Yamaha Phazer MTX "Chris Edition"

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
ojlind: Vet inte om så många brann...men motorerna höll inte...men dock har ju Marklund fixat en Phazermotor till en crossåkare i USA...med över 110hk ...utan turbo :)

Inte bra med visstelse här uppe i "skoterland"...tankar på hur jag skall fixa framvagnen började snurra nu då jag var och kollade in Cleant´s bygge och vi diskuterade lite....kanske man skulle fixa om lite så man kan använda Nytro framdämpare...finns ju mera att välja på då :)

Ja men det blir ju sommarens projekt...måste ju hinna köra och njuta nu i vinter först

Mr-twostroke

Välkänd medlem
16 dec 2011
521
9
18
Luleå
Det var flexrören som sprack & några brann upp,skulle satt något extra stöd på grenröret för att avlasta flex rören.Har gjort så på min nytro.

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
ojdå...såg nu att min tråd har över 100.000 visningar. Det trodde jag inte då jag startade den för typ 11 månader sen :)

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Synd att du inte får en krona för varje visning. Hoppas att du hinner köra lite med den snart och inte bara måste jobba och fara runt i Sverige :)
Just nu är jag i Arjeplog, körde ner hit idag från Kiruna...men kommer hem på torsdag och då åker vi direkt upp till husvagnen i Dalarna så förhoppningsvis blir det lite skoterkörning iaf på lördag :)

Tokigast

Medlem
11 jan 2012
10
0
1
vänersborg
Jag har en phazer fx med mcx turbo, avgasröret har gått av 3 gånger nu så jag å farsan beslöt oss för att dissa mcx och bygga eget, vi har skrotat iden med "flexrör och svetsat om avgasröret, använder avgasslang istället så nu är det inga brytningar i systemet, turbon sitter fritt. Sedan har slangen från intercoolern smält av värmen 2 gånger, men det är svårt att göra nått åt i å med att det är såpass trångt, man får helt enkelt försöka skilja av och linda "värme-band" så gott de går.
Har inte haft några problem motormässigt, laddar 0,5 bar. Så det är inte bara att ge upp, Du värkar ju onekeligen som en kille med ideer Chris så du hade säkert kunnat få det å funka.
Jag har haft min i 3 vintrar nu, inga motor problem, bara avgasrör och intercoolerslang pga värmen.

Får inte glömma att beröma ditt Sjukt fina bygge du har gjort också! många ++

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Tack för infon Tokigast.

Nu blir det lite mera jobb och bilder här i tråden...

Jag har konstaterat att boggien funkar betydligt bättre nu än ifjol och då blir förståss framdämparna som inte hänger med. Jag har fått en bra deal på ett par Nytro MTX Fox Float 2 dämpare. Men dessa skiljer ju sig lite från Phazer vilket betyder lite "moddjobb".

Detta jobb blir lite annorlunda också eftersom jag inte har skotern hemma så blir det att jobba på distans. Input via bilder och förhoppningsvis från "Phazervänner" här på forumet. Lär behöva lite hjälp med mått och sånt.

Bilder kommer så fort det börjar hända något :)

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Någon Phazerägare som kan hjälpa mig med dessa mått. Behöver ej vara exakta mått men så noggrannt ni kan :)

A= cc mellan skruvarna
B = om man lägger en linjal på kåpan, hur högt över centrum på skruven ligger den.

rtx144

Välkänd medlem
9 nov 2011
330
0
16
Sävast
Ska du flytta upp stötdämparfästet och ha ett stag mellan? Har set en som hade så, såg fränt ut. Förstår att du vill byta dämpare fram, min pz MTX -11 var jättetippig på leden, Boggin blev bra efter omchimsning på YC, men fram kan man ju bara spänna fjädern..

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Ska du flytta upp stötdämparfästet och ha ett stag mellan? Har set en som hade så, såg fränt ut. Förstår att du vill byta dämpare fram, min pz MTX -11 var jättetippig på leden, Boggin blev bra efter omchimsning på YC, men fram kan man ju bara spänna fjädern..
Planen är att flytta fästet och staga upp mellan. Jag kommer även då att testa köra utan kräningshämmare.

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Det visade sig att Yamaha hade ändrat dämparna på MTX från -11 till -12. Så den lösning kommer ej att funka :( pga av att dom dämparna är 2" för långa och så mycket kan jag el flytta övre fästet. Så nu jagar jag Fox Float dämpare borta i USA...ev. har jag hittat något lämpligt vi får se...

Fortsättning följer :)

rtx144

Välkänd medlem
9 nov 2011
330
0
16
Sävast
ed reservation för att ha fel, så tror jag slaglängden ska gå och justera på fox flaot, har för mig dom på NTC sa det, men jag kan ha fel. så du skulle kunna kolla upp det, kolla med Alf Sundström också, han kan mycket om dämpare.

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Jag kollade med Cleant då ja var uppe i Kiruna och detta var för mycket att justera :(

Men kanske skall slå dom på NTC en signal...har ju läst mycket gott om dom..kanske kan få något tips :)

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Ringde Magnus på NTC idag...oh får verkligen hålla med andra omat man få kanonservice där. Han tog sig tid att prata och disskutera vilka olika möjligheter som finns. och även då möjligheter där han själv inte skulle få sälja nåt :) Verkade även som hade tittat in i denna tråden då han tycktes känna till mitt bygge.

Vi får väl se vilken lösning jag går på...men vill gärna använda NTC efter det bemötandet man fick idag :)

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Bra att ha ut lite krokar här och där :) Fick precis ett trevligt SMS från Cleant...han har snokat reda på ett par dämpare åt mig :)...

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
Så grym skoter!

Får jag bara fråga vart du köpte nytt "överdrag" till sätet å vad det kostade? :p