Yamaha 2013

andheex11

Välkänd medlem
15 okt 2010
344
1
16
rättvik
Dom modeller som kommer fram nu 2:mars är för skandinaviska marknaden eller enbart amerikanska ? det brukar ju vara lite olika mattor osv

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
gissar på Servo & Insprut på RSViking, det är ju vad som verkligen borde komma om man bara ska uppdatera programmet. då har man en enkel (vk 540) och en maxad arbetare.

phazern och venture Light/mp blir nog kvar som dom är som billiga inropare under hundringen.

nä, det som först byts ut är nog Apexen som är äldst och sen Nytron, -kanske gemensamt chassi för dom båda, typ som vectorn delade med apex.
hoppas för allt i världen dom behåller den fantastiska 4cyl men i ett modernt chassi.

Stargym

Medlem
19 feb 2012
46
1
1
på TY4stroke spekuleras det hejvilt i ny framvagn och 40 lbs lättare nytro
Om Nytron blir lättare hoppas jag att de tagit ner vikten på rätt detaljer. De får absolut inte försvaga något viktigt som a-armar, fotsteg, mm.

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.624
99
48
Örnsköldsvik
Viking 540 blir uppdaterad till VK540IV med ny färg och ny boggi
Fan va coolt!! Som alla väntat på en ny Viking, nu är den äntligen här!
Tänk att i all hysteri om att allt ska förnyas för varje år, chassien ska bytas ut efter typ 3-4år. Mitt i allt detta har Yamaha en modell som fan ser ut(och är) precis som för 24år sedan!

Snacka om topp betyg till en skotermodell. Tror vad det kostar för Yamaha att göra en viking motor nu för tiden? Måste vara materialkostnader + 2timmar för killen som monterat dom de senaste 20åren;)

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Tänk att i all hysteri om att allt ska förnyas för varje år, chassien ska bytas ut efter typ 3-4år. Mitt i allt detta har Yamaha en modell som fan ser ut(och är) precis som för 24år sedan!

Snacka om topp betyg till en skotermodell. Tror vad det kostar för Yamaha att göra en viking motor nu för tiden? Måste vara materialkostnader + 2timmar för killen som monterat dom de senaste 20åren;)
Speciellt som 540:in kom redan till SRV innan vikingen, och före det var det väl XLV den satt i...bortsätt från lite mindre förändringar i förgasarbestyckning och porttider har den motorn betalat sig skulle jag tro?
=)

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol

I USA finns ( eller fanns nyligen) fortfarande Yamaha BR 250 att köpa och den har ju några år på nacken :)

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
I USA finns ( eller fanns nyligen) fortfarande Yamaha BR 250 att köpa och den har ju några år på nacken :)
Fanns iaf i Kanada förra året!
..och jag såg ett par i skidbacken i Aspen förra året som såg oförskämt fina ut för att vara
"skidanläggningsskotrar"-nånstans har jag bild på tre st parkerade intill varandra. =)

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.624
99
48
Örnsköldsvik
Jo men Elan tillverkades nästan in på -00 talet också va? Man skulle fått tag i en Elan från typ -98 och en ny BR 250, vilken maskinpark;)