zl går dåligt i starten

Ferm

Välkänd medlem
29 dec 2007
316
0
16
nor
hej jag har en arctic cat zl 500 som bara "muöar" när man trycker fullt på gasen men den går ganska bra på full gas.. kan de vara att jag sportluft filter

PjukeN

Välkänd medlem
8 sept 2008
390
0
16
Sundsvall
Måste väll vara förgasarinställningar ?

Lånar tråden lite !

Jag har själv en zl 600 - 99 . och jag skulle vilja ha den lite mer Rapp

Om jag står helt still också trycker jag fullt så, går den inte riktigt upp i varv utan den drar i väg lite halv segt till ca 20-30 km/h sen kommer allt som "ketchup" effekt så de blir lite skidres sen drar den på bra hela tiden.

hur ska ja göra för att få den rapp ändå från början ?

Är de v-kit som gäller , eller kan ja komma undan billigare ? kanske några inställningar på variatorerna ? säg vad ni vet :)

Mvh !

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
Hej. har en zl 500-99:a och har också hör talas om detta problem, men ägaren före mig fixade det såhär: Ett v-kit och byta vikter. Allt "Pulver" som du beskriver det kommer på 5k. :eek: har inte hunnit pröva den på snö ännu men i sommras då jag blev så sugen att pröva och körde på gräsmattan kändes variatorspelet helt UNDERBART!! Drog res så fort man tittade på gasen:afraid: nog för att det kan ha lite med greppet att göra också ;P

Ta och gör så att du börjar med v-kit och byt vikter sen om du känner att de behövs :hello:

PjukeN

Välkänd medlem
8 sept 2008
390
0
16
Sundsvall
Hej. har en zl 500-99:a och har också hör talas om detta problem, men ägaren före mig fixade det såhär: Ett v-kit och byta vikter. Allt "Pulver" som du beskriver det kommer på 5k. :eek: har inte hunnit pröva den på snö ännu men i sommras då jag blev så sugen att pröva och körde på gräsmattan kändes variatorspelet helt UNDERBART!! Drog res så fort man tittade på gasen:afraid: nog för att det kan ha lite med greppet att göra också ;P

Ta och gör så att du börjar med v-kit och byt vikter sen om du känner att de behövs :hello:
okok, jo man vill ju ha effekten direkt som du verkar ha nu ! man vill ju gärna komma undan lite billiagre än att köpa ett v-kitt , men iaf Förslag på v-kitt ? har hittat ett på bengas, tror du de funkar bra ?

höja tillslagsvarvet så blir de kanoners :p
hur höjjer man de ? :D
zleric va har du för färg på primer variatorna fjäder
jah Har en Röd tror jag om ja inte mins helt fel ?

Turbomountain

Välkänd medlem
17 aug 2007
895
0
16
Jämtland
Den röda är mjuk, lite touring varning.
Testa en gul-vit eller en orange.

På zl600 ska nålen sänkas till andra steget, då får man bort blöddret på mellanregistret.

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
Tillslagsvarvet höjjer man väl genom att byta viker/fjäder? Rätta mig gärna om jag har fel, Jag tror kittet från bengans blir kanon!:rock:

PjukeN

Välkänd medlem
8 sept 2008
390
0
16
Sundsvall
Den röda är mjuk, lite touring varning.
Testa en gul-vit eller en orange.

På zl600 ska nålen sänkas till andra steget, då får man bort blöddret på mellanregistret.
var ner i garaget en snabbis och dubbelkolla nu och de var en Röd, och i Sekundären sitter det en Gul, så då räcker de kanske med att köpa en hårdare fjäder då till primären då ? istället för att köpa ett helt v-kitt ?
Nålen ? menar du Trottelnålen i förgasarna ?

Tillslagsvarvet höjjer man väl genom att byta viker/fjäder? Rätta mig gärna om jag har fel, Jag tror kittet från bengans blir kanon!:rock:
okok, ska kolla lite mer på priser från andra mm :)

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
När vi ändå är inne på de här med zl, har läst på många ställen att dom ska dra MKT soppa för den kubiken, stämmer det och vad gör man åt sånnt? :eek:

PjukeN

Välkänd medlem
8 sept 2008
390
0
16
Sundsvall
När vi ändå är inne på de här med zl, har läst på många ställen att dom ska dra MKT soppa för den kubiken, stämmer det och vad gör man åt sånnt? :eek:
Har knappt kört min men jag har också hört de där , är väll inte så mycket att göra åt ? kanske bestycka om den elr något ?

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
Japp^^ märks det för väl när jag kör blir det nog att höra av sig hos bengan :)

Ferm

Välkänd medlem
29 dec 2007
316
0
16
nor
Asså min drar inte 3 liter milen men kan dricka ganska bra när man hårdkör