Xenon! Måste man ha en likriktare?

Stryc9

Välkänd medlem
6 jan 2007
896
0
16
Kiruna
Japp, 4300 har högre lumental, mer krämvitt typ
6000 har lägre lumen, ett mer dagsljusliknande ljus.

Iaf enligt xenonkungen
 

Holländaren

Välkänd medlem
6 dec 2007
108
0
6
Jag har 6000K hel/halvljus på bilen och upplever den som vitare än mina extraljus som är 5000K. Som sagt lite mera krämvitt dom lägre färgtemperaturer.
Men det vill inte säga att dom lyser sämre, tycker faktiskt att 5000K är betydligt skönare för ögonen än 6000K.

Har lite bilder :)
Kanske inte dom bästa bilder för att jämföra men man ser skillnaden iaf.. Som sagt 6000K i strålkastarna, 5000K i extraljusen.


Och med väldigt låg slutartid ser man det ännu bättre.


Kan väl slänga in lite till bilder när jag ändå håller på...

6000K helljus


Har ingenting med bara 5000K, men på den här bilden är övre delen extraljusen (dom pekar högre än strålkastarna) och kommer man längre ner blandas det med 6000K från strålkastarna. Bilen står en bit bort, i fall nån undrade hur mina strålkastare är ställda egentligen.
 

Stryc9

Välkänd medlem
6 jan 2007
896
0
16
Kiruna
Det lustigt att folk tror att en xenon-lampa på 35 watt är så in i "#%¤#& mkt varmare än en vanlig halogen att de knappt vågar sätta xenon i rädsla att paja reflektorerna.
Hysteriskt...
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Det lustigt att folk tror att en xenon-lampa på 35 watt är så in i "#%¤#& mkt varmare än en vanlig halogen att de knappt vågar sätta xenon i rädsla att paja reflektorerna.
Hysteriskt...
Varför skall den generera mer värme? Visste inte att folk tror sånt...

Det är ju snarare så att det går mindre av lampans effekt till värme (ingen glödande tråd) och mer effekt till själva luxen.

Finns ju Xenon på 45-50 watt också, måste lysa nå så inni )"/&#)%"...

Nåja, jag är supernöjd med mina 4300K i min maskin, helt abnormal stor skillnad jämfört med original.
 

Holländaren

Välkänd medlem
6 dec 2007
108
0
6
Finns ju Xenon på 45-50 watt också, måste lysa nå så inni )"/&#)%"...
Jag har 55W xenon från Xenonkungen i extraljusen.. Tror inte dom finns kvar i sortimentet längre... Lyser ordentlig mycket (ser plogpinnar över 1,5 km bort, längre raksträcka än så har jag inte lyckats hitta) men varma blir dom inte.. Värmen räcker iaf inte till å smälta is på glasen, med 100W halogen lampor som jag hade tidigare hade jag aldrig det problemet. Nu får man ta fram isskrapan ibland :)
 

Stryc9

Välkänd medlem
6 jan 2007
896
0
16
Kiruna
Varför skall den generera mer värme? Visste inte att folk tror sånt...

Det är ju snarare så att det går mindre av lampans effekt till värme (ingen glödande tråd) och mer effekt till själva luxen.

Finns ju Xenon på 45-50 watt också, måste lysa nå så inni )"/&#)%"...

Nåja, jag är supernöjd med mina 4300K i min maskin, helt abnormal stor skillnad jämfört med original.
Folk förutsätter att mer ljus=mer värme
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Det har nyss kommit nån Philips Brightlight-modell som skall ge 80% mer ljus vid samma watt som gamla (påstår de iaf) som kör med nån Xenon-liknande gas i lampan.

Jag har kört med liknande Brightlight och nog blir det vitare ljus samt en aning blåaktig nyans, dock inte ens i närheten av Xenons styrka.
 

JeppeK

Välkänd medlem
1 jan 2000
164
0
6
38
Sikfors
www.jeppek.net
Man sätter väl Xenon för att få mer ljus, eller? ;)
Nja många gör inte det, många som stylar bilar köper med lägre lumental för att få en fränare nyans. Utomlands är det även vanligt med lila xenon (12,000 el 30,000k) detta är dock inte lagligt på bilar som ska framföras på väg i sverige har jag för mej, borde finnas nån gräns kanske?
 

ca18det

Välkänd medlem
26 feb 2005
831
0
16
Det är i sverige olagligt att eftermontera xenon på bilar oavsett färgtemperatur :(
 

Holländaren

Välkänd medlem
6 dec 2007
108
0
6
Det är i sverige olagligt att eftermontera xenon på bilar oavsett färgtemperatur :(
Det är inte olagligt om man lyckas få till automatisk höjdjustering på strålkastarna. Sen gäller det bara halvljus, på helljuset får man ha dom utan höjdjustering.
Jag har aldrig hört talas om nån som har fått böter för det (vill ju iofs inte säga att det aldrig händer) och det är ju inte speciellt jobbig att byta till halogenlampor i halvljusen när man ska besikta bilen.
 

ca18det

Välkänd medlem
26 feb 2005
831
0
16
Ska man vara hård så måste lampan vara E-märkt. Tror dessutom även att det måste vara högtrycksspolning på strålkastaren. På helljuset får du ha hur du vill.
 

Holländaren

Välkänd medlem
6 dec 2007
108
0
6
Ska man vara hård så måste lampan vara E-märkt. Tror dessutom även att det måste vara högtrycksspolning på strålkastaren. På helljuset får du ha hur du vill.
Just ja, det stämmer ju det där med högtrycksspolning. Men reglerna är väldigt suddiga. En bekant byggde om sina 240 strålkastare med BMW insatser med automatisk höjdjustering och allt, men dom ville inte godkänna det på bilprovningen av nån anledning. Tror att han gav upp till slut och bytte strålkastarna inför besiktningen.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.262
81
48
Övik
Men är batteri ett måste för xenon? För jag menar vid 3000 rpm har man stadiga 12v på maskinen, eller är det likspänning ballasterna behöver? Eller tål inte lamporna att dom inte får full spänning när den går på tomgången?