18
0
1
Provade åka två på min Venture TF i helgen. Efter 3 km på gropig led i lugnt tempo började det väsnas och lukta bränd slides bara stanna och kasta snö :mad: på den. Ska det vara så här? skotrarna är ju i dagsläget helt värdelösa bara reklamera skiten. Men de vill väl inte ha tillbaka dem. Kontaktade generalagenten 08-6838400 men det ända de i dagsläget har planerat att göra är att montera isrivare fast de är fullt medvetna om att det är för få och små hjul. Då slidesen måste nötas ner innan hjulen börjar avlasta.
 

yel_low1

Semi PRO sledder
12 okt 2004
288
0
0
Sunderbyn
de där med att slidesen måste nötas ner nnan de slutar nöta är ett tydligt yamaha tecken, vart så på många modeller säger dom, jaja på mtn verkar de gå å sätta ett par till småhjul vars skenorna är knäckta.. ska kolla det.. ;)
 

Conrod

Aktiv medlem
6 dec 2004
68
0
6
Att montera isrivare är lite som att spotta i Östersjön, Min maskin har bara använts i gott om snö. Ändå har slidsen slitits hårt samt att man känner doften av gummi ibland. Känns lite som om man gör en längre tur och hamnar på hårda leder så bör man ha slides med sig i packning :( "fika ni grabbar medan jag byter slides" Är inte riktigt så man har tänkt sig det hela!
 

Sidewinder

Välkänd medlem
20 okt 2004
252
0
16
Västerbotten
Conrod skrev:
Att montera isrivare är lite som att spotta i Östersjön, Min maskin har bara använts i gott om snö. Ändå har slidsen slitits hårt samt att man känner doften av gummi ibland. Känns lite som om man gör en längre tur och hamnar på hårda leder så bör man ha slides med sig i packning :( "fika ni grabbar medan jag byter slides" Är inte riktigt så man har tänkt sig det hela!
Kan inte annat än hålla med, det är ungefär på detta viset jag känner det å ..
Det måste till mer än isrivare. för man har ju som sagt kört i snörika spår men det nöter bra på slidesen i alla fall.
 

JesperL

Välkänd medlem
6 sept 2004
156
0
6
42
Ludvika
Slides...

Mina slides på Ragen är iprincip slut nu efter 85 mil... Dem kommer att få byta dem på första service... Och fortsätter slidsen att nöta så blir det att byta matta eller att ta upp hålen som inte är upptagna från början... ***** skit mattor!!!

//Jesper
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Skumt att de nöts såpass mycket på Rage'n. Warriorn är ju i princip exakt samma maskin motorn borträknad och jag har kört 550 mil på samma slides, och ca 250 mil av dessa är med passagerare. De är endast de sista 50 milen som jag har kört med vagnsbultfixen.

Har du mattan för hårt spänd? Jag har ett 'frihäng' på mattan på ca 20-25 mm då skoter lyfts upp och min matta kuggar inte över då man drar en hastig WOT.
 

yel_low1

Semi PRO sledder
12 okt 2004
288
0
0
Sunderbyn
HALÅÅ!


jag har kört 159mil på mina slides, nu har jag monterat ett till x-tra hjulpar just i "knäcken" av slidesskenorna, skotern rullar typ MASSOR lättare, de är att rekomendera, sen så tror ja inte slidesen nöts såå mkt mer än ner till gränsen när hjulen börjar bära mer? men ja tycker d e esjukt att de e gjort på de viset! men enl vad man hör så e de typiskt yamaha, att slidesen nöts ner en bra bit sen avtar det..
 

Heggan

Välkänd medlem
4 okt 2004
386
0
16
40
Luleå
Lite overkill med 162" i Norden? Annars frän maskin. Va väger apexen? Kommer den till sverige? Eller kommer den att heta rx1 hära?
 

Sidewinder

Välkänd medlem
20 okt 2004
252
0
16
Västerbotten
jkarlss7 skrev:
God nyhet! :D

Jag blev uppringd av en norrman från teknisk support på Yamaha i Norge nyss!
Så här säger han:
  1. Dom är helt medvetna om att detta problem finns. (Äntligen! som Gert brukar säga!)
  2. Lösningen som finns i dagsläget från Yamaha officiellt är isrivare och nya slides som går på garantin inkl montering (kommer nya isrivare från fabriken nästa vecka).
  3. Hjälper inte detta så är nästa steg att montera nya mattor (alt. göra mera hål och sko) Dom har en dialog med fabriken i Japan om detta men det är tydligen inte lätt att få gehör för detta nu, men som han sa dom gör vad dom kan.
Den som verkar vara stötestenen är att vi i Skandiavien kör mycket saktare är i Nordamerika (?!) så därför har dom tydligen inte lika stora problem där som här.

