Xenonproblem

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Har nu äntligen fått in likriktare och lampor och fått det att fungera. MEN... Den orkar inte driva båda lamporna även om jag kör omkring. Så jag får väl vara "enöga" i vinter. lyser ju iaf bättre än original även fast jag bara har en lampa ^^
Kollat så du kopplat in dem rätt?? Prova skifta stiften kanske??
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Någon som har provat bi-xenon kiten från vvme.com? Grisigt billigt..
Yups, har dem inte själv i skotern men i bägge bilarna (hann köpa annanstans innan jag hittade vvme).

Jag vet många som har dem i skotrarna, jag beställde hem en 10-pack för någon månad sedan åt en massa polare. Funkar finfint för alla.

Enda nackdelen hittills med dem är att man kan se nyansskillnader i ljuset. Dvs om du köper 4300K så kan ena lampan kanske vara 4100K och den andra 4500K.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Har nu äntligen fått in likriktare och lampor och fått det att fungera. MEN... Den orkar inte driva båda lamporna även om jag kör omkring. Så jag får väl vara "enöga" i vinter. lyser ju iaf bättre än original även fast jag bara har en lampa ^^
Har du testat bägge ballasterna/lamporna så de fungerar?
Dvs rycka spänningen från ena resp andra och se att du kan tända bägge, men inte samtidigt.

Har du ordentlig kontakt i matningen till styrreläet i Xenonsatsen?
Detsamma gäller minussidan, kolla så den sitter ordentligt och drar du den till den likriktade minus eller chassiminus?
 

vidamic

Välkänd medlem
5 sept 2004
1.098
0
16
En kanske dum fråga eller om jag missat i texten, du har väl testat så att det funkar på ett batteri? Tänkte så att det inte är fel på prylarna.
 

nissenoll

Medlem
1 jan 2000
12
0
1
Kalix
Tänkte ge ett varnades ord till ni som kör ski-doo XP och funderar på att montera xenon.

Har ett kit som jag hade tänkt montera idag, men, såg denna tråd på doo-talk:
http://www.dootalk.com/forums/index.php?showtopic=256087

Är inte bekräftat ännu, men, det verkar som att man kan blåsa hastighetsmätargivaren om man monterar xenon.

Var även in på kalix maskiner idag och där hade man haft in en 800r xp med samma problem, dom böt givaren och då fungerade det ett tag, sen rök den igen.

Efter dom monterade bort xenonljusen så har givaren fungerat.

Om detta har något med xenon att göra vet jag inte, kan ju dock vara bra att veta innan man monterar.

Det går inte att köpa en lös givare, man måste byta hela täckkåpan till kedjehuset till en kostnad av 2700.

Ska avvakta ett tag och se om jänkarna på andra sidan pölen kommer fram till om det beror på xenonmontering eller inte.

Kalix Maskiner skulle även kontakta service avdelningen på BRP och höra vad dom har att säga.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.262
81
48
Övik
Du kan sätta dit två ferritklumpar på varje högspänningskabel samt sätta ett avstörningsfilter på 12V sidan, så lär det funka bättre
 

ploppen

Aktiv medlem
10 okt 2006
76
0
6
Gällivare
Mycket bra att du har pratat med nån fackhandlare om problemet, jag hade tänkt att sätta in på ny Lynxen men man törs nästan inte när de skriver sådant på Dootalk, skriv när du får höra nått ifrån Kalix maskiner. Så får man höra vad de säger på BRP.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Det dära fungerar väl enbart om man har en separat lampa till halvljuset, det för 40dollar? Om man har två lampor på skotern som båda är kombinerade hel/halv i samma lampa måste man väl ha bi-xenon för nästan dubbla priset va?
Helt riktigt, men dubbla priset blir inte mer än ett påslag på ca 300 kr eftersom frakten är samma och dessutom dyr. ~750 kr totalt...
 
