Xenonproblem

12 okt 2006
46
0
1
Edsåsen/Östersund
Har köpt ett Bi-Xenon-kitt och installerat i skotern nu ikväll... tror att jag har kopplat allting rätt men när jag startar skotern så glimmar bara lyset tilll en gång och sen slocknar det. Det är ett kitt med ballaster och relä. Har kopplat in den färdiga "lamp-kontakten" i ett lamputtag och från den andra lampinkopplingen har jag kopplat + till plus och - till minus. vill även veta hur jag man får in hel/halv funktionen. Ska väl även tilläggas att jag INTE har batteri och har INGEN ambition att ha det heller.. tacksam för svar :)
 

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
Har du inte batteri i skotern så har du växelström och då måste du ha en likriktare för att få likström med plus och minus. och jag prova det på min skoter och det gick inte ändå för den orka inte tända, så jag antar att du måste ha batteri ändå och likriktare som laddar det.

Edit:
Lär dig att söka btw, finns hur många sånna här trådar som helst :p
 
Last edited:
12 okt 2006
46
0
1
Edsåsen/Östersund
nja det finns inte hur många trådar som helst. har faktiskt läst igenom alla trådar som har ordet "xenon" i namnet på hela forumet och inte hittat någon som har samma problem.. har även sett att folk har skrivit att det går att ha xenon i skotern utan batteri. har även testat med spänningsprovare i "lys-strömmen" och där hade jag kontinuelig spänning som jag stor var likstöm. (minns inte 100) så om det är någon som har något fler förslag så är jag tacksam ^^
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.262
81
48
Övik
Slängde du bort instruktionerna som följde med eller förbisåg du dom bara? Läste du dom (samt alla andra 20 trådar på forumet) hade du sett att likström är ett måste för xenon och batteri är att föredra. När du mäter spänningen ser du ju om det är lik eller växel, växel = ~ och lik är några streck med några punkter under.

Hur du får hel/halv bör även det framgå i instruktionerna
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Har köpt ett Bi-Xenon-kitt och installerat i skotern nu ikväll... tror att jag har kopplat allting rätt men när jag startar skotern så glimmar bara lyset tilll en gång och sen slocknar det. Det är ett kitt med ballaster och relä. Har kopplat in den färdiga "lamp-kontakten" i ett lamputtag och från den andra lampinkopplingen har jag kopplat + till plus och - till minus. vill även veta hur jag man får in hel/halv funktionen. Ska väl även tilläggas att jag INTE har batteri och har INGEN ambition att ha det heller.. tacksam för svar :)
Hel/halv får du automatiskt då du kopplad in dem i lampkontakten.

Beträffande glimma-till problemet så gissar jag att du har växelspänning eller så klarar statorn inte av startströmmen på Xenon.

Lösning på problem 1 = likrikta spänningen
Lösning på problem 2 = litet batteri på några Ah eller glöm Xenon.
 
12 okt 2006
46
0
1
Edsåsen/Östersund
som sagt.. det ska gå att få till utan batteri men hur?
Mätte med spänningsprovaren på ett - och 3 punkter som ska vara likstöm har jag för mig så, så långt är det rätt.. och instruktionerna har jag läst både 1, 2 och 3 gånger och tror jag fattar.. det skulle inte vara något problem om jag nu hade haft ett batteri för så är det ju likadant som på en bil. men är det så att jag INTE har eller vill ha ett batteri.
 
E

ejwbegysv

Prova med bara en lampa och en ballast först och kolla om den orkar tända,,, Jag kör utan likriktare/batteri och det fungerar, dock kan det trillskas ibland när skotern är kall och man har handtagsvärmaren på....

Vet inte hur mycket watt statorn på en 700:a ger tyvärr, det kan du se i manualen...
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Det kan eventuellt vara att du inte får för låg spänning i starten (ballaster är rätt kinkiga med att få rätt spänning) så kanske en kondensator och ett motstånd skulle kunna råda bot på spänningsproblemet dvs om det är själva problemet.
 