Felet är, enligt Yamaha som vi alla nu vet , för lite hål i mattan vilket ger för hög friktion..
Men som sagt, det går framåt med våra bekymmer vilket är mycket bra.

Detta skall gälla BÅDE Vector Mnt och Venture TF!!
Nu är jag rätt irriterad för tydligen så gäller detta inte alla som ha dessa bränningsproblem , i a f inte enligt yamaha sverige säger min handlare...

Man har för satan köpt en ny maskin som kostar över 120 000 kr med alla extra tillbehör osv och man ska tydligen ha slides med sig och byta dem oftare än man byter remmen.
På min gamla mountain från -00 räckte slidesen i över 500 mil utan att nå ner till markeringen men nu får man va glad om dem räcker 60-80 mil.

Nu tycker jag att vi blir lite mera aggresiva om det ska bli nåt som skall gälla SAMTLIGA som har dessa problem.
 

yel_low1

Semi PRO sledder
12 okt 2004
288
0
0
Sunderbyn
vad jag vet ska de gälla alla? man ska få isrivare och slides på garantin, isrivarna e inte mkt att ha iaf, de pekar åt alla håll efter en sväng i skogen...
 

yel_low1

Semi PRO sledder
12 okt 2004
288
0
0
Sunderbyn
de verkar vara annan kvalite på slidesen som kommit nu till RS, enl yamaha SVERIGE har dom tagit fram slidesen, sen märkte farsan att på venture ger de här extra hjulen i bogginen massa vibrationer och oljud, jag har problem med irriterande vibrationer i styret så till och med händerna domnar bort, ja ska prova nästa helg å skruva lös dom och köra utan, skulle va sköönt å slippa vibrationerna, om hjulen skulle ha större diameter skulle de funka bättre, men då ryms de förmodligen inge bra...:(
 

Sidewinder

Välkänd medlem
20 okt 2004
252
0
16
Västerbotten
Tja det verkar ju som att ni som har fått isrivare av er handlare är just precis av er handlare och inte yamaha sverige som står för dessa för det finns inget garanti/reklamations meddelande angående detta ,inte ännu i a f.

Men jag uppmanar alla som har problem med att slidesen nöts onormalt fort att kontakta er handlare och förklara hur fel det är sen gör det ju inget om ni ringer Yamaha skandinavien också så att dom kanske får reda på hur många som har problem.

Då kanske det blir nåt bestående fixat tillslut och inte bara magnesyl lösningar.
 

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Tror ni att det är fixat på 2006:eek:rna och då på alla modeller som har haft problem, sen jag läste om detta problem så var man tvunget att fara och titta på sin egen vad det satt för typ av matta men det var en "normal" matta så lite pustade man ut men jag hoppas ni får det fixat av yamaha annars är det skandal.
 
Last edited:

janse

Medlem
1 jan 2000
18
0
1
yel_low skrev:
sen märkte farsan att på venture ger de här extra hjulen i bogginen massa vibrationer och oljud, jag har problem med irriterande vibrationer i styret så till och med händerna domnar bort, ja ska prova nästa helg å skruva lös dom och köra utan, skulle va sköönt å slippa vibrationerna, om hjulen skulle ha större diameter skulle de funka bättre, men då ryms de förmodligen inge bra...:(
Har monterat 6 st extra hjul på min, blev varken mer vibrationer eller oljud. Om styret vibrerar måste det bero på något annat.
 

jkarlss7

Välkänd medlem
1 jan 2000
179
0
16
Luleå
Detta är mycket märkligt! :confused:

Jag har personligen blivit uppringd av en tekniker från Yamaha i Norge som på Yamaha Sveriges uppdrag kontaktat mig. Den mannen (kommer tyvärr inte ihåg hans namn) meddelade mig att detta är ett känt problem. Dom (Yamaha) hade tydligen testat dessa isrivare på Venture redan i fjol så problemet måste ha funnits redan då.

Jag ringde sedan upp försäljningsansvarig i Stockholm och ville framföra min tacksamhet å våra vägnar vilket han tackade för.

Om det nu är så att det är våra handlare som står för detta vilket jag har svårt att tro.
Varför skulle dom dra ur egen ficka om dom inget fel gjort. Självklart har dom en dialog med Yamaha i Svedala, konstigt vore annat.

(Ingen skugga skall falla på Yamahacenter i Luleå. Dom skall ha all heder som verkligen försökt ställa upp på alla sätt och vis!)