xp 800 "gashäng"

Daimler_ON

Välkänd medlem
26 nov 2012
174
1
6
Nej det är vid samma höjd, var upp till fjälls många gånger ifjol och den var aldrig nå värst annorlunda på varken på de höjder jag kör eller temp...först nu efter sommarservicen jag gjort som jag märkte av detta!
 

Hiller

Välkänd medlem
14 jan 2014
246
0
16
Malå
Jag hade exakt samma problem med min 800 HO - 2006 som jag lämnade in. Dom gjorde en "förgasar-service" på den och sen har jag för mig att dom bytte fjädrarna som drar tillbaka spjället efter att man har gasat om jag inte minns fel. Eftersom det bara är en gaswire så drar den en liten axel som går till båda förgasarna och då finns det två fjädrar som drar tillbaka dom efter gaspådrag. Om jag nu inte minns fel så kan det vara värt att kolla :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.764
844
113
Kramfors
Nej det är vid samma höjd, var upp till fjälls många gånger ifjol och den var aldrig nå värst annorlunda på varken på de höjder jag kör eller temp...först nu efter sommarservicen jag gjort som jag märkte av detta!
Ok då har vi en svår nöt att knäcka för den bör gå lika bra i år.

Då börjar vi om med frågor.
1. Hur höga varvtal har du när den väl stabiliserat sig?
2. Och om den väl stabiliserat sig på tomg håller den sig då på samma varvtal i flera minuter?
3.. Har du onormalt lågt tillslagsvarv typ under 2000varv på primärvariatorn? Jag tänker att primärfjädern gått av så primärvariatorn inte går tillbaka så lätt eller tjärvande variator när den ska växla tillbaka. Om någon av variatorerna inte växlar tillbaka (släpper remmen) så dras ju motorn runt av farten som om de vore en vanlig växellåda och då rusar den såklart.
4. Följdfråga ang variatorer ....tycker du den växlar lika bra som i fjol när du kör i olika fören?
5. Har du bytt drivrem sedan i fjol? Om en ny rem är en aning längre alt smalare så draggar den mindre i variatorerna och då kan man få rusande tomg för den är justerad mot gamla remmen.

Du kan göra ett test genom att ta loss drivremmen och testa om motorn går tillbaka till tomg då. Men som regel kommer tomg bli högre utan rem så man måste då tillfälligt justera ner den för annars rusar motorn garanterat. Om den forfarande rusar utan rem har du garanterat ett luftläkage på insugssidan.
 

Daimler_ON

Välkänd medlem
26 nov 2012
174
1
6
1:Ligger på runt 2500...för högt??
2:ja det gör den.
3:Tillslagvarvet ligger aningen högre nu efter variatorrenovering jag gjort under sommarn, balanserat primär samt bytt fjäder och i sekundär är rullar, hårdare fjäder samt smooth bearing ring.
Vilket gjorde den betydligt aggressivare i växlingen.
4:nej med tanke på variator uppdateringen.
5:ej bytt rem sen ifjol, tyckte ej jag kunde se något anmärkningsvärt slitage då remmen byttes förra året och gått runt 80mil.

Summa summarun: Funkar helt ok halvgas och pumpgas men när jag gör en snabb fullgas repa så upplever jag att den fortsätter gasa efter jag släpper gasen varpå jag får "plippa" med bromsen för att få den att lugna sig.
Kanske aningen fet på tomgång, står den en stund känns det som den surnat lite när man väl ska iväg.
Kanske ska prova att sänka tomgången samt kolla att inte gaswiren är justerat för tight??

