Hej. Jag tänkte dra en sammanfattning vad som är gjort/bytt.
kollat komp 10,5kg båda
bytt insugsgummi
bytt nålventiler
rengjort oljepump, soppapump och tanken
nya stift, tändhattar och kablar
ny cylinderfots- och topplockspackning
rengjort avgasportarna
Hur pass mycket ska avgasportarna "fjädra" efter man tagit bort locket? Och vad händer om dom fjädrar tillbaka dåligt? Vilka fenomen upplevs på motorn?
Det vi inte har kollat är cdi/spole, statorplatta, primär/sekundär.
Vi har även testat bestycka skotern på enbart tomgång, eftersom det inte fanns nån snö i höstas
stiften var då helt blöta/svarta oberoende av bestyckning (vi tog av remmen och varvade bara). När vi provkörde skotern i helgen så blev stiften istället vita med 340/40 i bestyckning (det satt 340/45 för 1 år sedan då skotern funkade). Stiften är vita genom hela registret, även tomgång, vilket dom inte var förrut!! Orginalbestyckning enligt sprängskiss är 360 i högfart, så vi ska testa med det. Skotern är för övrigt väldigt trött när man kör den.. uppskattad effekt 30hk. Den orkar lixom inte accelerera i den takt som den ska!
Min teori är fel bestyckning och fel på antingen primär eller sekundär.. det kan väl inte vara tändningen som spökar? Bra gnista är det, och den går på båda på tomgång. Men när man kör så KANSKE den bara går på 1... svårt att säga.. men effektmässigt så skulle man kunna tro det.
Snälla hjälp mig och simon med hans skoter. snart blir det skroten! :/