Bra första skoter?

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Nu vill jag komma och strula till det lite här. Ser att en del skriver att du ska skaffa 550, jag håller verkligen inte med.

Hade en Rev 550f -06 som första skoter själv, den var otroligt slö, skar 3 gånger på 2 år och tog sig inte fram vidare bra alls. Och dessutom, så drog den otroligt mycket bensin för sin futtiga effekt..

Gör dig själv en tjänst, köp en 600, oftast är det mycket bättre motorer (du slipper fläktkylning), dom drar ungefär lika mycket bensin som 550:in men är otroligt mycket piggare.

Du behöver ju inte heller köpa en lång maskin för att ta dig fram någorlunda, polaren min har kört en kort 600 (xp) nu i 2 år och han tar sig fram hur bra som helst (backcountry matta 44mm). Självklart får du inte samma flyt som en lång maskin, men du kommer nog knappast ha tråkigt heller.

Men som sagt, sikta på en 600. Alldeles lagom med effekt och oftast driftsäkra.

440sks

Välkänd medlem
18 jan 2011
116
0
6
Nälden, Jämtland
Ojoj, här kommer självaste Sam från samsphoto. Vet inte hur många gånger jag kollat på dina skoterfilmer. Riktigt bra! Kommer många åsikter nu men är just nu mer inne på en kort 600. Har kört en del på vår 600 och tycker inte att det är alldeles för mycket att köra den har jag inte heller så stora problem att vicka omkull i puder även fast den känns som en flodhäst och fungerar mer som jordborr än snöskoter. En 600 lär kanske vara roligare i längden det ända som lockar med en 550 är att de är lång. Bosatt i Jämtland och här kan det ju komma en knappa meter, en kort kanske räcker. Men jag har också stuga i Kittelfjäll och där är det ju mer klättring och mer snö. Jag funderar på att lägga pengarna på trisslotter och på så sätt bli miljonär och kunna köpa en ny skoter ;) Om ni har några andra tips att komma med så är det bara att säga till! Tack för all hjälp!

440sks

Välkänd medlem
18 jan 2011
116
0
6
Nälden, Jämtland
jo jag har kollat en del på den där. Men jag tycker den har gått lite långt och är några år äldre än de andra jag kikat på. :S

hur är det i tvärsnett då?

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
29
Dvärsätt
Ja, hur den håller och hur långt de bör ha gått får någon med egen erfarenhet fylla på med. :)

Jotack, det 'r bra i Tvärsnätt, vem är du? :)

440sks

Välkänd medlem
18 jan 2011
116
0
6
Nälden, Jämtland
Jo det där skulle också kunna vara något.
Vet inte hur farsguben min ställer sig till korta räjsers. Han var nog mer inne på en x-trim 550 + click on dyna. Men det var inte jag så mycket inne på... Jag tror att i dagsläget skulle jag bli nöjd med vilken skoter som helst men jag vill gärna ha något som räcker till när man är bättre på att köra. :)

tonyb006

Välkänd medlem
3 dec 2010
272
0
16
nykarleby finland
tror nog han syftade på m7 drevningen och 44mm mattan samt att den ser ut att vara i bra skick och 06a som var sista året dom tillverkade det där chassit så alla förstärkningar och uppdateringar är gjorda.

440sks

Välkänd medlem
18 jan 2011
116
0
6
Nälden, Jämtland
Vad säger ni? Just nu är jag mest inne på en shift 600 eller en rave 600 sdi. Säg några nack/fördelar ed dessa skotrar vilken som är bäst osv. Lynxen lär väl dra nån ml mindre och det tilltalar mig mycket. Säg vilken ni tycker!

tonyb006

Välkänd medlem
3 dec 2010
272
0
16
nykarleby finland
Vad säger ni? Just nu är jag mest inne på en shift 600 eller en rave 600 sdi. Säg några nack/fördelar ed dessa skotrar vilken som är bäst osv. Lynxen lär väl dra nån ml mindre och det tilltalar mig mycket. Säg vilken ni tycker!
enda som har varit bra på lynxen är väl fjädringen?! allt annat har väl vad jag har hört varit en flopp. rotaxen var vel inte den bästa motorn 03-08.. shiften är väl en ihop plock av delar som lämnat över hos polaris fabriken. Lite som en "SHIFTnyckel" går till mycket men inte bra till något! ska du ha en polaris så skulle jag kanske säga en 600rr.. lynx och ski doo skulle jag inte dra på mig! men det är ju bara jag då..

A_Lindahl

Välkänd medlem
7 jan 2008
330
0
16
Torpshammar
Okej, tänkte eftersom i första inlägget så nämns både "Skapligt i lössnö" och "Bränslesnål", något jag inte fick ihop med ditt inlägg.

Kan ju bara tala från egen erfarenhet, men t.ex. en iq 600rr är nog bland de törstigare maskinerna jag har åkt med. Sedan är det väll inget att häva sig ut i några större mängde puder med, men som sagt endast mina tankar.

tonyb006

Välkänd medlem
3 dec 2010
272
0
16
nykarleby finland
oj. hade visst missat att den skulle vara bränslesnål! jaa det är den ju verkligen inte! det är vel nog närmast etec motorn då om man ska ha en bränslesnål maskin...