Tacksam för all hjälp hittills!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.764
844
113
Kramfors
2500v är onödigt hög tomg så sänk den till 1700varv . Och som föregående talare säger kolla att gasvajern verkligen har ett glapp på 3mm . Man ska visserligen ha så hög tomg man kan stå ut med och som funkar utan rusning för de gör tvåtaktsmotorer mer hållbar i längden. Har man onödigt låg tomg typ under 1000v så smörjer oljepumpen minimalt när man släpper gasen och de är direkt livsfarligt för motorn när man dragit en längre fullgasrepa. Den får även minimalt med soppa vid gasavslag så de kyler sämre ju lägre tomg man ställer.
Att den surar ner sig efter ett stund tomg är bara bra de tyder på rätt storlek på lågfarttsmunstycken och blandskruvarnas inställning samt att de gynnar kylningen av cylindrar/kolvar vid gasavslag.
 

Daimler_ON

Välkänd medlem
26 nov 2012
174
1
6
Var ute och kollade över skotern igen, gaswiren var spänd, fick ned trottlarna 1-2mm skulle jag tro samt så var ju kranen till förgasarvärmarna avstängd.
Återkommer med resultatet efter provkörning (för lite snö)...tomgången brydde jag mig aldrig om att sänka då jag tror den kommer gå ned automatisk nu när jag slacka på wire!

Tack för hjälpen!
 

Daimler_ON

Välkänd medlem
26 nov 2012
174
1
6
Nu har jag provkört här hemma lite:

Tomgången ligger på 12-1300rpm, den fortsätter inte att dra efter man klippt fullt, lika så när man pumpgasar så slår den av direkt jag ger mig på gasen. Däremot om jag ligger på jämn gas (halv) en stund och släpper så har den tendens till att fortsätta rusa/dra? Inte överdrivet som förut men retsamt..
Tänkte på då variatorerna är helt nyrenoverade, är det nått där som måste slitas in alt justeras? Tycker remmen ligger bra på primären. Kanske är det en annan som är ringrostig då det var länge sen en körde sist;)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.764
844
113
Kramfors
Nu har jag provkört här hemma lite:

Tomgången ligger på 12-1300rpm, den fortsätter inte att dra efter man klippt fullt, lika så när man pumpgasar så slår den av direkt jag ger mig på gasen. Däremot om jag ligger på jämn gas (halv) en stund och släpper så har den tendens till att fortsätta rusa/dra? Inte överdrivet som förut men retsamt..
Tänkte på då variatorerna är helt nyrenoverade, är det nått där som måste slitas in alt justeras? Tycker remmen ligger bra på primären. Kanske är det en annan som är ringrostig då det var länge sen en körde sist;)
Om du inte hade detta problem i fjol lär de bero på variator renoveringen men inget ska slita in sig. De måste ha blivit något fel typ felmonterad glidbussning så den tjärvar. Ändrades variatorernas inställning något eller byttes någon fjäder till starkare/slöare annan helix???

För att kontrollera remmen spänning kan man inte gå efter hur högt den ligger i sekundären. Bästa sättet är att lyfta upp skotern i baken och låta den gå på tomg och då ska mattan halvsnurra runt ,,,stå stilla någ sek för att i nästa sekund rulla med en bit. Står mattan blixt stilla så kan du justera mer i sekundärvariatorn så remmen spänns mer. I detta fall kan man misstänka att remmen är för spänd så mattan rullar runt på tomg hela tiden.

Om de inte är ett variatorfel så låter det som förgasar bestyckningsfel. När en motor beter sig så att den rusar efter längre tids halv gas så brukar jag höja först justera ut lågfartsskruvarna mer så den får mer soppa. Duger inte det går de shimsa upp trottelnålarna någon mm. På dessa förgasare går de inte höja med vanliga clips i spår på nålarna så man får helt enkelt shimma upp dem. De kan man göra av vanlig plastbit eller plåt som man borrar hål i för nålen och klipper runt utvändigt. 1-2mm höjning i detta fall skulle kunna lösa problemet men man börjar med att justare ut lågfartsskruvarna!
 

Daimler_ON

Välkänd medlem
26 nov 2012
174
1
6
Update: Det som är ändrat vid renoveringen är smooth shift gearing och hårdare fjäder i primären, allt annat som byttes är org grejer..
Justera tomgången, och mattan ställde jag som du beskrev och nu går den som ett skott!!
Tack för hjälpen!