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
xenon kräver ju en hög startström som systemet måste kunna leverera för att tända, sen är det ju angiven effekt efter det
batteriet behövs för att tända, sen behövs det ju inte mer efter det
man kan sätta in en kondensator som ger startströmmen....men jag vet ingen som har provat det.
 

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
ballasten är en transformator som ändrar volten från 12V till ca 12000V
utan den har du inte en suck att få igång lamporna
 

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
Är också inne på att xenonkonvertera Rmk`n.

Är det nån som har nån aning om hur man kopplar in ett batteri på dom?
 
12 okt 2006
46
0
1
Edsåsen/Östersund
Grovsnus: Jo jag är ju fullt medveten om att man måste ha ballasterna för att tända xenonet. jag är ju inte helt dum. nämnde bara att jag testade med en ballast och en lampa men den tände inte ens en lampa...

Ehnebom: som jag har nämt tidigare så sa man inte vara tvungen att slänga dit ett batteri för att få fart på xenon. det är bara lite mer "komplicerat" än vanligt men jag vill ju inte ha batteri (extravikt) så jag ska nog få till det ändå. (hoppas jag)
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Lösningen är batteri + likriktare eller med lite tur rätt kondensator + likriktare. Din lokala bilstereohandlare kan säkert hjälpa dig att beräkna kondensatorstorlek. Du bör veta dina ballasters startström för detta.

Observera att det finns ballaster med startström från ca 6A upp till ca 20A. Original kablage byter du i möjligaste mån till nya, gärna aningen grövre, fintrådiga kablar. En gammal skadad originalkabel som är lagom oxiderad i kontakter levererar inga ampere, bara värme...

Det tråkiga i kråksången är att skotrar har FORTFARANDE än i denna dag, med turbo, 4-takt och alla andra "moderniteter", riktigt kassa lysspolar. Du MÅSTE hålla lite varv för att få ut en 12 volts spänning som orkar leverera några ampere. Jag har svårt att tro att du får det att funka, din skoter kommer sannolikt inte orka tända/hålla lyset tänt på tomgång.

Motbevisa mig gärna. Jag vill oxå slippa batteriet...

Peace out
 

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
hehe sitter i samma sits på sätt och vis men ska gå den enkla vägen:p
Montera ett litet biltema batteri... 1½-2kg... sen ut och gå varje morgon så är dem ynka 2 kg borta med vinden!
 
12 okt 2006
46
0
1
Edsåsen/Östersund
Om jag inte kan ha lyset på på tomgång kan jag leva med. det är ju bara att slå på det på brytaren när man ska iväg. Angående vikten så finns det inte så många fler gram att plocka på mig med tanke på att jag väger 70 kg och är 180cm lång.. måste ju ha kvar någonting så man kan bryta emot när det börjar bli brant...

Och som sagt det ska gå att få till utan batteri och likriktare som ejwbegysv har gjort.. vill gärna ha mer tips från dig.
 

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
hehe okey... ja då ska du istället gå upp ;)... Nä men lite seriöst nu så tycker jag också att det borde gå att använda utan batteri....
 
12 okt 2006
46
0
1
Edsåsen/Östersund
ja det både borde gå och går... men det är bara frågan hur.. har varit hemifrån nu i 2 dagar men ska hem till skotern nu och testa lite olika lösningar. men kom gärna med fler förslag om vad som kan vara fel... ;)
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
För mycket störningar på spänningen, bara en teori, men ballaster kan bli lite lynniga om de får ojämnt med mat.

Har du tillgång till ett oscilloskåp så kan du kolla upp sånt.
Annars så måste du testa med en likriktare+kondensator och se om det börjar funka.

Funkar det så kanske du kan använda den lösningen trots en viktökningen på 54gram (eller nåt sånt). Ballasterna väger bra mycket mer och de mår bara bra av att ha spiklös spänning.