Yamaha Phazer MTX "Chris Edition"

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Sv: Yamaha Phazer MTX -07 "Facelift"

Jag har iaf sett till att börja i tid denna gång. Mitt förra projekt körde jag igång på hösten och då blev det lite ont om tid på slutet :)

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol

Lite bilder från gårdagens jobb

Rengjorda skurvar mm

Efter att delarna har torkat så sätter jag dom i små bukrar som är uppmärkta, detta eftersom det antagligen kommer att gå nån/några månader innan dom skall på plats igen. Då är det betydligt enklare att hitta då allt är uppmärkt

Last edited:

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol

avundas hur jäkla noga du är när du skruvar! själv när man rör en mejsel så har man kaos runt sig :p
Jag tycker det bara är kul :) Sen har jag tävlat med bilstereo tidigare och där skulle allt dokumenteras och sen bedömdes allt jobb även sånt som inte syntes...så man har är väl lite "arbetsskadan" sen dess också :)

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36

Det som tillkommit på listan är att det nog blir en ny matta 151" med 2" kammar och tillbakaflyttad boggie för bättre attackvinkel
Blir också ett varitorkit och ev. neddrevning. Beror på vad som sitter i min...finns tydligen 2 varianter endera med 17/41 elelr 19/41 sitter det 19/41 på min så blir det nog 2 kuggar ner till 17.
Törs man fråga om du kollat nå på vad slutsumman blir med ny matta nerdrevnign etc etc:p? är också jävligt sugen på att nån gång förlänga men då känns det som att nerdrevning å v-kitt är obligatoriskt :)

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol

Jag såg att min redan är nedrevad till 17/41 så det kommer jag att köra med. Variatorkit det som jag tänkt köra på kostar $260 + omkostander då. Sen mattan beror ju på om jag ev. hittar nån beg. matta antagtligen då 38 bred som man få kapa ner. Min förhoppning är ju att lössnö egenskaperna skall bli ännu bättre med längre matta med högre kammar och bättre attackvinkel.

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol

Har nu beställt en Camoplast Challenger 35x384x57 matta hoppas den kommer att funka bra. Challenger har ju fått bra kritik, det jag har hittat om den iaf :) Beställde en 35bred också för att slippa kapa ner den på bredden...dels pga av jobbet och svårt att få det bra...sen vet man ju inte hur det påverkar mattans hållbarhet då man kapar av kanterna.

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36

blir det å förlänga tunnel också? ska bli jävligt roligt att se vad du tycker om längre matta. släng på en nytro motor/turbo så blire drömskotern:p

har du nån länk till mattan? har då inte hittat någon 35 bred

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol

Vad jag sett så skall det funka utan att förlänga tunneln.
Sök på Camoplast 9047.

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol

Nu har även beställning på bussningar till styrningen gått iväg till en kille som gör sådana specialkit. Så förhoppningsvis skall glappet i styrningen försvinna :)

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol

Lite bilder från dom senaste dagarnas jobb

Papper, penna och mätutrustning framme för att mäta upp lite delar som skall tillverkas till skotern

Efter att ha mätt och funderat så klipper jag till en mall i kartong för att se att det funkar som jag tänkt. Här är det better boards pågång

Kollar hur hålen blir

När jag har testat klart så ritar jag rent allt i datorn för att kunna skicka dom till en kompis som vattenskär till delarna sen.

Har även demonterat dom sista delarna från ramen och rengjort dom. Tyvärr är det en liten skada på den ena delen...

Last edited:

sexid

Välkänd medlem
19 jul 2010
232
0
16
övik

ser bra ut ;) blire inge turbo eller liknande skoj på den också när du liks är igång ? :)

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol

ser bra ut ;) blire inge turbo eller liknande skoj på den också när du liks är igång ? :)
Skulle inte sitta fel med lite mera effekt men det blir inget sånt denna gång iaf.

sexid

Välkänd medlem
19 jul 2010
232
0
16
övik

och förläng betterboardsen så dem täcker bak kant på fotsteget:) komma bli mycket snyggare :)

J.Eriksson

Välkänd medlem
30 apr 2010
986
1
16
Boden

Jävlar, de blir fint de här :). men skulle sitta fint med turbo så du får lite mer att åka me

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol

och förläng betterboardsen så dem täcker bak kant på fotsteget:) komma bli mycket snyggare :)
Menar du på den lilola "trekanten" längst bak på fotstegen? För det är redan planerat att det även skall vara en matchande del där.

Ja turbo skulle sitta fint men det är ju en hel del slantar och sen blir väl driftsäkereheten något sämre. Sen pratas det ju mycket om att det är problem att få turbo att funka på Phazern... men det är ju bara vad jag sett här på forumet...skulle pengarna finnas skulle det nog åka på en turbo....men skulle dom pengarna finnas så skulel det väl ha blivit en Nytro istället för en Phazer :)

sexid

Välkänd medlem
19 jul 2010
232
0
16
övik

precis ;) menade det lilla biten på slutet:) en nytro hade inte varit fel:S dem är vacker :p