12 okt 2006
46
0
1
Edsåsen/Östersund
Nu känns det som att jag har varit härifrån för länge utan att ge nya frågeställningar..
RoadKiller: Jag är säker på att jag har kopplat rätt, men ej testat nya stift. (får ta och göra det)
Mikael N: Jag drar likriktad minus p.g.a. om jag nu har någon chassieminus så är den på välxelspänning. (mest troligt) Jag har även testat att dra igång dom var för sig och det fungerar bra. men det är när man ska ha båda igång det inte fungerar. Dom blinkar TOKMYCKET om vartannat tills en slocknar och den andra tänds. ELLER så varvar man mer än 5000 rpm. men det är ju sällan man ligger konstant över dom varven :/

och nu kommer jag med ännu ett problem. eller det är mer en fråga om ni tror som mig.
Jag kan nämligen inte skifta mellan hel- och halvljus, om det nu kan bero på att jag har växelspänning upp till relä't?
i mitt kitt så är det en H4 hane för relä't och där kopplade jag in en "lampkontakt" (växelspänning) och sen har jag plockat isär den andra och kopplat ihop båda + polerna till en. och dragit den plusen och minusen genom en likriktare upp till ballasterna.

Så om det är någon som kan ge något bra svar på hur man gör för att få igång båda lamporna och få till det med hel och halv så är jag tacksam :D
 

jaktviggen

Välkänd medlem
22 dec 2006
232
2
18
timrå
Relät är förmodligen likströms relä
Funkar inge bra med växelström på det.
om du har tagit ut växelströmen på den andra
lampkontakten och likriktat det för att mata ballasterna
tappar inte ballasterna spänningen då du skiftar mellan halv/hel ?
Jag visste inte att du skulle ha två xenonlampor
då skulle du haft 2 likriktare
kolla om det står på ballasten vad den drar vid start
Jag gissar på 6 amp vid start och iså fall skulle du provat
med två likriktare.
en likriktare till varje ballast.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Du måste likrikta allt som går till ballasterna / styrenheten som växlar mellan hel och halv.

Dvs både det som matar ballasterna och det som går till styrenheten (dvs ljuskontakten).
Annars så styr växelspänningen något som är likriktat och det är inte en 'lysande' lösning. ;)

Nu tror jag att bara heljusspänningen används av styrenheten för att flytta till helljusbilden åker tillbaka till halvsljus då spänningen försvinner.
 
12 okt 2006
46
0
1
Edsåsen/Östersund
Ja då blir det till att bygga på kabelhärvan.. tur att man köpte någon likriktare i reserv ;)
Mikael N: Nu pratade du bort mig så jag inte fattade men jag tror att du menar om det inte kommer likspänning till relä't så har man bara halvljus.?.
För det är så jag har iaf. Kan inte få på helljuset
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Helt korrekt, testa att sätta en vanlig diod, typ 1N41001 mellan helljuskontakten och styrkontakten på Xenonsatsen, gör detsamma på halvljuskabeln och se om det hjälper.
 

jaktviggen

Välkänd medlem
22 dec 2006
232
2
18
timrå
Kan vara gränsfall att det fungerar med en diod
( halvvågslikriktning )då får du inte ut mer än 7-8 volt
Det blir inte mera spänning än så i och med att
man tar bort ena halvperioden med dioden.
annars sätt dit en likriktare så det blir helvågslikriktat
det har jag själv på skotern och det fungerar både på hel och halvljus.
 
12 okt 2006
46
0
1
Edsåsen/Östersund
har haft ett missöde med skotern så nu står den i skogen så jag ska väl ta hem den ikväll och se vad som är fel..
när jag väl får igång den så ska jag koppla in en till likriktare på hellyset upp till relä't och kolla om det räcker med det eller om jag måste likrikta halvljuset till relä't också.
 
Last edited:

pbylund

Välkänd medlem
10 dec 2008
486
0
16
Ö-vik
ingen som kan rita ett simpelt elschema i paint eller vadsomhelst?

Man blir förvirrad av allt dattande :p (och man ska vara elektriker...)