Långtest M6000 141”

Summering

Då var det dags att runda av långtesten av Arctic Cat M6000 141″ 2019 efter 135mil.
Senaste uppdatering om långtestet var i början av Februari och då stod mätaren på 50mil och snön lyste med sin frånvaro. Så i mitten av Februari var äntligen dags för lite friåkning då det kommit ordentligt med Snö i Riksgränsen.
Det blev jobbig dag! Extremt mycket snö och jag var rejält ringrostig efter mer än 2 år sedan senaste lössnökörningen. Det blev fastkörningar både uppåt, neråt och på plan mark. Där märktes det tydligt att 141″ mattlängd kräver en del grundgas och en aggresiv förare. Stor skillnad mot 150″+ maskiner. Maskinen i sig är riktigt rolig och busig samt lätt att slänga omkring, men allt som oftast så slutade de med en fastkörning. Så fort farten gick ner så ställde sig maskin rakt upp och grävde ner sig djupt i snön och de gånger man inte körde fast stegrade man över istället.

Med oss i sällskapet hade vi en XF 8000 HC 141″ -16 som jag hoppade i mellan och provade. Ganska snabbt märkte jag en stor skillnad XF:en hade en horisontellt styrstång monterad jämfört med min vertikala styrstång. Vilket gjorde att jag hade bättre kontroll och balans på skotern. Jag kunde köra betydligt mer aggresivt med XF 8000. En annan skillnad maskinerna i mellan var att medans M6000 skickade skidorna rakt upp så behöll XF 8000 skidorna nere. Väl hemma spändes balataremmarna åt för att hålla ner skidorna och fjädringen justerades. Vilket förbättrade stegringsproblemen vid mycket snö och klättring. I takt med att säsongen gick så har vi kommit bättre och bättre överens jag och min M6000 och fastkörningar har minskat betydligt.
I samma veva så monterades ett Variator-kit från SMP. Vilket gjorde skotern betydligt roligare både efter leden och ute snön. Svarade betydligt snabbare vid omtag. Väl investerad uppgradering.Säsongen har inneburit väldigt varierande körning. Som sagt mycket ledkörning. En hel del smygande i i ospårad terräng, pulkdragning och alldeles för lite friåkning men lite av de också.
På släta öppna leder och halvdåliga leder fungerar M6000 bra. Är däremot lederna sönderkörda och gropiga orkar inte stötdämparna med och slår igenom med besked och boggien visar att den inte är byggd för ledkörning. Väldigt okomfortabel.

Efter att ha fått lite mer körtid ute i Lössnön så trivs vi riktigt bra tillsammans. Ascender-chassit är riktigt smidigt och trevligt. Powerclaw 2.6″ mattan skottar på riktigt bra. En horisontell styrstång så hade den varit perfekt. Har kört vertikal styrstång och trivts med det tidigare på 153”-maskin och har inte reflekterat tidigare över skillnaden men en längre maskin behöver du inte köra lika aggresivt med så de kan kanske kan vara skillnaden. Som pulkdragare har den fungerat bra. Isrivare är dock ett måste vid lägre hastigheter då templampan blinkar till rätt fort utan isrivare.

Bränsleförbrukningen är helt okej på C-tec 2 600cc motorn och oljeförbrukningen är riktigt låg.
Ledkörning  1.6-2.2L/milen
Ledkörning med full lastad brännapulka 2.0-2.5L/milen
Blandad lekkörning 3.0L/milen
Djupsnö/Backcountry  3.5-4.5L/milen

Oljeförbrukning
135mil/4L C-Tec 2 olja

Driftmässigt
Har maskin gått som en klocka inte ett driftfel.
Däremot har buken och bukskyddet på höger sida smällt sönder vid utblåset. De blir att lämna in och få det åtgärdat när det är dags för servicen till vintern vid 150 mil för att få de fixat.
Remmen ser fortfarande ut som ny efter 135mil.

Förbättringar
Det finns en del förbättringar som jag hade velat ha. Ett par FOX QS3 dämpare hade inte suttit fel. Men då hade även inköpspriset stigit 15-20tkr men det hade jag köpt!Fyra andra förbättringar jag hade velat ha är:

1. Horisontell styrstång
För bättre kontroll vid aggresiv körning och passar bättre vid allround körning.
Nackdelen är blir väl skråkörning.

 2. Lilla kylaren för att slippa isbildning i tunneln. Den stora kylaren som sitter på bildar mycket is vid lössnö och man måste allt som oftast ha isrivarna nere när det är hårt vid låga farter trots att man har stora kylaren.
Finns Elfläkt med kylare att montera under huvven. Då är alla kylproblem borta för de som är oroliga för varmgång.

3. Hårdare dyna
Vid gropig led så är dynan svampig och man slår igenom stoppningen.

4. Ny boggie med bättre komfort och känsla
Boggien saknar både komfort och känsla, den går från att vara stenhård till att plötsligt bottna.

Summering
För 109.900kr är detta väldigt mycket skoter för pengarna! Motorn är riktigt rapp o trevlig. Den nya plasten som kom -18 är riktigt smäcker och smidig och Nytt till -19 var i princip allt på styret vilket är ett riktigt lyft!
Skulle vilja klassa den som en ren och skär lössnöskoter för framför allt myrar eller skogskörning och mindre brant terräng. Men som sagt fungerar den även som allt i allo maskin om man är ute efter en “kort” Lössnömaskin främst men kör lite blandat.

Det var mitt långtest! Glad sommar!

 

FAKTA ARCTIC CAT M6000 SE ES 141 -2019
Bränslesystem: Elektronisk bränsleinsprutning DSI.
Chassi: Ascender
Broms: Hydraulisk skivbroms.
Framfjädring: Arctic Mountain Suspension (AMS) , AC IFP 1.5. Fjädringsväg – mm.
Skidor: ProClimb – 7 G2
Spårvidd: 864-965cm / 34”-38”.
Boggi: FLOAT-ACTION, AC IFP 1.5. Fjädringsväg 368 mm.
Matta (BxL): PowerClaw, 381×3581 mm.
Kamhöjd: 66 mm.
Torrvikt: 213 kg.
Bränsletank: 45 liter.
Oljetank: 3,4
Dyna: 1 up, Mountain
Elstart: Ja.
Backvxl: Ja.
Pris: 117 900 kronor.
Generalagent: Textron, www.arcticcat.se
Helförsäkring: 3.489:- / 2.764:- per år (Ex. ägare som är 30år resp. 50år) *

Priserna avser märkesförsäkring med hög självrisk och förare som använder ryggskydd. Priset är inklusive rabatt för medlemskap i snöskoterklubb. Läs mer på 

 

Vi använder cookies för att säkerställa att vi ger dig den bästa upplevelsen på vår hemsida. Om du fortsätter att använda den här webbplatsen antar vi att du är nöjd med det. Acceptera Läs mer