Yamaha Venture 1992 - Service motor

dieselbrum

Aktiv medlem
21 nov 2021
65
13
8
24
Hälsingland
Tack för svar Boost!
Är det svårt byta statorns tändspole?
Samt hur felsöker jag oljemekaniken?
Skulle vilja köra olja via oljekärlet istället för att blanda själv. Fast det kanske innebär risk för att den skär igen(?)
För att se om oljepumpen fungerar alls kan du rita ett litet streck på oljebehållaren vid oljenivån, kör ett tag och se om det minskar. Du kan också rycka lös de två oljeslangarna som sitter på flänsgummit vid förgasaren och sedan rycka i startsnöret/elstart ett antal gånger oavbrutet, så borde en liten mängd olja tryckts ut.

Jag har en Yamaha Phazer från -89 som är mycket lik din och jag kör med oljeinsprut/via oljekärl i alla fall. Jag har "forskat" en del kring våran oljepump och ser inte många som gnäller på att den slutat fungera eller är opålitlig. Men det är många som tar bort oljepumpen ändå "bara för att".
 
Reactions: Conpros

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
260
26
28
Norrbotten
För att se om oljepumpen fungerar alls kan du rita ett litet streck på oljebehållaren vid oljenivån, kör ett tag och se om det minskar. Du kan också rycka lös de två oljeslangarna som sitter på flänsgummit vid förgasaren och sedan rycka i startsnöret/elstart ett antal gånger oavbrutet, så borde en liten mängd olja tryckts ut.

Jag har en Yamaha Phazer från -89 som är mycket lik din och jag kör med oljeinsprut/via oljekärl i alla fall. Jag har "forskat" en del kring våran oljepump och ser inte många som gnäller på att den slutat fungera eller är opålitlig. Men det är många som tar bort oljepumpen ändå "bara för att".
Bra inputs där Dieselbrum!
Jag satte en tejp för några år sedan och oljan rörde sig ej på flera år. Tejpen är borta nu men jag ser att det fortfarande är 2-3 dl kvar i kärlet precis som när jag hade tejpbiten. Är därför rätt säker på att pumpen ej fungerar.
Är det pumpen man ser på bilderna? (den jag pekar på med mejseln).
 

Attachments

dieselbrum

Aktiv medlem
21 nov 2021
65
13
8
24
Hälsingland
Bra inputs där Dieselbrum!
Jag satte en tejp för några år sedan och oljan rörde sig ej på flera år. Tejpen är borta nu men jag ser att det fortfarande är 2-3 dl kvar i kärlet precis som när jag hade tejpbiten. Är därför rätt säker på att pumpen ej fungerar.
Är det pumpen man ser på bilderna? (den jag pekar på med mejseln).
Ja. Jag bifogar en bild på hela oljepumps-mekanismen ifrån då jag renoverade min motor.
 

Attachments

Reactions: Conpros

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
260
26
28
Norrbotten
Var det svårt få lös pumpen?
Skruvarna som håller den på plats ser ut sitta i alla olika riktningar i min skoter.
 
Last edited:

dieselbrum

Aktiv medlem
21 nov 2021
65
13
8
24
Hälsingland
Var det svårt få lös pumpen?
Skruvarna som håller den på plats ser ut sitta i alla olika riktningar i min skoter.
Nej då, bara de fyra skruvarna du ser den röda packningen sitter vid. Du måste bort med primärvariatorn för att komma åt skruvarna. Här har du video om hur du tar bort primären;

När skruvarna är borta är det bara att försiktigt bryta bort den, efter att du också tagit lös oljepumpsvajern bredvid oljebehållaren och pillat lös oljeslangarna.
 

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
260
26
28
Norrbotten
Var det svårt få lös pumpen eller kommer den loss av sig själv om man lossar på de svarta gummimuffarna som sitter mot cylinder och som förgasaren går in i?
Nej då, bara de fyra skruvarna du ser den röda packningen sitter vid. Du måste bort med primärvariatorn för att komma åt skruvarna. Här har du video om hur du tar bort primären;

När skruvarna är borta är det bara att försiktigt bryta bort den, efter att du också tagit lös oljepumpsvajern bredvid oljebehållaren och pillat lös oljeslangarna.
Tackar för utförligt svar Diesel!
Ska grunna lite på hur göra med pumpen.
Är det något mer som får olja av pumpen och som lider av att jag inte lagar den?
Eventuellt kör jag med blandad bensin ett tag till och tar pump byte lite längre fram.
Kommer börja rengöra förgasaren oftare för den var rejält skitig.
 

Attachments

Last edited:

dieselbrum

Aktiv medlem
21 nov 2021
65
13
8
24
Hälsingland
Nej, pumpen ger inte olja till något annat än förgasarna. Det kommer du också se när du själv tar bort den.

Mina förgasare såg lika skitig ut innan jag gjorde ren dem. När du öppnar koppen under förgasaren så se till att inte tappa de gummipluttar som sitter bredvid munstyckena och håll koll på vart de satt. Jag var nära att tappa bort en sådan och har läst om andra som placerat dem fel.
 

