Yamaha Phazer MTX "Chris Edition"

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Ja, dock följer jag inte ritningen till punkt och pricka men jag har ju alla "viktiga" mått där som måste stämma...sen improviserar jag lite vartefter jag jobbar

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
ritningen som ligger perfekt placerad på "varje" bild är väll en ganska bra fingervisning om hur de ska se ut om några dagar ;-)
Jag tänkte inte ens på att ritningen syntes...den ligger ju där för att jag skall ha alla mått framför mig då jag fixade jiggen :)

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
ser riktigt fint ut! Roligt att du fick dig en fräs också =)

Men jag har fortfarande inte lyckats klura ut vad alu-klumpen ska bli för nåt, har en liten föraning om vad det kan vara men ska bli kul o se vad de blir.

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Lynxtuktarn : kika på hur en Timbersled boggie ser ut så klarnar det nog.

Som vanligt är det riktigt trevlig läsning i denna tråd !

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Det har inte hänt så mycket som syns...men har jobbat vidare med "alu.klumpen". Första stegen med borrningen är klar och jag jämnade till ytan med en nyinköpt "flycutter".

Nu skall "alu.klumpen" delas till 2 bitar och sen fräsas/borras vidare på :)

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Tankarna har funnits och jag har disskuterat lite med olika "Yamaha personer" så det skall gå... problemet är att det blir kostsamt. Först som denna bara motorn 20' sen elsystem och styrbox x-tusen....sen antagligen en massa annat special som kostar...så jag gissar på att det minst kostar uppmot 35-40' innan den sitter i chassit och funkar att köra med.

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
29
Dvärsätt
Tankarna har funnits och jag har disskuterat lite med olika "Yamaha personer" så det skall gå... problemet är att det blir kostsamt. Först som denna bara motorn 20' sen elsystem och styrbox x-tusen....sen antagligen en massa annat special som kostar...så jag gissar på att det minst kostar uppmot 35-40' innan den sitter i chassit och funkar att köra med.
Jo, det är sant. Inte en liten summa blir det tyvärr. :/

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Idag har jag jobbat lite med a-armarna

Delrin som blir till bussningar

Bussningar till en a-arm

A-armarna påplats

Övre fästet för dämparna är också framflyttat

Här syns det extra fästet för dämparna

Några bussningar här så blir det bra :)

Här syns skillnaden på original ( till vänster :)) och mina nygjorda

pro_climber

Välkänd medlem
22 dec 2007
808
3
18
Vindeln
Tummar upp! Är fästet för dämparna löst eller ha du bultat fast de någerst? Har klurat på en liknande lösning till mitt projekt nämligen. F**N SÅ SNYGGT DE BLIR!!!

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Det extra fästet är skruvat i ramen fram...syns skruvar innanför dom som håller övre a-armen

509

Medlem
12 sept 2012
14
0
1
Har lest gjennom tråden, og må si meg skikkelig imponert over det du har gjort. Hvor mange timer du har brukt på scootern tørr jeg ikke tenke på. Lakkering, tilpassing og modding er jo helt perfekt. Må ta av meg hatten for bygget ditt :) Boggien ble knallbra !

Har en Phazer FX MCX selv, som jeg skal selge nå. Har hatt diverse prosjekt selv, men ikke så omfattende som det her ! En fryd for øyet.

Gøy å se at det er flere Yamaha entusiaster som virkelig legger sjela i prosjektet. :)

Mvh: Magne O

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Har lest gjennom tråden, og må si meg skikkelig imponert over det du har gjort. Hvor mange timer du har brukt på scootern tørr jeg ikke tenke på. Lakkering, tilpassing og modding er jo helt perfekt. Må ta av meg hatten for bygget ditt :) Boggien ble knallbra !

Har en Phazer FX MCX selv, som jeg skal selge nå. Har hatt diverse prosjekt selv, men ikke så omfattende som det her ! En fryd for øyet.

Gøy å se at det er flere Yamaha entusiaster som virkelig legger sjela i prosjektet. :)

Mvh: Magne O
Jag undrar hur många privatpersoner det är som genomfört så omfattande ombyggnationer över huvud taget i Sverige-finns det??
Visst, det finns några skotrar som varit radikalt ombyggda, och det finns några rena hemmabyggen som är väl fungerande. Men hur många är det som håller den här finishen?
Asker/Bamsegrill har finishen på sina, men där är det inte lika mycket som är ombyggt. Det är väl dom enda jag kan komma på såhär på rak arm...
Du har kommit en bit på vägen sedan Vmaxen Chris-vad sysselsatte du dig med innan som hobby egentligen?? Jag har ett svagt minne av att du någång nämnt att du knappt skruvade alls före den? :O

Otroligt underhållande att stå på sidan om och se på, så tack så här långt för underhållningen! :)

509

Medlem
12 sept 2012
14
0
1
Har ikke så mye peiling i Sverige, da jeg er norsk. Men scooterintermiljøet deres er jo mye større enn her hjemme. Har sett noen prosjekt her av dette kaliber, men som sagt er det vanvittig gjennomført og ordentlig gjort. Thumbs up.

Begynner mest trolig med et litt eldre SX viper prosjekt i vinter jeg, i tillegg til kjøp av nyscooter. Har planer om noe i samme retning som viperhauck på forumet, da en 144" eller 151"

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
finns säkert flera byggen på samma nivå eller bättre. Skulle jag ha lite större budget så är det nog vissa grejer som skulle bli bättre :). Men som jag sagt innan skotern byggs för att användas och med väldigt tight budget. Men det e kul att många uppskattar denna tråd och mitt bygge.
Innan detta har jag i princip aldrig byggt nått i metall :)