Yamaha Phazer MTX "Chris Edition"

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Jag tror jula har ett billigt lettrings verktyg. Borde duga till alu iaf.
Jag försökte kolla på deras hemsida men hittade inget. Kollat runt på lita andra hemsidor också men dom är ju inte gratis :)

Men jag har fått erbjudande av en kille som såg detta inlägget och han erbjöd sig att fixa det...så jag skickar väl axeln till honom :)

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Inte så många bilder idag. Har stått X antal timmar vid svarven och svarvat bussningar.

Inpassning av balatarem, någon som vet om det finns svart balatarem att köpa ?

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Varför sätter du inte boggihjulen på samma axel som dämparen? Spar ju massa vikt...
Det har jag inte tänkt på. Men det skall jag nog göra. Dom små fanns ju där redan på originalboggien med egna fästen...så dom har bara blivit kvar. Men klart jag ska flytta dom...blir ju "lite" lättare och smidigare :) Frågan är hur det är med lagret om det passar eller om det blir att göra om lite

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Kollade upp det med att flytta hjulen. Där dom sitter nu så är fästet "offset" för att kunna ha större hjul. Axelns centrum är ca 28mm från nederkant av slidsen så det blir väldigt små hjul om jag skall ha dom på axeln typ 60mm hjul. Undrar om det funkar?

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Kollade upp nu lite och ett kullager med 25mm hål är ju typ 50mm i ytterdiameter...så hjulet bli ju bara 5mm tjock :(

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Axel = 22mm för hålet i dämparen = 25mm så för att få plats med bussning så blev det 22mm axel.

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Var ut och mätte lite mera exakt och kom fram till att hjulen skulle bli 68mm i diameter. Har hittar lager med 22mm hål och 44m yttre. Då skulle hjulet bli 12mm "tjockt" runtom.