xp 800 "gashäng"

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
Jaha, men det skulle inte jag kalla gashäng, det är ju bara att tomgången hänger lite kring 3000 varv innan den droppar? Så där är det på alla rotax 800 och har varit i 10 år typ. Om du vill få bort det så gå upp en storlek på lågfarten och schimsa upp nålen med en tunn bricka. Priset för denna mod är en högre förbrukning.
nähä?måste det vara fullgas för att vara gashäng?
nä man får väll vänja sig med skiten.
och om inte så får jag väll modda.
 
4

426H

nähä?måste det vara fullgas för att vara gashäng?
nä man får väll vänja sig med skiten.
och om inte så får jag väll modda.
Om det är vad jag tror det är dvs att tomgången hänger sig en stund på ca 3000 varv (inte så mycket att variatorn kopplas in) så är det ett väldigt vanligt fenomen på rotax. Ett sätt att slippa det är att blippa lite med gasen när man bromsar ner, så brukar tomgången sjunka direkt. Eller blippa till på choken när man stannat. Men det är irriterande innan man vant sig.
 

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Hans problem är att skotern kör vidare om man ligger å kör sakta och släpper gasen.. Alltså gashäng.

Jag börja nästan fundera om de kanske kan vara så att de sitter fel rem(för kort) eller att remmen är på tok för högt ställd så den ligger på innan tomgången hinner sjunka ner. Kan ju vara så att dom före dej har kört med en sliten rem och därför ställt ihop skivorna lite, och sen när skotern skulle säljas så kasta dom på en ny rem men ställde ej in den ? Värt att kolla upp kanske ?
 

TBear

Välkänd medlem
21 dec 2007
540
1
18
Örnsköldsvik
Som jar har upplevt det så driver variatorn på lite när man släpper gasen! den kopplar som inte ur riktigt!
vad det beror på vet jag inte.

precis som att den hänger sig på ett visst varvtal en väldigt kort stund, men det upplevs väldigt irr.
Har hänt att man släppt gasen mot en kurva, men skotern fortsätter att driva på vilket gör att farten inte sänks som man tänkt! och då måste man bromsa än fast variatorn inte kopplat ur!
Kan juh knappast vara bra för remmen!

om det är gas eller variatorproblem har jag ingen aning om!

Blev det grötigt eller förstår ni? :hmmmm:
 

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
Jag har ett tips, om tomgången blir otrevligt hög på gränsen till över tillslagsvarv och du känner vibbar att avgasljudet blivit dovare och lite högre, inte den kontrollerade lugna & goa lågvarvseffekten, bränsle förbrukning 3-4 lit/mil. Vid medel - fullgas går den bra.
Om precis alla symtomer ovan stämmer in samtidigt då har en soleniod till Rave systemet fastnat ihop. Det sitter 2st innanför o ovanför start app. Du ser dom om du följer svarta slangen från Rave porten.

Detta betyder att Rave portarna fastnar i fullt öppet läge, vid avstängd motor kan man dra av 1st slang från Rave ventilen så hör man att det pyser till,(vacum) och den åker ner.
Det kan gå att fixa den med lite tryckluft blås direkt i ventilen för stunden men den bör bytas.
För den som inte vill skruva själv, ta bort variatorskyddet och bara titta på Rave ventilen,du ser gummibälgen vart den är i höjd,jämför med en annan XP 800 R

Har även sett en Lynx 800 -09 som buntbandet på Rave ventilen suttit för långt ut på slangen och ihopdragen så hårt att det var i princip stopp.
Även pratat med en Lynx åf vars en 800R -08 hade kablarna på solenioderna om kastade.

"ski-doo handlare i gällivare" Jungfall fixar dina problem, vad som står i Bosswebb väger 99% mer värt än en ren servicebok. Tänk praktiskt,om du tappar service boken efter en vecka så upphör väl inte garantin. Om mänskliga faktorn inte reggat det i Bosswebb kan du ta en utskrift från vägverket som styrker när du blev ägare till den.

"Jag förstår inte varför inte ÅF:arna är mer sugen på att ta in sånna hära "Service-meddelande/Garanti" jobb, eller får dom inte betalt av BRP?"
Någonting lär det bero på att du inte blir bjuden på kaffe och kaka när du lämnar skotern hos någon annan än du köpte den av. Det beror nog mest på handlar hedern,har du köpt av någon annan än på orten så vill han säga "det passar att komma nu" men hejdar sig och bokar in dig en vecka efter första lediga verkstads tid.
 

gammräser

Ny medlem
1 jan 2000
2
0
1
nähä?måste det vara fullgas för att vara gashäng?
nä man får väll vänja sig med skiten.
och om inte så får jag väll modda.
hur har det gått? vande du dej eller blev det moddning? har en lynx 800 -07 med exakt samma fenomen, oerhört irriterande!
 

TBear

Välkänd medlem
21 dec 2007
540
1
18
Örnsköldsvik
Jag har ett tips, om tomgången blir otrevligt hög på gränsen till över tillslagsvarv och du känner vibbar att avgasljudet blivit dovare och lite högre, inte den kontrollerade lugna & goa lågvarvseffekten, bränsle förbrukning 3-4 lit/mil. Vid medel - fullgas går den bra.
Om precis alla symtomer ovan stämmer in samtidigt då har en soleniod till Rave systemet fastnat ihop. Det sitter 2st innanför o ovanför start app. Du ser dom om du följer svarta slangen från Rave porten.
Bättre att fråga än att förbli dum :biggrin1:.... Vad är en Solenoid?

