Yamaha ET340 1979 vilken bränslepump och förgasare?

9 okt 2024
7
2
3
54
Norrland
Lång historia kort så är förgasaren paj i gjutningen och bränslepumpens membran är paj vilket gör att den fyller motorn men bränsle när vakuumet drar igång. Jag har ingen vilja att hålla det original så jag vill ha den körandes med så lite pengar som möjligt.

Kan någon peka mig i rätt riktning när det gäller vilken förgasare och bränslepump jag kan använda?

Jag antar att bl.a. bränslepumpens pumptryck måste matcha förgasarens nålventiltryck för att inte flöda den.

Dimensioner på originalförgasaren:
  • 43mm diameter mot motorn
  • 62mm diameter mot luftfiltret
  • 101mm total längd
  • Oljesmörjningen är bortkopplad så det behövs inte på ersättaren
 

Attachments

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.169
149
63
Säfsen
Du kommer nog att få förslag här om att montera på en Mikuni trottelförgasare för att de är bättre, med fler justeringsmöjligheter, men gör du det så har du bestyckning att göra och dessutom så passar den inte mot luftburken. En till nackdel är att du måste byta tumgasen, då lyftlängden för en Mikuni är längre än spjällöppningen på en originalförgasare.

Så håll lite koll på Blocket, Tradera eller annan säljsida så hittar du snart någon som säljer ET340-delar, och ofta är det förgasare med.

När det gäller bränslepumpen så funkar Rinabs billigaste alldeles ypperligt till en liten ET340.
Och när du ändå byter pump och förgasare, så kolla skick på insugsgummi och bränsleledningar. Och att byta bränslefiltret i tanken är nog kanske inte så dumt heller.
https://www.rinab.nu/snoeskoter-a/Yamaha/Braensle/Braenslepumpar/Branslepump-enkelforgasare-universal.htm

https://www.rinab.nu/snoeskoter-a/Yamaha/Braensle/Braenslefilter/Braenslefilter2.htm
 
Reactions: Snöskor

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
Om du inte hittar en org gasare så köp en Mikuni vm förgasare med samma eller upp till 2mm större inv borr. Fördelen med vm gasarna är att de går byta ut nålar nålmunstycken ja allt i dem och de är rel billiga delar som finns i uppsjöar. Men de gäller att du är van bränslebestyckning för annars blir de ett svårt jobb som kan äventyra motorn.
 
9 okt 2024
7
2
3
54
Norrland
Tack för svar! Varför går det inte att bara köra på en "känd" uppsättning bestyckning som man vet fungerar ok med mikuniförgasaren? Måste man laborera sig fram?
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.169
149
63
Säfsen
Visst kan man köra på en "känd" bestyckning som någon annan testa sig fram till, men alla motorer är lite olika i hur de behöver bestyckas.
Det kan bero på olika saker som t.ex om det körs med öppet luftfilter, så är filter väldigt olika i täthet. Men även höjd över havet inverkar, eller om tändningen står olika mellan din motor och den motor som du får bestyckningstips ifrån.
Så för att inte riskera haveri så ska man nog helst bestycka sin motor själv, då kan man inte heller skylla på någon annan om det går åt pipsvängen.
Att bestycka in en motor är tidskrävande om man vill ha det bra. Och har man bestyckat in så att motorn går perfekt vid en viss temperatur, så ska man veta att man kan behöva byta munstycken vid lägre temp. Om man istället bestyckar "säkert" så kommer motorn att gå fett vid varmare temperaturer och inte ge full effekt.

Nu är det en ET340 på 32hk, så det bästa (enklaste) är nog ändå att försöka att få tag på en original spjällförgasare. De är en bra kompromiss för en enkel motor. Och munstyckena för din motor har du ju i din trasiga förgasare. Men gör rent dem noga med hjälp av kopparkardeler från t.ex en lampsladd, de tar bort oxid i munstycken bra men skadar inte mässingen.
Och kolla luft/bränsleskruven så att den har fin spets, annars så är det svårt att skruva in rätt blandning för lågfart. Nya skruvar finns att köpa hos din Yamahaåterförsäljare.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
Tack för svar! Varför går det inte att bara köra på en "känd" uppsättning bestyckning som man vet fungerar ok med mikuniförgasaren? Måste man laborera sig fram?
Vet du av en känd bestyckning för Mikuni vm gasare så vore de otroligt. Köper du en vm gasare så gäller de iså fall att inte bara munstyckena är samma som den kända bestyckningen. De måste va samma nålmunstycke och trottelnål samt samma vinkel på trotteln.Bara nålmunstycket kostar 400-600 kr och en nål kostar nog 150kr och en trottel går nog inte ens få tag på. Men om allt de stämmer och den kända bestyckningen är gjord i bänk är de bara montera en exakt likadan förgasare. Om du är väldigt van bestyckning av förgasare eller vill lära dig så är de bara köpa random mikuni vm gasare eller än bättre Mikuni TM serien för tvåtakt för de är en flatslide gasare. Den har samma inehåll som vm rundtrottel gasarna. Men en sådan måste köpas ny och de blir dyrare än en beg vm gasare. Enda fördel flatslidaren är rappare gassvar men de är försumbart på en ET 340.
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.151
24
38
Vi har en original förgasare som vi bytt på vår SW440, kanske är samma? Isf kan vi nog sälja den, det behövs nog nya membran i den men i övrigt fungerar den som den ska vad jag vet. Vi bytte för jag blev sjukt less på dessa membran :D
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.169
149
63
Säfsen
Vi har en original förgasare som vi bytt på vår SW440, kanske är samma? Isf kan vi nog sälja den, det behövs nog nya membran i den men i övrigt fungerar den som den ska vad jag vet. Vi bytte för jag blev sjukt less på dessa membran :D
Nix! SW440 har en membran-spjällförgasare, ET340 har flottörförgasare med spjäll.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
Vi har en original förgasare som vi bytt på vår SW440, kanske är samma? Isf kan vi nog sälja den, det behövs nog nya membran i den men i övrigt fungerar den som den ska vad jag vet. Vi bytte för jag blev sjukt less på dessa membran :D
Den är betyckad för sw440 så de lär inte bli bra rakt av men en bra grundbestyckning att börja med.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.169
149
63
Säfsen
Lycka till med att montera en SW-förgasare på insuget till en ET340.
Tycker nog att man ska ha lite koll på de olika utföranden på förgasarna, innan man säger att det är ett bra utgångsläge.

Till YamahaEnticer340: Skippa krånglet, skaffa en originalförgasare.

 
9 okt 2024
7
2
3
54
Norrland
Tack för input, jag tror jag viker mig för argumentet att hålla det enkelt och invänta att jag får tag i en originalförgasare. Man är bara ovan att inte kunna beställa med en gång!
 
Reactions: mas

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
Lycka till med att montera en SW-förgasare på insuget till en ET340.
Tycker nog att man ska ha lite koll på de olika utföranden på förgasarna, innan man säger att det är ett bra utgångsläge.

Till YamahaEnticer340: Skippa krånglet, skaffa en originalförgasare.

Betsyckningen är nog inte helt fel utgläge men jag sa aldrig om de va enkelt att mont den,.