Yamaha Phazer MTX "Chris Edition"

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Kanske dags att kontakta Yamaha :) Finns ju flera moddade Nytros redan...men...vi får väl se vad det blir. Men mest troligt är att jag vidareförädlar Phazern...
Inte möjligt att pula ner en annan motor i phazern?

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Jo det ska ju gå att få ner t.ex. en Nytromotor i Phazerchassiet. Men en sån motor + allt runtomkring kostar ju som ½ ny Phazer :). Då är ju ett turbokit betydligt billigare :)

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Chris, har du kört en Nytro nångång?
Det jag främst lurar på är hurpass smidig den är att köra jämfört med Phazern.
Frun klarar ju knappt att svänga med Nytron när den står still, av den anledningen ensam är jag absolut tvungen att iaf byta skidor-men Nytron står ju ganska tungt på fronten, och eftersom inte hon är det minsta intresserad om huruvida skotern har 100 eller 300hk så känns ett byte aktuellt.
Vad jag är ute efter är alltså en extremt lättkörd skoter-vilket det naturligtvis finns plenty av, men samtidigt ska den helst vara "idiotsäker" och alltid starta så jag slipper fundera på den saken. Och jag har andra ekonomiska planer än att köpa ännu en ny skoter, vi skulle nog snarare behöva byta andrabilen till en som faktiskt fungerar? ;)

Skulle ha tagit tag i den saken för en månad sedan och lagt ut den på blocket, men sedan början på feb har jag antingen varit borta på jobb, kurs eller i fjällen-svårt att annonsera under dom förutsättningarna...

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Tobbe: Jag har faktiskt aldrig testat en Nytro så jag kan inte uttalla mig om det.

Jag har kollat lite via skrotar och hittar man en Nytro motor så begär dom ca 30000kr och då är ingenting runtomkring med som variator, kablage, styrbox mm.

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Nja, det var inte riktigt så jag tänkte-men ser det nu när jag får det skrivet på näsan. ;)
Jag är fortfarande lite fixerad vid just "Phatro"-projektet som avhandlades tidigare, litegrann kanske för att det är ett överskådligt projekt, men även för att jag inte sett ngn live.
...och bara för att det skulle vara kul när man startar den bland folk och se reaktionerna då ljudet inte passar ihop med modellen.

Men nä, framförallt är det för att jag inbillar mig att den är smidigare att köra.
Jag har en gammal klasskompis här hemma som precis köpt en Pz MTX, måste nog åka dit och prova den medan det är snö kvar!!

Och Chris-nä, jag hade inte tänkt mig ett byte.
Jag vill se fortsättningen på din nuvarande! :)

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Inte dåligt...blir att jaga en sponsor nu då...

Ny framvagn tänkte jag fixa till nästa säsong typ Skinz Concept.
Annat övre fäste för framdämparna
Nytt dekalkit

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Någon som har mera info om detta turbokit som det länkats till? Effekt? Behov av speciellt variatorkit? Övrigt som kan vara br att veta?

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Någon som har mera info om detta turbokit som det länkats till? Effekt? Behov av speciellt variatorkit? Övrigt som kan vara br att veta?
Variatorn kommer du säkerligen få peta lite med. Snacka med NTC. Dom hjälper dig säkert hela vägen. Verkar som han skickar med det mesta i det där kittet dock. Ring å kolla vettja.

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Sv: Yamaha Phazer MTX -07 "Facelift"

Har nu beställt en Camoplast Challenger 35x384x57 matta hoppas den kommer att funka bra. Challenger har ju fått bra kritik, det jag har hittat om den iaf :) Beställde en 35bred också för att slippa kapa ner den på bredden...dels pga av jobbet och svårt att få det bra...sen vet man ju inte hur det påverkar mattans hållbarhet då man kapar av kanterna.
Vart hittade du denna matta? Och hur mycket fick du flytta bak boggien?

Såg stenmarks maskiner och priset, har sett bilder på nya infästningar du gjort men är ju omöjligt att hitta... Tråden är för lång :)

Bara nya infästningar eller även förlängda skenor?

Last edited:

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Jag flyttade boggien bakåt ca 3" tum...det var ju pga att jag även bytte till 9" vändhjul. Så jag ritade in allt å datorn och där räknade ut hur mycket jag skulle flytta, byter man inte hjul blir det ju ett annat mått. Men det är nog inte så väldigt exakt för du har ju en hel del justermån med mattspänningen.

Ja mattan köpte jag från Stenmarks.