Detta betyder att Rave portarna fastnar i fullt öppet läge, vid avstängd motor kan man dra av 1st slang från Rave ventilen så hör man att det pyser till,(vacum) och den åker ner.
Det kan gå att fixa den med lite tryckluft blås direkt i ventilen för stunden men den bör bytas.
För den som inte vill skruva själv, ta bort variatorskyddet och bara titta på Rave ventilen,du ser gummibälgen vart den är i höjd,jämför med en annan XP 800 R
Också måste ni förklara detta för mig, ser jag detta utan att skruva?
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
en solenoid....

i det här fallet en klocka som släpper ut vakumet vid ett visst varvtal så att ventilen kan öppna.


har haft en del problem att det låter konstigt och är trött.
började titta på den i förrgår.tog lös slangen på ena raveventilen och blåste i slangen.
läkte ut luft ur den ena ventilen.
tog isär och såg att "luftbälgen" är sprucken.
så blir att köpa ny sån på måndag.
 

TBear

Välkänd medlem
21 dec 2007
540
1
18
Örnsköldsvik
Jaha, men det skulle inte jag kalla gashäng, det är ju bara att tomgången hänger lite kring 3000 varv innan den droppar? Så där är det på alla rotax 800 och har varit i 10 år typ. Om du vill få bort det så gå upp en storlek på lågfarten och schimsa upp nålen med en tunn bricka. Priset för denna mod är en högre förbrukning.
Hur mycket mer tror du den tar med den modden?
Någon som prövat?
 

shithead

Aktiv medlem
24 dec 2009
94
0
6
min re800-10 får gashäng mellan 5000-6000varv om man kör med jämn gas i några sek. märker inget om man pumpgasar eller håller fullt. det är grymt störande iaf... kan ju höra att det slår tillbaka i förgasarna när man släpper gasen, har provat med både öppen å stängd kran till förvärmningen..
har ingen kommit på vad som spökar?
 

shithead

Aktiv medlem
24 dec 2009
94
0
6
nja jag har bytt till 20 från 17,5pj och har original 480mj...
det kanske damma in massa kallsnö så den fryser lite. var rätt fuktit i luftburken.
ingen som upplever att det är värre om det är kallt å mycke fjunsnö?
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Jag kör 410 och 17.5 i min 800r, förgasvärmare PÅ. Inga problem med gashäng, otroligt skönt :), tror problemet försvann med nedbestyckningen
 
W

w3stman

Lyfter en gammal tråd..

Så får att lösa detta problem enkelt borde man alltså:

1. Kolla rave-ventiler
2. Bestycka upp lågfart
och om det inte fungerar:
3. Se över variator?
 

Daimler_ON

Välkänd medlem
26 nov 2012
174
1
6
Återupplivar tråden då jag inte vill starta en ny.
Har själv en 800r från -10 som jag renoverat båda variatorerna på under sommarn, tog första provturen idag och upplever som ovan att den funkar fint när jag pumpgasar men klämmer jag på och tvärt släpper gasen så fortsätter skotern "dra" vilket gör att man automatisk är där å sänker varvet med bromsen, men detta är ju både irriterande och farligt...känns som variatorn inte riktigt släpper taget? Tips idéer ?
 

Daimler_ON

Välkänd medlem
26 nov 2012
174
1
6
Kan även tillägga att förgasare,insugagummi,reed ventiler samt Rave ventiler är kontrollerade...står jag och torrgasar å släpper gasen när skotern är avstängd hörs även klonket av trottlarna som slår i bott..
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.764
844
113
Kramfors
Kan även tillägga att förgasare,insugagummi,reed ventiler samt Rave ventiler är kontrollerade...står jag och torrgasar å släpper gasen när skotern är avstängd hörs även klonket av trottlarna som slår i bott..
Jag utgår från att du rensat ur lågfartsmunstyckena i förgasarna noga för de måste vara extremt rena. Man Måste krafsa ur dem med ståltråd alt koppartråd. De gäller också att justera in luftbränsle blandskruvarna åt de fetare hållet.

Som redan nämnts i tråden så kontrollera att anitifrysreglaget är öppet så förgasarna får varmt vatten i sig . Prova skruva ut bränsleluft blandskruvarna rejält typ minst 3 varv för de blir samma som att gå upp i lågfart. Blir den bättre av den utskruvningen så sätt 3 steg större lågfartsmunstycke än de som sitter där nu och justera in blandskruvarna tills den går ner på tomg snabbt och går halvrent/halvsurt på tomg (medvetet lite surt) .Skruva även ner tomg så den ligger på högst 1000-1500varv de kan hjälpa också.

De är lite jobbiga att få ner rusningen på så man kan måsta köra dem lite onödigt fet i soppablandet på lågfart. Fördelen är dock att motorn får bra smörjning när man släpper gasen så de håller bara bättre ju fetare man kör dem.
 

Daimler_ON

Välkänd medlem
26 nov 2012
174
1
6
Ok!

Jo jag har rengjort förgasarna noga, även ställt alla inställningarna på gasarna lika som förra säsong å då fungera den galant. Får prova å skruva ut bränsleluft skruvarna igen..
 

Daimler_ON

Välkänd medlem
26 nov 2012
174
1
6
Kom på...den gick som en klocka förra säsongen så munstyckena tycker jag inte jag ska behöva byta?!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.764
844
113
Kramfors
Kom på...den gick som en klocka förra säsongen så munstyckena tycker jag inte jag ska behöva byta?!
När den gick riktigt i fjol Körde du den på samma höjd över havet och vid samma temp?
Ex om du körde den i fjällen i fjol så går de fetare där uppe speciellt på lågfart även om man har självreglerande bestyckning . Eller du körde den på vårvinter när de var plusgrader för då gick den fetare av den anledningen.