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
260
26
28
Norrbotten
Jag öppnade koppen uppåt och hittade bara två gummipluttar per förgasare.😕
Innebär det att nått är fel?
Samt
Behöver jag ta lös pluttarna och rengöra i hålen eller låter jag dem vara kvar?
 

Attachments

Last edited:

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
260
26
28
Norrbotten
Tackar för svaret Diesel!

Boost nämnde tändspolen som en tänkbar orsak till att skotern stannar.
Är det den lilla svarta, cylinderformade, plastburken på bilden?
Dvs. där elkabel går till tändstiften.
Om den inte är så dyr så kan jag lika gärna byta den (går köpa på nätet?)
 

Attachments

dieselbrum

Aktiv medlem
21 nov 2021
65
13
8
24
Hälsingland
Tackar för svaret Diesel!

Boost nämnde tändspolen som en tänkbar orsak till att skotern stannar.
Är det den lilla svarta, cylinderformade, plastburken på bilden?
Dvs. där elkabel går till tändstiften.
Om den inte är så dyr så kan jag lika gärna byta den (går köpa på nätet?)
Ja det är den. Kostnaden är jag osäker på. För att hitta ny så testa sök via det artikelnummer som står på din nuvarande tändspole, eller eventuellt efter skotermodell. På dagens nya produkter kan det stå ett nytt artikelnummer, men det står "ersätter artikelnummer....." i dess beskrivning som kan vara ditt gamla.
 
Reactions: Conpros

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.764
844
113
Kramfors
Ja det är den. Kostnaden är jag osäker på. För att hitta ny så testa sök via det artikelnummer som står på din nuvarande tändspole, eller eventuellt efter skotermodell. På dagens nya produkter kan det stå ett nytt artikelnummer, men det står "ersätter artikelnummer....." i dess beskrivning som kan vara ditt gamla.
De va inte den tändsoplen jag syftade på som troligast orsak till att den stannar men den på bilden är lätt att byta och den kan va väck. De brukar i första hand va tändspolar på statorplattan som, ger dessa fel.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.764
844
113
Kramfors
Ok, jag antog fel...
De finns hel tändplatta med spolar till venture på Rinab men den kostar 2700kr. De bör gå att få tag på själva tändspolen på plattan som har med tändningen att göra.
Här har du ett ex på lös tändspole fast den är till Et Exiter. Leta på best nr så lär du hitta en billiga spole. På Ebay.com lär de finnas. Men som sagt utvändiga svarta tändspolen med tändkablar är enklare att byta prova det först.
 
Reactions: Conpros

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
260
26
28
Norrbotten
Då inträffade det som Dieselbrum varnade mig för, nämligen att en gummiplutt tappades bort. :(
Det var 4st från början där pluttarna satt i 2st hål i varje förgasare men nu har Jag bara 3st.
Vad kallas gummipluttarna samt går det att köpa nya eller blir det köpa helt ny förgasare?
 

Attachments

Last edited:

dieselbrum

Aktiv medlem
21 nov 2021
65
13
8
24
Hälsingland
Då inträffade det som Dieselbrum varnade mig för, nämligen att en gummiplutt tappades bort. :(
Det var 4st från början där pluttarna satt i 2st hål i varje förgasare men nu har Jag bara 3st.
Vad kallas gummipluttarna samt går det att köpa nya eller blir det köpa helt ny förgasare?
Artikelnumret till gummipluggen är 8V0-14118-00-00. Jag hittade ingen svensk sida som har, men du kan hitta och kontakta en Yamaha återförsäljare och be dem skicka efter åt dig. Eventuellt kan du beställa från USA om du hittar bra sida med rimligt pris.
 
Reactions: Conpros

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
260
26
28
Norrbotten
Behöver man räkna varven på alla små munstycken man skruvar ur förgasaren?
(för att få rätt inställning när man sedan skruvar ihop).
Det verkar finnas 2st munstycken som sitter inskruvade i rör (ett litet och ett stort) där flottören är (övre bilden).
Sen en skruv med en fjäder ovanför förgasaren.
Samt är det någon skruv man måste ta lös under gummipluggen bredvid skruven med fjädern?
 

Attachments

Reactions: Boost III

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.764
844
113
Kramfors
Den enda skruv du behöver räkna varv på är den utvändiga med fjäder. De är bränsleskruv, justera in bägge lika många varv ut om de skiljer nu. De minsta munstyckena (lågfart) piprenar du med veckad koppartråd som du hittar i elkablar typ högtalarkablar. Vecka dem kraftigt så de river bra . Ta en 10-15cm lång tråd så du kan dra munstycket fram o tillbaka på tråden, då river de lös förkalkningar.
Va noga med att skruvmejseln passar bra i lågfartsmunstyckena för munstyckets spår är bräckligt!
 
Reactions: Conpros

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
260
26
28
Norrbotten
Tack för svar Boost!
Den ena skruven var 7 hela varv och den andra 8.
Vad är det bäst jag lägger båda på för varv samt hur justerar jag in förgasaren när skotern går dvs hur ska den låta?

Behöver jag ta bort flottören (stora svarta ringen) för att rengöra munstycket flottören reglerar?
 
Last edited: