XC 700 OggeEdition!

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
33
Umeå
Dedär med att sätta en kloss på övre fästet till styrstången fungerar utmärkt, om du gör så att fästet där nere "lutar" lite, om du förstår vad jag menar? precis så man gör när man monterar relocator på nytro. Kul projekt för övrigt! :)

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
29
Dvärsätt
Har det blivit någon testkörning ännu? :)
Inte än, behöver slides och få tillbaka dämparen då jag blev tvungen att lämna tillbaka den andra.. :)

Dedär med att sätta en kloss på övre fästet till styrstången fungerar utmärkt, om du gör så att fästet där nere "lutar" lite, om du förstår vad jag menar? precis så man gör när man monterar relocator på nytro. Kul projekt för övrigt! :)
Hmm, okej jo jag förstår, tagit och tittat på Nytrons lösning men jag undrar fortfarande om det får plats, är ganska trångt där. :eek:

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Och det är en av anledningarna att nytron har konstig styrning...

Åter igen, det ska ALDRIG under några som helst omständigheter vara några vinklar mellan styrstångens nedre lagring, och styrfästet.

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
29
Dvärsätt
God jul gubbar!

Nu höll jag på med sista minutenmek innan julafton och fick äntligen till det.

Dämparen är rättmonterad nu och boggien islängd och allt klart.
Blev en kort provtur här utanför på åkern, verkar gå bra men kan behöva en ombestyckning. Blir Åkersjön på lördag för att leta mer snö och en riktig testdag! :D

Gud jul på er så syns vi i fjällen!

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
29
Dvärsätt
Blev en ordentlig smäll igår i Åkersjön, hela framvagnen for åt faan på ena sidan, jäkla springbjlörkar..
Var en mycket spännande färd ner från Ansätten, åkte halvvägs ner skråandes på leden på en skida. Om någon av er såg färden så fick ni er säkert ett bra skratt...

Fick sen bärgningshjälp resten av vägen ner. :)

Dagen började bra, fint klipp i maskinen och allting fungerade över förväntan.

Hittade sen en tall som gjorde skotern lagomt ledsen.
Alla stag förutom styrstaget på vänstersidan gick av, krökte kolvstången på dämparen och fästet uppe på dämparen gick av, trailingarmen lossnade.
En rejäl smäll.

Bilden säger egentligen mer än 1000ord.

hajfen

Välkänd medlem
11 jan 2008
1.794
0
36
Strömsund
In på internet sen och leta delar sätt er i en bil och blås iväg !

Att blåsa iväg att försöka hitta delar till att laga skotern så fort man kan är nästan lika kul som att köra skoter!

Last edited:

GoPro

Välkänd medlem
28 nov 2010
807
6
18
Såg dig släpandes när vi vek av ner mot Bakvattnet, såg inge roligt ut!

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
29
Dvärsätt
Kul att det var någon som såg en iallafall! ;)

Har varit dålig på att uppdatera då jag haft annat å göra än att sitta vid datorn, köra skoter tex!
Fixade skotern med nya och uppförstärkta stag i framvagnen, och nya dämpare. Skotern va uppe på äventyr i Åkersjön i helgen. Gick grymt bra förutom att den bluddrade där det va mycket snö, troligen att den kvävde sig själv med avgaser.

Några bilder under sista kvällsmeket innan Åkersjön.

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
29
Dvärsätt
Blivit lite uppdateringar på sistone, men har som hållt på med annat.. :)

Varit uppe till Åkersjön igen och satan va kul det va, snö till bröstkorgen på rätt platser och skotern höll fantastiskt nog hela helgen!

Lite bilder.

Innan vi åkte!

Efter en mil tog ja första trädet, va enda trädet på en hel myr, förstår inte...

BRP grabbarna sitter fast medans Polarisarna står bakom mig (som e fotograf) å myser i snön. ;)

Tankpaus!

Va lite smått me snö! :D :D :D

Och nu sitter även polarisgrabbarna i en bäck..

Kan även tillägga att skotern tar sig fram över förväntan, hade lite problem med att han bluddrade men det löste sig, ska bestyckas om innan nästa tur.
Gick inte särskilt fort över isen så där blev jag ifrånåkt men rapp å kunde klättra! Tog sig inte lika högt med skidorna som Engstr0marns Summit 800, men tog sig lika långt upp i backarna. ;)

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
29
Dvärsätt
Blev en tur på några timmar på hemmaplan i lördags då vi hade så fint väder, funkade klockrent och känns faktiskt säker att köra trotts lite snö! :)

Skotern är nu till salu för den som är intresserad, 18k utan bakre boggiedäparen då den ej är min.